VARAJU NAS ŠRINKFLACIJOM Oduzimaju gramažu i povećavaju cenu: Marketinški trik koji nas udara po džepu
Foto: Alo/FOTO Shutterstock

Čokolada koju ste kupovali od detinjstva se smanjila, a tako je i sa hlebom, mlekom, jogurtom, bombonama... Nije vama porastao apetit, već je to marketinški trik pomoću kojeg proizvođači i kod nas i u svetu zgrću velike pare!

Termin koji je sve prisutniji u domaćim supermarketima i prodavnicama je malo rogobatan i zove se „šrinkflacija”. Jednostavnim rečima, šrinkflacija predstavlja svesno smanjivanje količine namirnice u pakovanju koje kasnije proizvođači prodaju po istoj ceni stare (veće) gramaže ili zapremine.

Ambalaže su identičnog izgleda, ali nekoliko brojeva na poleđini, odnosno deklaraciji svedoči o pojavi šrinkflacije koja ide ukorak s inflacijom. Potrošači retko čitaju deklaraciju, razlika u količini namirnica primetna je tek onda kada se ambalaža otvori, pa potrošač tek onda shvati da je nasamaren.

Čokolada je spala sa 100 grama na 80, kesica čipsa je sve praznija, a testenina od 500 grama splasnula je na 350, a poslednjih dana po društvenim mrežama je sve više sličnih primera iz raznih trgovinskih objekata. Iako je prvobitno bila hrana ta kojoj je oduzeta gramaža, sada je na red došla i hemija za kupatilo. Fotografije građane svedoče o smanjenoj količini brojnih krema, omekšivača i sredstava za čišćenje.

- Pojedini proizvođači su, kako bi prikrili poskupljenje na artiklima, smanjili gramažu, a ostavili istu cenu. Ta pojava nije protivzakonita, potpuno je legalna i dozvoljena, pod uslovom da je proizvod uredno deklasiran. Ukoliko na poleđini piše tačna (nova) gramaža ili zapremina, u zavisnosti od vrste proizvoda, ne krši se zakon. Što veća zarada primarna je stavka većini proizvođača, pa ova pojava ne iznenađuje - objasnio je za Bizportal Mladen Alfirović, pravni savetnik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS).

Prema njegovim rečima, proizvodi koji su najpodložniji šrinkflaciji jesu namirnice, konditorski proizvodi, čokolade, slatkiši, pa čak i mleko.

VARAJU NAS ŠRINKFLACIJOM Oduzimaju gramažu i povećavaju cenu: Marketinški trik koji nas udara po džepu

FOTO Alo!

 

Mnogi potrošači ne čitaju ono što piše na poleđinama artikala, vide istu ambalažu i pomisle da je to to. Ima mnogo starijih sugrađana sa slabijim vidom i onih koji ne mogu da čitaju sitna slova, a sve to upravo ide u korist proizvođača koji ovom metodom uspešno profitiraju - kaže Alfirović, i savetuje da poverenje treba da se poklanja upravo onim proizvođačima koji se ne bave ovakvim vidom poslovanja. Ukoliko je neko lojalan prema kupcima, transparentan, ako ne smanjuje gramažu, to treba i da se nagradi. Nesavesni proizvođači morali bi da budu kažnjeni upravo tako što mušterije neće kupovati njihove proizvode.

- Potrošači moraju da shvate koliki je njihov značaj na tržištu, i da bi trebalo da se sve radi zbog njih. Proizvodi postoje zbog potrošača kao najvažnijeg faktora u tržišnom lancu. Oni su glavna konktaktna tačka kada su u pitanju tržišni odnosi i tržišno uređenje, i zato je važno da upravo potrošači reaguju na svaku promenu koja njima šteti - zaključio je Alfirović.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading