Nesanica ima negativan uticaj na zdravlje: Tri prirodna leka koja će vam pomoći da brže zaspite
Foto: Shutterstock

Nesanica, loš kvalitet sna, poremećaj spavanja ili hronični problemi sa spavanjem posebno su izraženi u ovo doba godine, kada su dani sve kraći i tmurniji, a noć brzo pada.

Srećom, postoje jednostavna, prirodna rešenja koja mogu da poboljšaju san. 

Čaj od kamilice

Čaj od kamilice ima umirujuće dejstvo i baš zbog toga se koristi kada nas muči nesanica. Istraživači veruju da njen efekat na san potiče od sadržaja flavonoida. Kamilica je posebno efikasna u izazivanju pospanosti zbog svoje hemijske strukture. Ekstrakt biljke sadrži apigenin, hemijsko jedinjenje koje izaziva pospanost kada se veže za GABA receptore u mozgu. Kada se apigenin u kamilici veže za te receptore, on ima sedativni i opuštajući efekat i zato čaj od kamilice izaziva pospanost.

Kamilica se tradicionalno koristi za smanjenje napetosti mišića, poboljšanje varenja i smanjenje anksioznosti. Sve to može da poboljša da se lakše utone u san. Savet je da se popije šolja toplog čaja od kamilice posle večere, ali ne i pred odlazak u krevet.

Iako su neki ljudi alergični na kamilicu, Uprava za hranu i lekove (FDA) stavila je kamilicu na opštepriznatu listu sigurnih biljaka. Istraživači su, na primer, otkrili da su žene, koje su pile čaj dve nedelje nakon porođaja, imale bolji kvalitet sna i manje simptoma depresije. Zabeleženo je da su ti efekti trajali do četiri nedelje.

Ulje od lavande

Postoje dokazi koji podržavaju upotrebu lavande kao prirodnog leka kojim se leči nesanica. Studija objavljena u Journal of Alternative and Complementary Medicine procenila je efikasnost korišćenja esencijalnog ulja lavande pre spavanja. U studiji je učestvovalo 79 studenata koji su imali problem sa spavanjem. Podeljeni su u dve grupe – jedna je koristila lavandino ulje, a druga se pridržavala takozvane higijene sna (odlazili su uvek u isto vreme na spavanje, spavali u provetrenoj, tamnoj sobi, bez uključenih električnih uređaja…). Pre odlaska na spavanje, studenti  koji su koristili lavandu nosili su flastere sa esencijalnim uljem na grudima. Rezultati su pokazali da su učesnici ove grupe imali kvalitetniji san od onih koji su samo praktikovali higijenu sna.

Važno je napomenuti da neka istraživanja pokazuju da korišćenje eteričnog ulja lavande može da utiče na polni hormon u telu (estrogen i androgen) i može da dovede do neželjenih nuspojava, Zato je dobro razgovarati sa lekarom o tome da li metod korišćenja lavande (bilo da je u pitanju čaj, mirisna sveća ili esencijalno ulje) nosi neželjene rizike.

Sok od višnje

Sok od višnje može da pomogne da lakše utonemo u miran san, jer se smatra da je prirodno bogat melatoninom, hormonom koji pomaže u regulisanju ciklusa spavanja i buđenja tela. Pokazalo se da višnje, posebno one baš kisele, imaju različite zdravstvene prednosti – može da pomogne u  borbi protiv upale, da smanji bol u mišićima i ojača imuni sistem.

Istraživanja pokazuju da kiseli sok od višnje takođe može da pomogne ljudima da brže zaspe i bolje i duže spavaju. Smatra se da pozitivan efekat kiselog soka od višnje na san potiče od triptofana i melatonina. Melatonin je hormon sna koji se luči u određeno doba dana kako bi pomogao telu da pređe u stanje sna, a triptofan pomaže telu da proizvodi melatonin, stoga je neophodan za dobar san.

Svakih 100 grama kiselih višanja sadrži oko 9 miligrama triptofana, a ljudima je dnevno potrebno oko 250 do 425 mg triptofana. U istraživanju triptofana na san, stručnjaci navode da bi triptofan trebalo da se uzima pre spavanja. Slično tome, ispijanje kiselog soka od višnje može da bude  najefikasnije za dobar ako se konzumira uveče.

Komentari (0)

Loading