Tehnički pregled, kvar, popravka, automobil, majstor
Dejan Briza
Tehnički pregled, kvar, popravka, automobil, majstor

Dejan Briza

Tehnički pregled, kvar, popravka, automobil, majstor, Foto: Dejan Briza

 

„Potreban invalid za registraciju auta“, samo je jedan od mnoštva privatnih oglasa kojima su preplavljene društvene mreže, a objavljuju ih oni koji bi da izbegnu plaćanje paprenih godišnjih taksi za vozila sa velikom kubikažom. Onaj koji pristane da auto bude registrovan na njegovo ime to, naravno, ne radi bez prebijene pare, već debelo naplati.

Jedna od prepiski na Fejsbuku ide ovako: „Potreban invalid za registraciju“, nakon čeka je usledilo pitanje: „Koliko nudite?“, a na to se nadovezuje oglašivač: „Kažite koliko, dogovorićemo se.“ Razmena informacija između oglašivača i potencijalnog „klijenta“ se potom nastavlja u privatnoj prepisci, zbog čega se ne vidi koju je sumu „klijent“ zacepio. Međutim, u prepisku se uključio još jedan zainteresovani: „Treba i meni ako ima koji slobodan.“ Potpuno treća osoba čak ostavlja i broj telefona izvesnog Stevana.

Naime, nemali broj onih koji imaju automobil sa više od 2.000 kubika da bi izbegao da plati taksu nađe osobu sa invaliditetom na čije ime registruje automobil. Osobe sa invaliditetom ne samo da ne plaćaju taksu već ni PDV i carinu prilikom uvoza, ali ni putarinu i parking. Automobil onda voze stvarni vlasnici, naravno uz ovlašćenje onoga na koga je auto registrovan. Ušteđenu razliku najčešće podele „dobročinitelj“ i vlasnik, a država ne dobija ni dinar.

Primera radi, za automobile s više od 3.000 kubika starosti do pet godina godišnja taksa iznosi više od 230.000 dinara.

Damir Okanović

Tanjug, 07.06.2018/Dimitrije Gol

Damir Okanović, Foto: Tanjug, 07.06.2018/Dimitrije Gol

 

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja kaže za „Alo!“ da registrovati vozilo na sebe, a da nisi stvarni vlasnik automobila, uopšte nije za igranje jer svako ko je upisan u saobraćajnu dozvolu snosi određenu odgovornost.

- Dokle god ste upisani u saobraćajnu dozvolu, imate odgovornost za štetu nastalu u nezgodama, za nepropisno parkiranje, kao i prekršaje koji su snimljeni automatskim nadzorom. Recimo, ako vozač izazove saobraćajnu nezgodu i pritom ima nedozvoljenu količinu alkohola u krvi, onda će osiguranje nakon što isplati štetu koja je nastala u nezgodi celokupan iznos zahtevati od onoga ko je upisan u saobraćajnoj dozvoli, a ne od onoga ko je vozio, a to može da bude i iznos od 20.000 evra. Isto tako, u slučaju da vozilo prođe na crveno i to snimi kamera, vlasniku stiže zahtev da dostavi podatke ko je upravljao vozilom. Onda vlasnik treba da zove tog ko je upravljao vozilom da mu kaže da ide kod notara i overi izjavu da je on vozio. Ako to ne uradi, onda odgovara onaj ko je upisan kao vlasnik - navodi Okanović.

On navodi da čak i ljudima koji prodaju automobil savetuju da nikako ne pristaju na punomoćje, već da odu kod notara i overe ugovor o prodaji i prenosu vlasništva.

Ne voze svi besna kola

Nisu svi automobili sa velikom kubikažom luksuzni. Naime, nemali broj ljudi vozi stare automobile koji imaju veliku kubikažu, pa godišnje za registraciju daju više nego što vozilo vredi.

 

 

Oko 50.000 vozila vodilo se na druge

Prema podacima iz 2016, osobe sa invaliditetom registrovale su oko 50.000 vozila sa motorom jačim od 2.000 kubika i koje na njihovo ime, uz ovlašćenje, voze pravi vlasnici automobila.