VIŠE OD 1.100.000 SAOBRAĆAJNIH KAZNI Ali ne vredi: I pored pojačane kontrole, na putevima u Srbiji poginulo je više od 500 ljudi
Foto: MUP Srbije

U samo jednom danu šestoro pešaka oboreno je na obeleženim pešačkim prelazima. Jedan mladić je poginuo dok je prelazio ulicu u Beogradu pošto je na njega naleteo automobil. Ni vozači ni pešaci, kažu, ne osećaju se bezbedno.

Zbog nepoštovanja pravila od početka godine policajci su napisali više od milion i 130 hiljada kazni. Više od pola miliona izrečeno je zbog prebrze vožnje.

Saslušanje Saše Čađenovića - Alo.rs

Podneta je 181 hiljada prekršajnih kazni za nekorišćenje sigurnosnog pojasa, 57 hiljada vozača je kažnjeno za vožnju pod dejstvom alkohola, a 2.450 zbog upravljanja pod dejstvom psihoaktivnih supstanci.

Većina kažnjenih vozača su povratnici. Stari recept za kaznu "udari vozača po džepu i opamtiće se", čini se - više ne važi.

- To je veliki problem koji nam se dešava. Sećate se samo situacije da smo imali vozača koji je imao preko 60 prekršajnih prijava i izazvao nezgodu sa smrtnim posledicama. Ono što je definitivno i zaključak MUP-a je da možda kazne treba izmenom zakona o bezbednosti saobraćaja promeniti, tj. da budu malo rigidnije - kaže pukovnik policije Slaviša Lakićević, načelnik Uprave saobraćajne policije.

Objašnjava i da je svaka druga nezgoda posledica prebrze vožnje, a u svakoj šestoj nesreći u kojoj je bilo poginulih vozač je bio pod dejstvom alkohola.

Veliki problem je i što mnogi vozači i putnici ne koriste sigurnosni pojas. 

- U savremenim ili najrazvijenijim i najbezbednijim zemljama EU činjenica je da se pojas na prednjim sedištima vezuje preko 95 procenata, a pozadi na zadnjem sedištu 90. Kod nas je taj podatak značajno manji. Oko 70-80 procenata se vezuje pojas na prednjem, tj. vozač i putnik, a na zadnjem sedištu to je značajno manje. Tek svaki deseti putnik nam se vezuje. To iziskuje da imamo preko 50 procenata vozača i 70 procenata putnika koji su u momentu saobraćajne nezgode nisu imali sigurnosni pojas što je svake godine 100 poginulih više u odnosu na prethodnu - navodi Lakićević.  

Manje poginulih, ali smo na začelju Evrope po bezbednosti 

U poslednjih pet godina manje je poginulih na putevima. Ali je naša zemlja i dalje na začelju Evrope kada je reč o bezbednosti saobraćaja.

Jeleni suprug, hrvatski konzul u Srbiji, i posle godinu dana od prijave za nasilje ne da mira - Alo.rs

Upućeni slikovito ukazuju - Šveđanin koji dođe u Srbiju ima čak pet puta više šansi da pogine nego u svojoj zemlji.

- Nećemo se pomeriti dokle god ne napravimo jedan ozbiljan pomak koji se tiče pre svega unapređenja sistema saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja u vrtićima, osnovnim školama i srednjim školama, a sa druge strane takođe značajna reforma sistema represije koji mora da dovede do toga da onaj ko učini prekršaj i bude kažnjen - kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

U zavisnosti od toga koliko se prekorači dozvoljena brzina kazna ide do 150 hiljada dinara. Moguć je i zatvor do 60 dana, zabrana upravljanja vozilom, kazneni poeni. 

Odgovor policije na vajber grupe upozorenja

Odgovarajući na pitanje o tome kakav je odgovor policije na vajber grupe u kojima se vozači međusobno obaveštavaju o policijskim patrolama. Lakićević ukazuje da su u MUP-u svesni da postoje te grupe i da zato svakih dva-tri sata patrole menjaju mesto.
"Nažalost, moram da kažem da je to jedna masovna pojava koja utiče na efikasnost naše kontrole i nadamo se da ćemo u budućnosti prevazići taj problem. Nekada to može da deluje preventivno ali često ne deluje jer nakon toga vozači odmah grubo krše probise i nastave sa vožnjom kojom su do tada kršili propise", ukazuje načelnik Uprave saobraćajne policije.

U Novom Pazaru proglašen dan žalosti zbog pogibije devojčice - Alo.rs

Međutim, više od zaprećene kazne, kažu stručnjaci, na vozače utiču vidljivo postavljene saobraćajne kamere. Veliki problem je i to što vozači neretko poštuju pravila tamo gde nadzora ima, a znaju da kamera više ne snima - nastavljaju po starom. 

- Saobraćajne nezgode dešavaju se zbog kvara na vozilu, događaju se i zbog nebezbednih puteva, ali ubedljivo najviše zbog ljudske greške. A zašto ljudi greše? Zato što donose pogrešne odluke koje su posledica naših pogrešnih stavova. Stavovi su ono što treba da nosimo od porodice i koje treba da dobijemo u školi od društva. Međutim, od porodice ih ne možemo dobiti jer su naši roditelji i mi kao roditelji nedovoljno svesni određenih opasnih ponašanja u saobraćaju i to mora da nadomesti školski sistem - napominje Okanović.

Naši sagovornici su saglasni - ako se ne promeni svest vozača - da svako može biti i ubica i žrtva - saobraćaj neće biti bezbedniji. A svest se, ističu, kreira od malih nogu.

Policija pronađene čaure u Obrenovcu dala na veštačenje kao i automobil koji su napadači polupali - Alo.rs

Pojačana kontrola tokom praznika

U predstojećem, prazničnom periodu, policija će pojačano kontrolisati saobraćaj.

U proteklih nedelju dana u 30 evropskih zemalja članica organizacije Roadpol (mreža saobraćajnih policija Evrope), u Republici Srbiji kontrolisano je više od 80.000 vozača.

Zbog upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola iz saobraćaja je isključeno 1.850 vozača, od kojih je 325 zadržano u službenim prostorijama jer su upravljali vozilom sa više od 1,20 promila alkohola u organizmu. 

Iz saobraćaja je isključeno i u službenim prostorijama zadržano i 80 vozača koji su upravljali vozilom pod dejstvom psihoaktivnih supstanci.

Pored navedenih prekršaja, saobraćajna policija otkrila je tokom akcije još 14.000 drugih prekršaja.

Pratite najnovije VESTI SA FRONTA 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading