NIS
Masanori Jošida/Alo
NIS

Masanori Jošida/Alo

NIS, Foto: Masanori Jošida/Alo

 

Ruski menadžment NIS-a izgleda posluje po starom oprobanom receptu Potemkinovih sela. Pošto su probili sve rokove u kapitalnom projektu modernizacije Rafinerije nafte Pančevo, da bi prikrili javašluk, za jesen spremaju svečano otvaranje Rafinerije iako za realan završetak radova i puštanje sistema u rad treba još godinu dana?!

Predsednik LDP-a i narodni poslanik Čedomir Jovanović prvi je još prošle jeseni ukazao na brojne nepravilnosti u radu menadžmenta Naftne industrije Srbije, s posebnim akcentom na način dodeljivanja poslova na projektu modernizacije Rafinerije nafte u Pančevu, inostranim firmama - ali pod značajno nepovoljnijim uslovima po NIS u odnosu na ponude srpskih kompanija. Usledio je odgovor rukovodstva NIS-a, bez argumentovanog prikazivanja realnog stanja, ali zato sa neskrivenom glorifikacijom svega što rukovodstvo NIS-a čini i time „doprinosi razvoju Srbije“. Prošlo je od tada više od devet meseci i pokazalo se da je Jovanović bio u pravu, a da je NIS vrlo malo ispunio od glamurozno obećanog.

NIS

Masanori Jošida/Alo

 

- NIS ponovo priča svoju priču o uspešnoj investiciji, odgovornom ponašanju, zaštiti čovekove sredine… I mediji to uredno prenose. A činjenice su opet tvrdoglave. Iako je prvobitni rok za završetak projekta duboke prerade u Rafineriji nafte u Pančevu bio planiran za proleće 2019, sada se, ponovo, određuje novi rok za završetak i svečano puštanje postrojenja u rad za oktobar 2019. godine - napominje Jovanović u izjavi za „Alo!“ i ističe da je „na terenu stanje sasvim suprotno“.

Naftna industrija Srbije NIS

Shutterstock

 

- Inostrane firme koje su dobile najveći deo projekta duboke prerade, bez izuzetka, kasne više meseci s realizacijom potpisanih ugovora. Kasne svi segmenti projekta koji su dodeljeni stranim firmama: izrada i montaža čelične konstrukcije koju izvodi mađarska firma „Kesz“, ponuda 900.000 evra skuplja od ponude domaćih izvođača; izrada i montaža cevovoda, firma „Montavar“, osam miliona evra skuplji od domaćih ponuđača; izolacija, nemačka firma „Lindner“, takođe skuplja od domaćih... Iako su toliko skuplji, prekoračili su sve planirane i ugovorene rokove - kaže sagovornik „Alo!“.

PROČITAJTE JOŠ:

 

- Realno stanje je takvo da se projekat ne može završiti pre proleća iduće godine, te da nakon toga sledi povezivanje sa postojećim postrojenjima i kompletno ispitivanje svih procesa proizvodnje, za šta je potrebno više meseci. Dakle, realno, puna komercijalna eksploatacija teško može krenuti pre jeseni 2020. godine. I to svi koji hoće i treba znaju! Ali to ne smeta aktuelnom rukovodstvu NIS-a da zakazuje svečano puštanje u rad postrojenja čitavu godinu dana pre stvarno mogućeg roka! Ako se svim ovim činjenicama dodaju i problem nastali u fazi kapitalnog remonta u 2019. godini, poslu koji je, opet, dodeljen inostranim firmama, naravno po višestruko većim cenama od ponuda domaćih ponuđača, zatim oštećenja na postrojenju za odsumporavanje (što je danima stvaralo u Pančevu i okolini ozbiljne ekološke probleme, a uz to i zaustavljanje redovne proizvodnje) postavlja se krajnje jednostavno pitanje: a šta radi to vrlo rukovodstvo NIS-a - zaključuje on.

Jovanović je najavio da će tražiti formiranje anketnog odbora u Skupštini koji bi se pozabavio ovim problemom pošto, kako kaže, već osam meseci Ministarstvo energetike ne odgovara na poslanička pitanja u vezi sa rekonstrukcijom Rafinerije Pančevo, koja je inače trenutno najveći investicioni projekat u Srbiji, vredan više od 300 miliona evra! 

Caka je u odlivu deviza?

Zbog smanjene proizvodnje, naravno, povećan je uvoz derivata, a time i neplanirani odliv deviznih sredstava i neispunjavanje već potpisanih ugovora prema kupcima. Zbog radova u Rafineriji, na primer, poslednjih meseci višestruko je povećan uvoz bitumena iz Albanije. Podsetimo, ovaj neplanirani odliv deviza pogoduje uvozničkom lobiju, ali i te kako negativno utiče na platni bilans naše zemlje.