automobil
Foto: Shutterstock/Shuterstoock


Mnoga vozila imaju ovaj indikator već više od petnaest godina. Međutim, neki su uvereni da on samo šteti vašem automobilu.

Ako vozite ili ste vozili relativno nov automobil, gotovo sigurno imate indikator promene brzine na kontrolnoj tabli. To je ikona koja vam govori kada treba da prebacite u viši ili niži stepen prenosa, ili, alternativno, broj koji označava odgovarajući stepen prenosa za svaki trenutak.

Ali da li ste pokušali da se striktno pridržavate ovih preporuka?

automobil

Shuterstoock

 

 

Ako jeste, verovatno ste primetili da nešto nije u redu. U teoriji, indikator promene brzine u vašem vozilu vam pomaže da uvek imate ispravan prenosni odnos na osnovu vaše brzine i pritiska koji vršite na papučicu gasa. Da bi se postigao ovaj cilj, kontrolna jedinica treba da uzme u obzir potrošnju goriva, odziv gasa i dugoročnu negu motora.

Nažalost, proizvođači žele samo jednu stvar: da vam pošalju poruku da treba da trošite - i zagađujete - što je manje moguće. Da biste to uradili, indikator promene brzine na vašem vozilu - i na svim ostalima - vam govori da prebacite u viši stepen prenosa pri smešno niskim obrtajima motora.

A to ima posledice, uglavnom negativne za vas, koji ste, na kraju krajeva, kupili automobil i želite da traje mnogo godina. 

Softver koji kontroliše tu malu ikonu na instrument tabli programiran je sa jednim ciljem: da smanji prosečnu potrošnju goriva tokom ciklusa homologacije, bez brige o bloku motora vašeg vozila.

automobil

Shuterstoock

 

 

Zato indikator traži da prebacite u viši stepen prenosa kada motor jedva pređe 1500 obrtaja u minuti. Izgleda odlično na laboratorijskom testu; u stvarnom životu, to je kao da terate biciklistu da se penje uz planinski prevoj u najvišoj brzini: ne samo da je neefikasno, već je zagarantovano da će na duži rok izazvati povrede.

Motor koji radi ispod optimalnih obrtaja u minuti teško obezbeđuje snagu koja vam je potrebna. Ovo, kada se vozi konstantnom brzinom, nije problem i čak se preporučuje za smanjenje potrošnje goriva, piše Auto Bild.

automobil

Shuterstoock

 

 

Ali kada automobil treba da ubrza uzbrdo ili pretiče, javljaju se mikrovibracije koje se na kraju prenose na mnoge vitalne delove i samu radilicu. Ne samo to, već sagorevanje nije potpuno kompletno, što uzrokuje nakupljanje prljavštine na klipovima, EGR ventilu i filteru za čestice. Svaki iskusni mehaničar će vam potvrditi: automobilski motori koji uvek rade na niskim obrtajima pre ili kasnije završe u servisu.


Zapravo, mi sami smo najbolji pokazatelj kada treba prebaciti na viši ili niži stepen brzine. Naravno, iskusniji vozači će brže „shvatiti“ sva pravila za promenu brzina.

automobil

Shuterstoock

 

 

Evo jednog primera iz stvarnog života. Ulazite u kružni tok brzinom od približno 25 km/h, i u četvrtoj ste brzini. Prilikom izlaska dodajete gas, a motor zvuči kao da ga mučite, a od samog ubrzanja ne dobijate gotovo ništa. Jasno je da ste trebali biti u trećoj ili čak drugoj brzini.

Ili takođe pokušavate da se popnete uz brdo u petoj brzini i vaš automobil uspori i počne čudno da se trese. Jasno je da se uspon mora savladati na višim obrtajima, odnosno u nižem stepenu prenosa. Zato nemojte slepo slušati indikator, vaš osećaj u vožnji će najbolje odrediti koji je stepen prenosa optimalan u određenoj situaciji.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading