UKOLIKO STE JUTARNJA OSOBA, IMATE NJIHOVE GENE! Šok otkriće najnovijih studija, ovu DNK nosi samo 4 odsto ljudi na svetu
Foto: Shutterstock

Prema istraživanju objavljenom u četvrtak u naučnom časopisu Genome Biologi and Evolution, oni kojima je lako da se probude ujutru nakon spavanja možda imaju debele neandertalske pretke.

Ljudi koji su migrirali na sever iz Afrike u Evroaziju pre otprilike 70.000 godina, parili su se sa neandertalcima („ljudi iz doline Neander“), našim najbližim izumrlim ljudskim rođacima poznatim po svojim istaknutim duplim lukovima obrva, velikim nosovima i relativno kratkim i zdepastim telima.

Pošto su već okupirali Evropu i Aziju stotinama hiljada godina, ovi neandertalci su bili bolje prilagođeni sezonskim varijacijama na dnevnom svetlu u poređenju sa ranim Homo sapiensom.

„Na višim geografskim širinama, korisno je imati telesni sat koji je bolje u stanju da predvidi i promeni se kako bi odgovarao promenljivim nivoima sezonskog osvetljenja. Imajući 'brži' sat za trčanje olakšava ovu sposobnost i čini da je veća verovatnoća da će pojedinci rano ustati," rekao je koautor studije Toni Kapra, vanredni profesor epidemiologije i biostatistike na Kalifornijskom univerzitetu u San Francisku rekao je za CNN.

„Znamo od drugih vrsta koje žive u širokom rasponu geografske širine da se njihovi cirkadijalni satovi često prilagođavaju razlikama u ciklusima svetlosti i tame“, dodao je on. Danas ljudi nose do 4% neandertalske DNK, uključujući gene povezane sa pigmentacijom kože, kosom, mastima i imunitetom. Istraživači su analizirali podatke iz Britanske Biobanke – biomedicinske baze podataka koja čuva genetski materijal za pola miliona ljudi koji žive u UK – i otkrili da je veća verovatnoća da moderni ljudi koji su se sami prijavili kao ranoranioci imaju neandertalske genetske varijante.

U razgovoru za Gardijan, profesor Mark Maslin sa Univerzitetskog koledža u Londonu rekao je:

„Sada imamo genetske dokaze da su neki od nas zaista jutarnji ljudi. „Kada su ljudi prvi put evoluirali u tropskoj Africi, dužina dana je u proseku bila 12 sati. Sada lovci sakupljači provode samo 30% svog budnog vremena sakupljajući hranu, tako da je 12 sati mnogo vremena. Ali što idete dalje na sever, to je kraće i kraći su dani zimi kada je hrane posebno malo, tako da ima smisla da neandertalci i ljudi počnu da prikupljaju hranu čim ima svetlosti za rad."

BONUS VIDEO