EPA
Foto: EPA/Foto EPA

Ograničenje brzine za vozove kroz tunel je 160 km/h. Kanalski tunel je u vlasništvu i njime upravlja Getlink.

Tunel se koristi za prolaz brzih putničkih vozova Eurostar, Evrotunel šatl za prevoz drumskih vozila i međunarodne teretne vozove. Tunel je povezan brzim železničkim linijama LGV Nord u Francuskoj i Haj Spid 1 u Engleskoj. U 2017. godini železničkom službom prevezeno je 10,3 miliona putnika i 1,22 miliona tona tereta, a šatl je prevezao 10,4 miliona putnika, 2,6 miliona automobila, 51.000 autobusa i 1,6 miliona kamiona (što odgovara 21,3 miliona tona tereta). Ovo se poredi sa 11,7 miliona putnika, 2,6 miliona kamiona i 2,2 miliona automobila morskim putem kroz Luku Dover.

Ideja za potkanalnu vezu pojavila se još 1802, ali su britanska politička elita i javni pritisak uvek odgađali izgradnju tunela zbog nacionalne sigurnosti. Jedan rani neuspešni pokušaj izgradnje tunela napravljen je krajem 19. veka, na engleskoj strani, „u nadi da će iznuditi podršku engleske vlade“. Konačni uspešni projekat izgradnje Evrotunela počeo je 1988. i završen je 1994. Početna predviđanja budžeta su bila 4,650 milijardi funti što je pokrilo oko 80% cene izgradnje tunela. Poduhvat koji je bio procenjen na 5,5 milijardi funti 1985. godine, bio je u to vreme najskuplji građevinski projekat koji je ikad predložen. Trošak je konačno iznosio 9 milijardi funti (ekvivalentno 16 milijardi funti u 2024. godini), što je znatno više od predviđenog budžeta.

Od izgradnje, tunel je imao nekoliko problema. Požar je zaustavio izgradnju tunela. Ilegalni emigranti pokušali su da iskoriste tunel kako bi ušli u Veliku Britaniju, što je izazvalo manje diplomatske probleme oko izbegličkog kampa u neposrednoj blizini tunela s francuske strane i njegovo zatvaranje 2002.

Poreklo

Godine 1802, Albert Matje-Favijer, francuski rudarski inženjer, izneo je predlog za tunel ispod Lamanša, sa osvetljenjem od uljnih lampi, konjskim zapregama i veštačkom ostrvom postavljenim na sredini kanala zarad promene konja. Dizajn Matje-Favijera predviđao je prokopani tunel na dva nivoa sa gornjim tunelom koji se koristi za transport, a donjim za protok podzemnih voda.

Godine 1839, Francuz Eme Tome de Gamond izvršio je prva geološka i hidrografska istraživanja na Kanalu, između Kalea i Dovera.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading