Muče vas gasovi i nadimanje? Dok neke namirnice treba da izbegavate u širokom luku, ove će vam pomoći da rešite problem
Foto: Shutterstock

Gasovi mogu da se ublaže promenom navika u ishrani. U nekim slučajevima gasovi se nakupljaju u crevima, nije ih moguće eliminisati, pa se javljaju bol i nelagodnost. Neke vrste namirnica mogu biti „krivci“ za gasove. Bitan je i način na koji unosimo hranu, smatraju stručnjaci. 

Šta izaziva gasove

Bol pri gasovima, nadimanje i učestalost nadimanja mogu se pogoršati, ako osoba ima dijareju ili zatvor. Gasovi takođe može biti uzrokovani:

  • prejedanjem
  • gutanjem vazduha pri konzumaciji hrane ili pića
  • žvakaćim gumama
  • pušenjem cigareta
  • konzumacijom određene vrste hrane

Zakažite pregled kod svog lekara ukoliko su gasovi praćeni zatvorom, dijarejom ili gubitkom težine. Vaš lekar će utvrditi osnovni uzrok što je osnova za dalje lečenje.

Kako se osloboditi gasova

Često su neprijatni gasovi posledica načina ishrane. Hrana se vari prvenstveno u tankom crevu. Ono što ostane nesvareno se fermentira u debelom crevu sa bakterijama, gljivicama i kvascem, kao deo varenja. Ovaj proces proizvodi metan i vodonik, koji se uzrokuju nadutost. Prosečna odrasla osoba, izbaci između 10 i 20 gasova  dnevno. Za mnoge ljude, promena navika u ishrani dovoljna je za ublažavanje gasova i pratećih simptoma. Jedan od načina da odredite koja vam hrana izaziva gasove je vođenje dnevnika hrane.

Namirnice koje izazivaju gasove

Uobičajeni "krivci" za pojavu gasova su:

  • hrana bogata vlaknima
  • hrana sa visokim sadržajem masti
  • pržena ili začinjena hrana
  • gazirana pića
  • veštački sastojci koji se obično nalaze u proizvodima sa malo ugljenih hidrata i bez šećera
  • prokelj
  • karfiol
  • brokoli
  • crni i beli luk
  • suve šljive ili sok od suve šljive
  • hrana koja sadrži laktozu, kao što su mleko, sir i drugi mlečni proizvodi
  • fermentabilni oligosaharidi, disaharidi, monosaharidi i polioli.

Osam saveta koji mogu da spreče gasove

Ako promena načina ishrane ne daje rezultate, probajte primenu nekih biljaka i čajeva;

Nana

Istraživanja su pokazala da čaj ili suplementi od nane mogu smanjiti simptome sindroma iritabilnog creva, uključujući gasove. Posavetujte se sa svojim lekarom pre nego što počnete da koristite suplemente. Nana može ometati apsorpciju gvožđa i delovanje nekih lekova. Takođe može izazvati žgaravicu kod nekih ljudi.

Čaj od nane i kamilice

Čaj od nane je najbolje piti jednu šolju pre svakog obroka. Čaj od kamilice takođe može pomoći kod problema sa probavom i nadimanja. Konzumacija čaja od kamilice,pre obroka i pre spavanja može ublžiti simptome kod nekih ljudi.

"Simethicone"

"Simethicone" je lek bez recepta koji je dostupan pod nekoliko različitih imena. Deluje tako što konsoliduje mehuriće gasa u stomaku. Pratite uputstva za doziranje i obavezno razgovarajte o ovom leku sa svojim lekarom, ako uzimate druge lekove ili ukoliko ste trudnica.

Aktivni ugalj

Aktivni ugalj je još jedna vrsta lekova, bez recepta, koji pomaže u uklanjanju gasova. Jedan je od najpoznatijih lekova protiv gasova u svakom domaćinstvu. Tablete bi trebalo uzimati  u raumaku od jednog sata, pre i posle obroka.

Jabukovo sirće

Razblažite kašiku jabukovog sirćeta u napitku, poput vode ili čaja. Pijte neposredno pre jela, do tri puta dnevno koliko je potrebno za smanjenje simptoma.

Fizička aktivnost

Pokušajte da hodate posle jela. Preskakanje vijače, trčanje ili hodanje mogu pomoći.

Dodaci laktaze

Laktoza je šećer u mleku. Ljudi sa intolerancijom na laktozu ne mogu da svare ovaj šećer. Laktaza je enzim koji telo koristi za razgradnju laktoze. Suplementi laktaze su dostupni u slobodnoj prodaji i mogu pomoći pri varenju laktoze i olakšati stomačne probleme.

Karanfilić

Karanfilić je biljka koja se koristi u kuvanju. Ulje karanfilića bogato je digestivnim enzimima i može smanjiti nadimanje i učestalost gasova.  

Sprečavanje gasova

Ukoliko gasovi nisu posledica bolesti gasovi se mogu sprečiti promenom životnih navika. Ovo su neki od saveta.

  • sedite tokom svakog obroka i jedite polako
  • pokušajte da ne unosite previše vazduha dok jedete i razgovarate
  • nemojte žvakati žvakaću gumu i izbacite gazirana pića iz ishrane
  • prestanite da pušite
  • pronađite načine da uključite vežbu u svoju rutinu, kao što je šetnja nakon obroka
  • eliminišite hranu za koju se zna da izaziva gasove
  • izbegavajte da pijete na slamku

Stanja koja izazivaju gasove, bolove i nadimanje

Nadimanje, poroblemi sa probavom i gasovi često su posledica nekih bolesti kao što su:

  • gastroenteritis
  • netolerancija na laktozu
  • celijakija (intolerancija na gluten)
  • Kronova bolest
  • dijabetes
  • peptički ulkus
  • sindrom razdražljivih creva

Gasovi će nestati promenom loših navika

Gas može biti bolan, ali obično nije opasan. U mnogim slučajevima, modifikacija načina života i ishrane može u potpunosti da eliminiše problem. Zakažite pregled kod vašeg lekara, ako ne primetite razliku u roku od nekoliko nedelja, posle promene životnih navika. Lekar može obaviti testove i pokušati da utvrdi da li su vaši simptomi uzrokovani zdravstvenim stanjem.

Komentari (0)

Loading