Vladimir Putin
Foto: Tanjug/Foto: Alo/ilustracija

Ovakva tvrdnja odmah je otvorila dva pitanja: da li su bombe FAB opermljene UMPK zaista dobile značajno veći domet nego ranije, ili su letelice zadatke izvele dubljim ulaskom u vazdušni prostor Donbasa, oslanjajući se na oslabljene mogućnosti protivničke PVO u tom sektoru.

UMPK je set krila i navođenja koji tzv. „glupu“ gravitacionu bombu pretvara u planersko sredstvo sa korekcijom putanje. U zavisnosti od mase bombe, visine i brzine odbacivanja, vetrova i profila plana, javno dostupne procene za novije ruske varijante UMPK kreću se okvirno u rasponu oko 80 do maksimalno 100 km dometa. Taj skok u odnosu na klasično odbacivanje omogućio je ruskoj avijaciji da deluje izvan neposrednog dometa većine frontnih PVO sistema Ukrajine, smanjujući rizik po posade i letelice.

 

 

Tvrdnja o 150 km, dakle, nije nemoguća po fizici planiranja – ali je iznad onoga što je do sada uverljivo dokumentovano u svim izvorima za standardne FAB bombe sa UMPK konfiguracijom.

Minimalna udaljenost Lozove do ruske državne granice (Belgorodska oblast) iznosi oko 146 km. Međutim, Lozova je znatno bliža aktivnoj liniji fronta: najbliže tačke liniji borbenog dodira su približno 80 km severno od Pokrov­ska, dok je sektor oko Krasnog Limana oko 105 km. To odmah nudi prvo racionalno objašnjenje: da je bomba odbacivana ne „iz dubine“ Rusije, već sa prilaza bliže liniji borbi, čime potreban domet ulazi u standardnih 80–100 km.

 

 

Moguća objašnjenja dometa od 150 km

Postoje tri realna scenarija koji bi objasnili brojku od 150 km, bez oslanjanja na spekulacije:

Taktički profil dubinskog prilaza. Avion (npr. Su-34) može ući dublje u oslabljen PVO sektor, popeti se na optimalnu visinu i odbaciti bombu sa većom početnom brzinom i energijom planiranja. Time se efektivni domet povećava i bez „novog UMPK-a“.

Napredna, do sada nepoznata varijanta UMPK. Ako je korišćen modul sa većom površinom krila, boljom aerodinamikom ili optimizovanim profilom planiranja, moguće je izvući dodatne desetine kilometara. U javnosti se već neko vreme govori o „poboljšanim“ kompletima, ali bez bilo kakvih zvaničnih tehničkih detalja.

Pogrešno tumačenje „horizontalne projekcije“. Ako se udaljenost računa od državne granice, a ne od tačke odbacivanja bliže LBS-u, dobija se prenaduvana brojka. U stvarnosti, avion može biti 40–60 km od LBS-a u trenutku odbacivanja, pa realan planerski let iznosi ~90–110 km, što se „zaokružuje“ u narativu na 150 km.

 

(Oruzjeonline)

BONUS VIDEO

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Tagovi

Komentari (0)

Loading