Đorđe Vdović
Facebook
Đorđe Vdović

Facebook

Đorđe Vdović, Foto: Facebook

Đorđe Vdović je bio jedan od onih skromnih heroja koji su zadužili mnoge, a da ništa nisu tražili zauzvrat, rekao je, grcajući od tuge, Peca Janjić iz Gorske službe spasavanja, sećajući se svog kolege i kuma, koji je u nedelju nastradao u avionskoj nesreći u Etiopiji.

PROČITAJ JOŠ:

- On je za izuzetno kratko vreme uradio stvari za koje bi prosečnom čoveku bila potrebna dva života. Sve ono što je uradio u organizaciji Gorske službe spasavanja Srbije pretvorile su ovu humanu volontersku organizaciju koja je brojala samo nekoliko desetina članova, ronilaca i planinara, u najbrojniji i najefikasniji spasilački tim koji deluje na teritoriji naše zemlje - ispričao je Peca Janjić.

Vdović je sredinom osamdesetih došao u GSS koja je bila još uvek malobrojna, činilo ju je nekoliko desetina ronilaca i planinara.

- Bio je staložen i skroman mlad čovek, potpuno posvećen razvoju GSS - potresno nam je rekao Bratislav Marković Mungos, doajen srpskog ronilačkog sporta i jedan od osnivača Gorske službe spasavanja

NATO bombardovanje

Tanjug/Vladimir Dimitrijević

NATO bombardovanje, Foto: Tanjug/Vladimir Dimitrijević

Posle Vdovićevih reformi, članovi GSS su počeli da pohađaju različite kurseve i obuke, uvedeno je licenciranje, uspevao je da nabavi potrebnu opremu.

- Članstvo u Gorskoj službi spasavanja postalo je prestižno zahvaljujući Đorđu. Zahvaljujući njemu stvoren je GSS kakav danas poznajemo, koji je aktivan u svako doba dana i noći, u najkritičnijim situacijama, kad niko drugi ne ume i ne može da pomogne - rekao je Janjić.

On je s Vdovićem i drugim članovima GSS učestvovao u najrizičnijim operacijama spasavanja, uknjučujući one tokom NATO agresije 1999. godine. Vdović je od početka devedestih radio u Programu za hranu Ujedinjenih nacija, ali se vratio spasavanju kad je otadžbina napadnuta.

PREPORUČUJEMO:

- Đorđe je oformio jedinicu za spasavanje s visine i iz ruševina. Na raspolaganju smo imali samo dva svoja vozila i bicikle, ali to nas nije sprečavalo da stignemo na lice mesta. Nema novca za koji se to radi, spasilac može da bude samo onaj ko to iskreno voli. Đorđe je bio takav. Predvodio je timove GSS u akcijama posle bombardovanja RTS, CK, kineske ambasade - priseća se Peca Janjić. - Nije se tad razmišljalo ni da li je korišćena radioaktivna municija, ni da li će biti drugog naleta aviona. Bio je rat, a mi smo bili spasioci. Đorđe, koga smo zvali Vda, bio je neizmerno skroman. Verovatno bi se ljutio na mene da čuje kako ovo govorim, ali takvim ljudima treba da se ponosimo.

Na sajtu GSS objavljen spasioci su objavili potresan poslednji pozdrav:

- Đorđe Vdović, idol koji nas je naučio pravim vrednostima i načelima, instruktor koji je kroz godine marljivog rada postavio primer nizu novih lidera. Načelnik Gorske službe spasavanja Srbije od 1998. do 2000. ali pre svega spasilac, volonter, humanista i veliki vizionar. Kao prvi portparol Gorske službe spasavanja, upoznao je Srbiju i svet sa našim radom. Sa 21 godinom pristupio je GSS. Danas, više od tri decenije kasnije, prestao je da se odaziva na poziv u pomoć.

Đorđe Vdović

UN

Đorđe Vdović, Foto: UN

Danas, dan posle nesreće pronađene su obe crne kutije putničkog aviona "boing 737 maks 8" "Etiopijen erlajnsa" koji se, na putu iz etiopijske prestonice Adis Abebe ka Najrobiju, srušio svega šest minuta posle poletanja, odnevši živote svih 157 putnika i članova posade, ali još nije poznato šta je uzrok pada letelice.

Za sada se samo pretpostavlja da bi u pitanju mogli biti problemi sa motorima, greška pilota, sabotaža ili udar ptica.

Dok za žrtvama nesreće žali više od 30 država, uključujući Srbiju, čiji su građani izgubili život ne ovom letu, na licu mesta istražitelji, volonteri Crvenog krsta i forenzičari pretražuju ostatke aviona. U istrazi, koju vodi Etiopija, pomažu SAD, Kenija i druge zemlje. Forenzički stručnjaci stigli su iz Izraela.

Crna kutija koja je prva pronađena znatno je oštećena, pa istražitelji nisu sigurni kakve će podatke moći da izvuku iz nje.

Ostaci aviona rasuti su na površini fudbalskog terena, unutar kratera stvorenog od siline udarca "boinga" o tlo, na farmi pored grada Bišoflua, 60 kilometara jugoistočno od Adis Abebe. Malka Galato, farmer na čiju je zemlju avion pao, priča medijima da je letelica ostavljala trag dima za sobom i da su se pre rušenja čuli čudni zvuci. Rekao je i da je video male predmete koji su izgledali kao papir, kako ispadaju iz aviona. Letelica je, kaže, pravila neobičnu buku i načinila iznenadni zaokret pre nego što se srušila.

- Avion je pokušao da se popne pre nego što je napravio oštar zaokret i srušio se - dodao je drugi svedok, farmer Tamirat Abera.

Među nastradalim putnicima su bili humanitarci, akademici, poznati nigerijski pisac, bivši generalni sekretar kenijske fudbalske asocijacije. Poginulo je 22 zaposlenih u organizacijama povezanih sa UN.

Ova teška nesreća podigla je dodatno pitanje bezbednosti "boinga 737 maks 8", novog modela poznate kompanije. Do kraja januara, "Boing" je kupcima isporučio 350 aviona "boing 737". No, ovo je drugi udes "boinga 737" od oktobra prošle godine, kada je indonežanski avion istog modela pao 13 minuta po poletanju sa aerodroma u Džakarti. Tada je poginulo 189 putnika i članova posade.

Akcije američke kompanije "Boing" pale su danas za skoro 10 odsto, najviše u skoro dve decenije. Istovremeno, akcije evropskog rivala "Erbasa" su porasle za 0,5 odsto.

Otkazana promocija "bosa"

Posle nesreće u Etiopiji "Boing" je odložio, za ovu nedelju planirano, predstavljanje novog aviona 777H, nazvane "bos" (šef). "Boing" je ranije avion predstavio kao "najveći i najefikasniji dvomotorac na planeti". Dužine 77 metara, raspona krila 72 metra, novi avion, najveći u istoriji 102 godine stare kompanije, može da nosi 425 putnika. "Boing" je dobio 300 porudžbina ovog aviona, najviše sa Bliskog istoka i iz Azije.