Papa Franja
Shutterstock
Papa Franja

Shutterstock

Papa Franja, Foto: Shutterstock

Prema izveštaju Nelsona Rokefelera o Latinskoj Americi iz 1996. se naglašava kako katoličanstvo ispoveda 92% latinoameričkog stanovništva, što je neverovatno visoka brojka, a ima veze sa viševekovnom španskom dominacijom na kontinentu. Primetio je i raširenu strukturu društvene pomoći katoličkog sveta, koji pruža pomoć najugroženijim slojevima latinoameričkih naroda.

Vašington je odlučio da ovaj broj rimokatolika u Latinskoj Americi treba smanjiti. Razlog za to je što je katoličanstvo u Sjedinjenim Američkim Državama uvek gledano kao neprirodno protestantskoj prirodi zemlje i zato što su katolici verni papi. Prema Stejt departmentu, komunističke snage, stoga i antiameričke, su se infiltrirale u Vatikan još od Drugog vatikanskog koncila kojeg je 1962. sazvao Papa Jovan XXIII.

Hram evangelista u Sao Paulu

Shutterstock

Hram evangelista u Sao Paulu, Foto: Shutterstock

Sjedinjene Američke Države tada vide potencijal u evangelizmu, duhovnoj ruci američkog imperijalizma. Zbog toga je omogućeno stvaranje vrlo značajne međunarodne mreže koja se okreće oko Svetskog evanđeoskog saveza (WEA), koji iz Njujorka prati napredak i širenje evangelizma u 129 zemalja i gde se stvaraju međunarodne publikacije i programi delovanja.

Iskorenjivanje katoličanstva u Latinskoj Americi potvrđuje važnost religije u geopolitici i kako se uspostavlja novi odnos snaga povoljan za SAD. Vašington se ponovo utrkuje za uspostavu hegemonije nad kontinentom, nakon decenija krize i pretnji harizmatičnih lidera i antiimperijalista kao što su bili Aljende, Kastro, Peron i Čavez.

Hram evangelista u Sao Paulu

Shutterstock

Hram evangelista u Sao Paulu, Foto: Shutterstock

Univerzalna crkva Kraljevstva Božjeg se iz malog simbola pretvorila u najuticajniju grupu političkog pritiska i najveću evangelističku crkvu u Brazilu, s filijalama u više od 170 zemalja. Ona simboliše poraz katoličanstva u Latinskoj Americi. Osnovana je 1977. godine u Rio de Ženeiru, a samo 20 godina kasnije je imala 8 miliona vernika. Nad ranim godinama crkve i o poreklu kapitala lebdi misterija, ali se neke stvari ipak znaju i vode u SAD i evangeličke fundamentalističke krugove i „duboku državu“ u Vašingtonu.

Opširnije o ovom proboju možete čitati u opširnoj analizi „Latinska Amerika i Rokefelerov krstaški rat protiv Teologije oslobođenja“.

Amazonija na udaru agresivnog evangelizma

Široka prostranstva Amazonije doslovno ključaju otkad je dužnost u brazilskom predsedništvu preuzeo Žair Bolsonaro, novi predsednik i sam pripadnik jedne od brojnih crkvi ove provenijencije u Brazilu.

Indijosi

Shutterstock

Foto: Shutterstock

Međutim, od početka februara se situacija pooštrila i napetosti između autohtonih naroda i središnjih vlasti su eskalirale. Nacionalna grupa Indio (FUNAI), vladino telo koje se bavilo pitanjima autohtonih naroda, resetovano je a izvorni statutarni cilj, a to je bila zaštita plemena, zamenjen je novim, prisilnim preobraćanjem brazilskih autohtonih naroda na evangelizam.

Početkom meseca FUNAI je uzdrman dolaskom na njegovo čelo Rikarda Lopeza Dijasa, poznatog brazilskog antropologa s dugom prošlošću kao evangeličkog misionara u ime projekta „Missão Novas Tribos do Brasil“. Dijasu je povereno upravljanje kancelarijom FUNAI koji je specijalizovan za lečenje izolovanih plemena, odnosno onih koji nikada nisu stupili u kontakt s modernim svetom. Njegovo imenovanje odmah je izazvalo oštre kritike da je namerno postavljen za „pokrštavanje“ Indiosa.

Žair Bolsonaro

Tanjug/AP

Žair Bolsonaro, Foto: Tanjug/AP

Predstavnici autohtonih zajednica i autohtoni antropolozi čiji rad nije usklađen s vladom, kao i tri bivša predsednika agencije FUNAI, izrazili su snažnu sumnju u odluku o poveravanju tako važnog zadatka Dijasu, jer su uvereni da će kao profesionalac evangeličkog prozelitizma verovatno pokušati da pretvori instituciju u telo evangeličkog lobija posvećenog „pokrštavanju“ plemena.

Rikardo Lopez Dijas poriče takve optužbe, ali istraga koju je sproveo časopis "O Globo" i otkriće "The Intercepta" otkrivaju interese koji stoje iza njegovog izbora i onoga što se događa u dubokoj Amazoniji.

Indijosi

Shutterstock

Foto: Shutterstock

U kontekstu imenovanja Dijasa dogodio se još jedan važan događaj povezan sa redizajnom agencije FUNAI. Predstavljen je predlog zakona koji se odnosi na mogućnost obavljanja gospodarskih aktivnosti u autohtonim pokrajinama Brazila. Tekst je, teoretski, neustavan, jer narušava prava plemena na fizičko i teritorijalno samoodređenje, zajamčena temeljnom poveljom i o tome se ne može raspravljati.

Invazija misionara u Amazoniji

Evangelička galaksija uključena je u rad neprestanog prozelitizma u najudaljenijim delovima Amazonije još od ’90-ih, a zahvaljujući „povlačenju katoličanstva“ širom zemlje postiže impresivne rezultate.

U razdoblju od 1991. do 2018. postotak autohtonih naroda koji pripadaju evangeličkim ili novim pentekostalnim crkvama povećao se s 14% na 32%.

Ova preobraćenja su priprema za guranje plemena u integraciju u brazilsko društvo, što je dovelo do depopulacije čitavih sela i stvaranja sektaških podela koje često rezultiraju unutrašnjim ili međuplemenskim svađama.