nemačka
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Polovina nemačkih autoputeva je oštećena, mostovi su u lošem stanju, a saobraćajne gužve su dostigle rekordne nivoe. Čuveni "autobahni", simboli slobodne vožnje, u ozbiljnim su problemima.

Krajem leta, u Berlinu je nakon 12 godina izgradnje otvorena deonica gradskog autoputa A100 duga 3,2 kilometra, koja povezuje raskrsnicu Nojkeln sa raskrsnicom Treptov. To je najskuplja deonica autoputa u Nemačkoj, koja košta preko 720 miliona evra, odnosno 225 miliona evra po kilometru.

Cilj izgradnje bio je poboljšanje saobraćajnih veza sa istočnim delom Berlina i smanjenje saobraćajnih gužvi u centru grada. Otvaranje ove deonice, međutim, stavilo je stanje čuvenih nemačkih „autobana“ u centar pažnje nemačke javnosti.

Nemačka, poznata po svojoj mreži autoputeva od 13.200 kilometara bez opšteg ograničenja brzine na mnogim deonicama, suočava se sa ozbiljnim problemima.

Uticaj vremenskih uslova takođe je postao problem, jer rastuće temperature dovode do pukotina, posebno na starijim betonskim deonicama. Gust saobraćaj, znatno veći od onog za koji su autoputevi prvobitno projektovani, dodatno ubrzava habanje.

Ogroman budžetski jaz

Prema portalu Global Highways, koji je specijalizovan za autoputeve, Nemačka se suočava sa ogromnim deficitom od 15 milijardi evra u budžetu za autoputeve za period 2026-2029, uprkos vladinom planu za infrastrukturni fond od 500 milijardi evra.

Ovo ima ozbiljne implikacije, a brojne deonice autoputeva koje čekaju rekonstrukciju verovatno će se suočiti sa velikim kašnjenjima.

Iako su mnogi projekti planirani i imaju potrebna odobrenja, sada će biti odloženi. Manjak će uticati na novu izgradnju, kao i na radove na održavanju i popravkama ključnih saveznih puteva i autoputeva.

U Nemačkoj postoji 74 velika projekta autoputeva koji će biti pogođeni problemima sa finansiranjem. Jedna od ključnih ruta koje zahtevaju nadogradnju je autoput A8, koji povezuje Štutgart sa Minhenom.

Nemački kancelar Fridrih Merc, govoreći o budžetu za sledeću godinu, najavio je da neće moći da izdvoji onoliko novca za autoputeve koliko bi trebalo jer „same javne investicije ne mogu da pokriju ono što je Nemačkoj potrebno i ne mogu da nadoknade sve što smo propustili poslednjih godina“.

Zato je rekao da se razmatraju privatni investitori u infrastrukturu. „Planiramo da zajedno sa Ministarstvom saobraćaja u većoj meri pokrenemo javno-privatna partnerstva“, rekao je nemački kancelar, prenosi hrvatski medij.

Sporo i neefikasno

DIW, Nemački institut za ekonomska istraživanja, pozdravlja fond od 500 milijardi evra za infrastrukturu kao „hrabar korak“ za konkurentnost Nemačke. Međutim, upozoravaju na rizik od inflacije i dugova ako se na autoputevima nastavi da se radi kao i do sada, sporo i neefikasno. Ovaj institut smatra da će narednih 10 godina pokazati da je uvođenje putarine za putnička vozila neizbežno.

Renoviranje i izgradnja će se nastaviti, ali će problemi ostati, upozorava ADAC. Prema njihovom istraživanju, do 2030. godine očekuje se da će saobraćaj putničkih automobila porasti za 7-10 odsto, a teretni saobraćaj za 12-15 odsto. Postojeći autoputevi jednostavno neće moći to da podnesu.

 

BONUS VIDEO

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading