Pao avion Misisipi
Printscreen
Pao avion Misisipi

Printscreen

avion, Foto: Printscreen

Ministarstvo odbrane Slovačke  je 29.7.2020. objavilo da je skinuta oznaka tajnosti sa dokumentacije vezane za pad aviona AN-24 iz 2006. Godine u kome je poginulo 42 pripadnika/ca KFOR-a pri povratu iz mirovne misije sa Kosova.

Kako je navedeno, to je urađeno kako bi porodice poginulih, ali i ciela javnost, imali uvid u sve detalje nesreće. Nigde se ne navodi da je oznaka tajnosti sa dokumentacije skinuta “da bi se utvrdili razlozi pada aviona”.

”Dokumentacija o padu AN-24 će biti dostupna porodicama i rođacima poginulih vojnika, kao i javnosti, od 31. jula 2020. Tako 42 porodice konačno mogu saznati sve okolnosti nesreće u kojoj su izgubili svoje najmilije. To smo dugovali ne samo njima, već i našim vojnicima, koji su žrtvovali svoje živote za službu domovini" rekao je ministar obrane Slovačke Republike Jaroslav Naď. "Javnost je dugi niz godina čekala odgovore na pitanja koja su se pojavila kao rezultat tajnosti spisa. Pored toga, pojavila su se razna nagađanja o celom događaju. Stoga nikada nisam razumeo napore bivšeg rukovodstva Ministarstva obrane da ovaj spis stalno čuva u tajnosti", dodao je. Međutim, zbog njihove osetljivosti, lični i medicinski podaci neće biti uključeni u deklasificirani dosije.

Dokumentacija o padu aviona i istrazi vezanoj za tu nesreću dostupna je na sajtu Ministarstva odbrane Slovačke na ovom linku. Dokumentacija je podijeljena u osam pdf dokumenata iz kojih je jasno da je zaključak stručne komisije generalštaba slovačkih oružanih snaga nakon istrage glasi da je glavni uzrok nesreće verovatno greška posade aviona.

Stručnim ispitivanjem, komisija je došla do zaključka da je glavni uzrok koji je doveo do katastrofe aviona An-24, evidencijski broj 5605, verovatno bila greška posade aviona (pilota i navigatora), kada spuštajući se pred sletanje nisu iskoristili sprave koju su imali na raspolaganju na palubi aviona, te su izveli isključivo vizualni način sletanja, pri čemu nisu dovoljno ocenili visinu pogledom na okolni teren i nisu održali bezbednu visinu aviona iznad terena.

Na spisku pronađenih ostataka na mestu nesreće se ne spominju “koferi” ni “aluminijumski koferi”.

Mađarski spasioci su stigli do aviona odmah posle nesreće. U slovačkom izveštaju se kaže da pristup helikopterom nije bio moguć zbog šumovitog terena na mestu pada aviona, a da su mađarske službe osiguravale mesto dok ostaci aviona nisu prevezeni tri dana posle, 22. januara.  Dakle, nije tačno da mađarskim spasiocima “nije bilo dozvoljeno” da priđu, kako je Petronijević naveo.

Ipak, tačno je da udruženje građana koje okuplja srodnike žrtava nesreće godinama traži da se objave vojni izveštaji o nesreći, koji su bili pod oznakom tajno. Oni veruju da je uzrok nesreće modernizacija aviona koju je uradila vojska bez saglasnosti proizvođača Antonov. Nigde se ne pominju nikakvi navodni dokazi o zločinima OVK, niti o masovnim grobnicama na Kosovu, kako to Petronijević navodi.

Nakon što je novi ministar skinuo oznaku tajno i odobrio objavljivanje izveštaja, udruženje nije promenilo svoj stav i zahteva “nezavisnu istragu” koja bi uključila i proizvođača aviona i koja bi dokazala da uzrok pada nije ljudska greška, o čemu svedoči izveštaj objavljen 3.8.2020.na stranici Dennnikin. 

Nalaz slovačkog vojnog vazduhoplovnog istraživačkog instituta u Košicama navodi da oštećenja odgovaraju oštećenjima nastalim sudarom aviona sa vegetacijom na terenu te da su nastala prilikom nesreće.

Sudeći po olupini aviona, može se konstatovati da oštećenja odgovaraju oštećenjima uzrokovanim sudarom aviona s vegetacijom, padom na zemlju i požarom. Pogonske jedinice su bile funkcionalne a oštećenja su nastala prilikom vazduhoplovne nesreće. Upravljački instrumenti aviona su bili funkcionalni a autopilot je u datom momentu bio isključen. Položaj ostataka aviona ne signalizira narušenost konstrukcije aviona, upravljačkih instrumenata ili pogonskih jedinica prije sudara aviona s vegetacijom.

Iz navedenog je jasno da je zvanična istraga u Slovačkoj utvrdila da je uzrok nesreće 2006. godine, pri povratku mirovnih trupa sa Kosova, utvrđen ranije i da je u pitanju “verovatno greška posade aviona”. Oznaka tajnosti sa dokumentacije vezane za ovu nesreću nije skinuta “da bi se utvrdili razlozi pada aviona”, nego da bi javnost imala uvid u kompletnu dokumentaciju.