ŠTA ZNAČI NOĆNA MORA? Budite se iz sna sa osećajem da vam neko sedi na grudima
Shuterstoock

Spavanju trebamo da se radujemo zbog njegovih obnavljajućih moći ili da ga se barem ne bojimo. Ali ako se probudite bez daha i sa osećanjem da vam neko sedi na grudima, prvo što osetite je strah od prisustva nepoznate osobe, koja želi da vam naudi. To su trenutci u snu gde je čovek bez moći da se pokrene, a halucinacije su jake.

Paraliza sna je starija nego što mislite

Stručnjaci tvrde da su je ljudi primetili još odavno jer postoje mnoge priče i legende iz celog sveta koje opisuju slično iskustvo. Ljudi su to doživljavali  na različite načine od neke vrste demonskog opsedanja do otmice vanzemaljaca.

Važan primer vezan uz paralizu sna je slika švajcarskog slikara Henrija Fuselija „Noćna mora“ iz 1781 godine. Na njoj je prikazan demon koji sedi na grudima žene.

U Americi su vanzemaljci vršili oglede na ljudima u gluvo doba noći. Možete čuti i kod naših starijih ljudi kako su im neke žene sedele na grudima i oduzimale dah.

Jedino logično objašnjenje za sve ove i mnoge druge slučajeve jeste paraliza sna. To su trenutci u snu gde je čovek bez moći da se pokrene, a halucinacije su jake. To stanje traje par sekundi ili minuta, ali osobi kojoj se to dešava je tih par sekundi ili minuta čitava večnost.

Osoba kada je u paralizi sna se budi ali prelaz između jave i sna nije tačno razgraničen i ako je otvorila oči i pokušava da ustane, ona ipak još spava. Ovo i jeste nešto što stvori paniku kod čoveka.

Shuterstoock

 

Na pojavu paralize sna utiču mnogi faktori: stres, promena vremenskih zona, rad u smenama, neki lekovi, bolest, višak alkohola, kofeina. 60% populacije iskusi ovo bar jednom, a kod 5% se ponovi. Kod nekih ljudi ova iskustva izazovu strah od spavanja, pa samim tim dovodi do iscrpljenosti. Potrebno je da vodimo normalan život kako bismo izbegli ovo stanje.

Lekar može da preporuči psihoterapiju kao što je kognitivna bihejvioralna terapija koja pomaže u promeni negativnih obrazaca razmišljanja. Ljudima koji su izloženi velikom stresu savetuje se da meditiraju i uvedu u život korisne promene i prilagode svoj životni stil tako da on bude rasterećen i opuštajući. Treba promeniti ishranu i pojačati fizičku aktivnost.

 

Komentari (0)

Loading