HRVATSKA ĆE UMESTO ŠENGENA DOBITI ŠIPAK Polemike oko kupovine francuskih borbenih aviona ne jenjavaju
Alo

Hrvatska je od Francuske kupila polovne borbene avione koje je platila 1,1 milijardu evra, a u javnosti se polemiše o tome da li je to bila pametna investicija ili još jedno bacanje para.

Radi se o 12 korišćenih francuskih višenamenskih borbenih aviona tipa „daso rafal F3R“, deset jednoseda i dva dvoseda. Hrvatska je druga zemlja Evropske unije, nakon Grčke, koja je kupila „rafale“, a francuska ponuda izabrana je u konkurenciji američke (novi F-16 Block 70), švedske (novi JAS 39 Gripen) i izraelske (korišćeni F-16 Barak).

S jedne strane, Hrvatska se hvali učinjenim, govorilo se tu i o bitnoj strateškoj saradnji, koja će imati efekta na pozicioniranje zemlje u Evropskoj uniji, ali i u spoljnopolitičkom i bezbednosnom smislu, odnosno da će pomoći pri ulasku u evrozonu i šengen.

Međutim, kako piše hrvatski portal index.hr, visoka politika zapadnog sveta baš ne funkcioniše po smislu „dam ti, daš mi“, stoga je i francuski šef diplomacije Žan-Iv Le Drijan još u januaru jasno rekao da se tu radi o hrabrom povezivanju.

- Mislili ste da bismo mogli pomisliti na razmenu „rafala“ za šengen, ali u odnosima to uopšte ne ide tako - rekao je onda Le Drijan.

Međutim, postoje tu i druge stavke koje su uz kupovinu nejasne, a prva je šta sve ulazi u cenu nabavke. Plaćaju li se projektili i bombe posebno ili su uključeni u javnosti poznatu cifru, pita portal.

HRVATSKA ĆE UMESTO ŠENGENA DOBITI ŠIPAK Polemike oko kupovine francuskih borbenih aviona ne jenjavaju

Alo

 

Pitanje je i za koje je zadatke dovoljan broj ovih aviona. Kad smo kod zadataka, koji će oni tačno biti? Govori se da će avioni služiti za nadziranje vazdušnog prostora, ali zašto bi se za tako nešto kupovali skupe letelice? Portal ukazuje i na to da nije bilo reči o delovanju „rafala“ u okviru operacija NATO.

 - Nabavka „rafala“ najveće je ulaganje u hrvatsku vojsku i bezbednost hrvatskih građana. Hrvatska time menja svoj globalni položaj u vojnom i odbrambenom smislu na karti Evrope i sveta i stiče strateško sredstvo odvraćanja za idućih 30 godina - rekao je Plenković.

Portal ukazuje i na problem oko infrastrukture, tačnije hangara za te avione, koji bi se morali adaptirati, a što bi opet moglo da zahteva poprilično novca.

Zatim, koliko košta sat letenja jednog aviona, godišnje korišćenje svake letelice, kolika je iskoristivost „rafala“, a poznato je da je u Francuskoj ona ispod 50 odsto, samo su neka od pitanja na koje još niko nije odgovorio.

Portal se pita i zašto je Hrvatskoj u ponudu uključena samo jednogodišnja garancija na delove, uz tri godine podrške, a Grcima Francuzi garantuju tehničku podršku na četiri i po godine.

Austrija je zažalila

Portal Index.hr podseća na to da je nemerljivo bogatija Austrija zažalila zbog kupovine borbenih aviona. Austrija je, naime, kupila „eurofajtere“. Ugovor o kupovini potpisan je u leto 2003. godine, ali brzo se pokazalo da će ovi borbeni avioni koštati mnogo više nego što se na početku govorilo. Tako je 2006. godine u austrijskom parlamentu pokrenuta istraga o kupovini tih aviona, a austrijski kancelar Alfred Guzenbauer 2007. naredio je svom ministru obrane Norbertu Darabosu da s EADS-om započne pregovore ili o manjem iznosu za borbene avione ili o raskidu ugovora.

Hrvatska je jedna od najsiromašnijih država Evropske unije, a ušla je u kupovinu od milijardu evra i baš zato su sva ova pitanja vrlo važna, tvrdi portal, i podseća da je premijer Plenković po odabiru najboljeg ponuđača ranije ove godine rekao da detalje nikad neće objaviti, a da će se o infrastrukturi tek razmišljati!

Da ih mi nismo kupili, istrunuli bi im na aerodromu

Stručnjak za bezbednost i bivši šef zagrebačke kancelarije za upravljanje u hitnim situacijama Pavle Kalinić rekao je da se nedovoljno zna o detaljima kupovine aviona od Francuske.

- Pre sam govorio da treba kupiti najsavremenije. Postoji peta generacija, ali mi za to nemamo novaca. Ali, možda smo mogli da kupimo od 4 do 6 aviona. Kupovati zastarelo je bacanje novca - rekao je gostujući na hrvatskoj N1 TV.

- Meni su dali informaciju da su u našoj komisiji bila dva francuska državljanina, to je dovoljno da posumnjam. Naš strateški partner je dosad bio SAD, da bi se kupio bilo kakav avion, treba pogledati strategiju nacionalne bezbednosti. Šta smo mi kupili s tim avionima, da li je to avion 4. generacije? Da mi ne kupimo te avione, to bi im istrunulo na aerodromu, kao i onaj „barak“ koji smo hteli da kupimo. Ako želite nešto da kupujete, vi morate imati strategiju - istakao je Kalinić, i dodao da je situacija u kasarnama loša, održavanje je nedovoljno.

- Ali, ako želimo nešto pokrenuti, morali bismo imati vojni rok najmanje koliko ima Švajcarska. Ne može vojska funkcionisati kao nekad. Ne radi se o tome osećamo li se ugroženima ili ne, nego o tome da možemo imati prirodne katastrofe i tu vam opet treba vojska. Imali smo taj nesrećni potres, pogledajte koliko se napravilo od toga, šta se rešilo - rekao je Kalinić, i dodao da bi svaki građanin trebalo da prođe osnovnu obuku da može pomoći ljudima oko sebe, da može zaštititi sebe i svoju porodicu u takvim situacijama.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading