Da li F-35 zaista vredi 80 miliona dolara?
Da li su Amerikanci pogrešili u proceni?
Shutterstock
Nekih 500 F-35 borbenih aviona je napravljeno još od kada je prvi model bio stvoren 2015. godine, gde je svaki ponaosob koštao najmanje oko 80 miliona dolara.
Međutim, uprkos tome što je ovaj avion vrhunski u svojoj klasi u SAD i dobro prihvaćen na zapadu, postavlja se pitanje da li je njegova cena realna, podseća Nacional Interest časopis.
List naglašava da je uključenost F-35 u američkim vojnim zadacima imao neosporno važnu ulogu. Naime, budući da je F-35 jedan od najsvestranijih borbenih aviona u svetu, mogao bi da zameni ceo niz drugih aviona, kao što su A-10 Tunderbolt II, F-16 Fighting Falcon, F/A-18 Super Hornet i AV-8B Harrier.
Održavanje toliko različitih mašina bilo je veoma skupo pitanje, prema pisanju medija, a da se i ne spominje potreba za razvijanjem različitih programa obuke pilota za svaku letelicu. Pored toga, održavanje postojećih mlaznih aviona obično košta više nego izrada novih aviona.
S druge strane, svaki avion i dalje košta između 80 i 115 miliona dolara, čak i nakon velikih smanjenja troškova proizvodnje kompanije "Lockheed Martin", a da ne spominjemo stotine milijardi utrošenih na razvoj aviona i ukupno 1,1 milijardi dolara planiranih da budu potrošeni tokom životnog veka programa. Čak ni stručnjaci u odbrambenoj industriji nisu sigurni da je avion bio vredan tolikih troškova od početka njegovog razvoja.
- Nijednoj drugoj letelici taj nivo tehnološkog napretka nije zajednički objedinjen u jedinstvenu platformu. Da li vredi toliko novca - očito da, vredi kockanja, a isplatilo se otvaranjem velikog tržišta - rekao je Džon Sneler, šef Jane's Information Group koja se fokusira na odbranu.
Magazin je istovremeno napomenuo da uprkos činjenici da je F-35 tehnološki napredni mlazni avion koji može da da višestruke uloge nekoliko letelica, čak i nakon akcija i dalje ima tehničke nedostatke, prema brojnim izveštajima iz drugih medija - nije nešto što bi se moglo očekivati od ratnog aviona koji košta neverovatnih 80 miliona dolara.
Među prijavljenim problemima su softverske greške, problemi sa težinom aviona, kapacitetom goriva (kao rezultat operativnog rastojanja leta) i kvarovi na mitraljezima.
"Nacional Interest" priznaje da su mnogi od ovih problema navodno razrešeni, ali sumirali su da još uvek ostaje pitanje da li je F-35 "zaista najbolji od najboljih, ili samo skupi leteći limun".