robot sofija
Tweeter prin. screen
robot sofija, Foto: Tweeter prin. screen

Jaz između ljudi i robota upravo je delimično premošten zahvaljujući umetničkoj viziji jedinice za veštačku inteligenciju (AI) zvanoj Sofia. Autoportret koji je stvorio robot nedavno je prodat na aukciji za 688.888 dolara, istražujući sposobnost naših mehaničkih saputnika da cene suptilnosti umetnosti.

Razvijen od strane Hong Kongu sa sedištem Hanson Robotics, Sofija je dobila veliku medijsku pažnju, jer se aktivirala u 2016. Međutim, ljudi koji stoje iza Sofije su kritikovali AI stručnjaka.

Pošto je Ujedinjenim nacijama dodelio državljanstvo Saudijske Arabije i imenovan za prvaka u inovacijama, čovekoliki robot je već postigao niz značajnih prekretnica za robota - ali sposobnost stvaranja umetnosti predstavlja skok bez presedana bez presedana.

Da bi stvorila komad, Sofija je započela posmatrajući seriju svojih slika koje je proizvela italijanska umetnica Andrea Bonaceto. Koristeći neuronske mreže za obradu i učenje iz ovih slika, Sofija je potom napravila svoj digitalni autoportret.

Nastalo umetničko delo pod nazivom „Sofija Instantiation“ digitalna je datoteka koja se sastoji od video snimka u trajanju od 12 sekundi koji prikazuje Bonacetov portret koji se transformiše u Sofijinu digitalnu sliku. Kolekcionar umetničkih dela koji nosi ime 888 tada je platio stotine hiljada dolara da osigura vlasništvo nad nezamenljivim žetonom (NFT) za umetničko delo, kao i nad fizičkom verzijom Sofijine slike.

Novi, ali brzo rastući fenomen, NFT-ovi omogućavaju ljudima da kupe „sertifikat o vlasništvu“ za digitalni sadržaj, a blok-knjige vode evidenciju takvih kupovina.

Nakon pobede na aukciji, 888 je poslao Sofiji fotografiju njegove ruke prekrivene telesnom bojom, koju je robot potom obradio kako bi njenom portretu dodao dodatni sloj poteza četkom.

„Kao umetnica, u svojim algoritmima imam računarsku kreativnost, stvarajući originalna dela“, objasnila je Sofija u intervjuu za Associated Press . „Ali moja umetnost je stvorena u saradnji sa mojim ljudima u nekoj vrsti kolektivne inteligencije poput uma košnice ljudsko-veštačke inteligencije.“

Dodavši ovo, izvršni direktor kompanije Hanson Robotics David Hanson objasnio je da je „Sofija vrhunac mnogih umetnosti i inženjerstva, a ideja da bi mogla da generiše umetnost bila je način da se ona emocionalno i vizuelno poveže sa ljudima“.

U skladu sa ovom vizijom, kompanija namerava da pomogne Sofiji da svoju umetničku karijeru podigne na viši nivo i potvrdila je da robot sada sarađuje sa ljudskim muzičarima kako bi razvio sopstveni brend muzike pod nazivom Sofija Pop.

Hanson takođe veruje da roboti moraju da igraju važnu ulogu u održavanju fizičkog i mentalnog zdravlja nas ljudi dok se i dalje borimo sa pandemijom COVID-19. Kompanija je zbog toga razvila drugog robota koji je posebno dizajniran za zdravstveni sektor.