Vojska
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Holandsko Ministarstvo odbrane hitno traži civilne kamione, teška transportna vozila i kvalifikovano osoblje kako bi bilo spremno na brzu vojnu mobilizaciju usled rastućih tenzija u istočnoj Evropi, prenosi AD.

Do jula se očekuje zvaničan poziv transportnim kompanijama, koje bi zauzvrat dobile dugoročne plaćene ugovore. Vojska će tražiti vozila za prevoz tenkova, opasnog materijala poput municije, ali i ljude spremne za brzu mobilizaciju.

Povod za ovu inicijativu je zabrinutost da bi Rusija mogla brzo rasporediti i do 300.000 vojnika u Kalinjingradu – uz najavu od svega 48 sati. „Zamislite takvu silu tik uz granicu. Ne znate da li je reč o vežbi ili o ratu. Kao članica NATO-a, Holandija mora moći brzo da reaguje“, rekao je izvor iz vojske.

Trenutni kapaciteti vojske nisu dovoljni. Bez proglašenja ratnog stanja, država ne može da koristi civilnu opremu po sili zakona, pa Ministarstvo odbrane pokušava da u mirnodopskim uslovima sklopi dogovore sa privatnim sektorom.

Ministar odbrane Ruben Brekelmans sve češće javno govori o važnosti saradnje sa privredom. Na nedavnom događaju u Roterdamskoj luci poručio je: „Nismo u ratu, ali ni u miru. Transport je sada od presudnog značaja.“

Novi javni poziv, najavljen za jul, trebalo bi da uključi još više transportnih firmi. Očekuju se dugoročni i finansijski značajni ugovori, iako detalji još nisu otkriveni. Neke firme, poput Van der Vlist i Jan de Rijk, već imaju poverljive ugovore sa državom.

Vlasnici transportnih kompanija sada su suočeni sa teškim odlukama. Jedan od njih, pod pseudonimom Arnold, kaže da do skoro nije ni razmišljao o ratu – a sada mora da odluči da li da ustupi kamione i radnike vojsci. „To što uopšte razgovaramo o ovome je neverovatno. Malo Holanđana želi da ratuje, ali kao preduzetnici spremni smo da damo svoj doprinos“, kaže on.

Predsednica udruženja Transport i logistika Holandija, Elisabet Post, ističe da je brza mobilnost ključna. „Ako ne možete da prevezete prave stvari na pravo mesto u pravo vreme, vaša bezbednost je ugrožena“, upozorava.

Međutim, nije reč samo o vozilima. Kompanije moraju garantovati da neće ugroziti osnovne usluge – poput snabdevanja supermarketa i bolnica. Uz to, problem je i veliki broj stranih vozača. Ako, recimo, Estonija pozove svoje državljane u slučaju krize, mnogi kamioni u Holandiji mogli bi da ostanu bez vozača.

Prema istraživanju iz 2023. godine, broj dostupnih kamiona naglo opada kada se računaju samo holandski vozači – sa 1.590 na 660. Broj viljuškara pada sa 600 na svega 130.

Ministarstvo se sada fokusira i na rezerviste – civile spremne da povremeno služe vojsci. Logističke firme već dobijaju upite koliko zaposlenih bi bili voljni da postanu rezervisti.

Arnold kaže da u njegovoj firmi još niko nije rezervista, ali očekuje da će tender tražiti podatke o broju zaposlenih koji su spremni da se prijave – deset, dvadeset, možda više.

Najteže pitanje ostaje: ko će voziti kamione ako dođe do stvarnog sukoba? Vojni transport je zakonita meta u ratu. „Možete li tražiti od svojih zaposlenih da preuzmu taj rizik? Ili samo dajete vozila, a vojska obezbeđuje vozače?“ pita izvor iz odbrane.

Arnold još vaga odluku. „Za vežbu – da, vozićemo sami. Ali ako dođe do pravog rata, to je druga priča. Ne možemo garantovati bezbednost zaposlenih. Oni moraju sami da odluče.“

(nltimes.nl)

BONUS VIDEO

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading