Umetnost zvuka u radovima Tanje Vujinović u Artlabu
alo.rs
Kolarac
Kolarac, Foto: Promo

Radovi iz ciklusa Univerzalni objekti, Park 1 i 2 su predstavljeni kao snimci šetnji kroz virtuelne svetove, dok su iz ciklusa MetaVrt prikazani Botovi kao instalacija koja se generiše u galeriji u realnom vremenu. Segmenti ovog rada su delovi teksta koji se stvara u toku same postavke. Osnovni zvučni material ovog segmenta MetaVrta je sniman tokom 2018 godine na različitim lokacijama u prirodi, tokom prikupljanja materijala za ceo prejekat. Ona ovom prilikom predstavlja i prvu verziju instalacije inspirisane naučnim istraživanjem čišćenja vode pomoću plazme.

Antropomorfne i apstraktne mašine su višegodišnji projekat koji nastaje povodom dvadesetogodišnjice rada novomedijske umetnice Tanje Vujinović.

U ArtLabu Kolarca će biti prikazana dva segmenta iz njenog najnovijeg projekta koji kroz ključne tematske tačke kojima se bavila u prošlosti govori o rekreaciji, parkovima, meditaciji, agentima veštačkog uma i odnosu tela, svesti i tehnologije.
Njene instalacije se najčešće bave gradnjom tehnološkog “drugog”, pri čemu se služe raznim antropomorfnim i apstraktnim agentima. Konceptualno zasnovani objekti A i B, koji se pojavljuju u projektu, inspirisani su istorijom antropomorfizacije. Kao što bi Šeri Tirkl rekla, to su “objekti-uz-pomoć-kojih-mislilmo”. Objekat A predstavlja našu težnju ka stvaranju sintetičnog bića, dok objekat B zastupa ljudsko biće u prelaznom stanju – robomorfno biće koje postaje kiborg.
Tanja Vujinović je međunarodno aktivna novomedijska umetnica, poznata po njoj svojstvenim radovima u kojima istražuje odnos čoveka i tehnologije.

Kolarac
Kolarac, Foto: Promo

Od 1997. godine su njeni radovi bili izlagani u brojnim značajnim galerijama i muzejima širom sveta kao što su Muzej savremene umetnosti u Strazburu, Kunst Palast Muzej u Diseldorfu, Muzej savremene umetnosti u Denveru, Kunsthaus u Meranu, Međunarodni forum Medienturm u Gracu, Galerija Cornerhouse u Mančesteru, Muzej savremene umetnosti u Istambulu, Galerija Kapelica u Ljubljani, Muzej Fondacija Vasarely u Eks-an-Provans, Künstlerhaus u Beču i drugim mestima. 

Njene instalacije, koje naziva aparatima za promišljanje društva, sastavljene su od zvuka, videa, objekata i interaktivnih računarskih radova koje možemo razumeti kao antropomorfne i apstraktne mašine.

Tanja Vujinović (rođena 1973. godine) diplomirala je 1999. godine na Odseku za slikarstvo Fakulteta likovne umetnosti u Beogradu. Bila je gostujući student na Akademiji za umetnost u Diseldorfu u klasi Jana Dibbetsa. 2010. godine postala je Doktorica nauka na području Filozofije i teorije vizuelne kulture na Fakultetu za humanistične studije Kopar.

Njeni radovi i tekstovi su bazirani na interdisciplinarnom istraživanju na područjima umetnosti i tehnologije. Istražuje odnos između svesti i tehnologije. Njeni radovi nastaju iz intervencija u materijalnoj infrastrukturi digitalnog kroz upotrebu računarskih aplikacija, prilagođene elektronike, kao i fizičkih i digitalnih objekata. Radovi preuzimaju forme specifičnih situacija ili kompleksnih dinamičnih okruženja, koje oživljavaju virtuelne mašine.

Kolarac
Kolarac, Foto: Promo

Njeni radovi su bili predstavljeni na festivalima kao što su ISEA2009, 15. Internacionalni simpozijum elektronske umetnosti, Ars Electronica u Lincu, Kinetica Art Fair u Londonu, Spor Festival u Arhusu, Zeppelin Festival umetnosti zvuka u Barseloni, FILE - Electronic Language International Festival u Sao Paolu, FILE RIO u Rio de Žaneiru i drugima. Svoje radove je predstavila i u okviru događaja kao što su Madrid Abierto u Madridu, Euroscreen21 na različitim lokacijama, Kontinentalni doručak u Mariboru i Nuit Blanche u Parizu. Svoje internetne radove je predstavila u okviru projekta Ctheory Multimedia NetNoise, Web Bienala Istambul, projekta Helium Ballongmagasineta i NIFCA, i u okviru Sinnlos WebArt.

U poslednjih dvadeset godina je bila dobitnik brojnih stipendija i projektnih finansiranja od institucija kao što su MamaCash Fondacija, Soros Fondacija, ProHelvetia Fondacija, Ministarstvo kulture Republike Slovenije, Odsek za kulturu Mesne opštine Ljubljana i drugih.

Njena dela su bila uključena u brojne kolekcije umetničkih radova kao što su Sinnlos, Globalscreen, Supermono 1, Diva Postaja, e-flux video rental (EVR), Sonoscop Archive, Netnoise, CTheory, Borders of net.art i druge.
Ultramono institut je trenutna verzija institucije za produkciju i istraživanje koju vodi od 2002. godine zajedno sa svojim partnerom i kolegom Janom Kušejem. Od leta 2006, kroz platformu Ultramono, oni sarađuju na produkciji Tanjinih radova.

Kolarac
Kolarac, Foto: Promo

IZABRANE GRUPNE IZLOŽBE: TV oddajniki / Nadzor / Razpadanje podobe, e-flux video rental (EVR), Muzej savremene umetnosti, Ljubljana, 2016; UNPAINTED lab 3.0, Kesselhalle MMA, Minhen, 2016; MFRU-KIBLIX, Kibla portal, Maribor, 2015; Povratna zanka, Muzej savremene umetnosti (MSU), Zagreb, 2014; Geslo:Grafika, Muzej moderne i savremene umetnosti, Rijeka, 2014; Kinetica Art Fair, P3, Westminsterski univerzitet, London, 2011; Are We Human? Evolution and Art, Inspace, New Media Scotland, Edinburg, 2010; Inter-cool 3.0, Hartware MedienKunstVerein (HMKV), Dortmund, 2010; Postaja DIVA, Gateway to Archives of Media Art (GAMA), Brucknerhaus, Ars Electronica, Linc, 2009; noise=noise, The Foundry, London, 2009; ISEA2009, Waterfront Hall, Belfast, 2009; sound:frame, Kunstlerhaus, Beč, 2009; Artradio, Galerija Cornerhouse, Mančester, 2007; FILE RIO, Oi Futuro Cultural Center, Rio de Ženeiro, 2009; SPOR, Savremena muzika i umetnost zvuka, Musikhuset, Arhus, 2008; Madrid Abierto´07, La Casa Encendida, Madrid, 2007; Euroscreen21, Muzej savremene umetnosti, Istanbul, 2005; Euroscreen21, Muzej Kunst Palast, Diseldorf, 2004; A:D:A:P:T Festival, Media for Ruins, Muzej savremene umetnosti, Denver, 2003; DNArt, Gen.Ethik und Visionen, Kunsthaus, Meran, 2002; Birth and rebirth of the video art in the Balkans, Muzej moderne i savremene umetnosti, Strasbur, 2005; Projected Visions, Muzej moderne i savremene umetnosti, Strasbur, 2001. 

IZABRANE SAMOSTALNE IZLOŽBE: Univerzalni objekti, Galerija nauke i tehnike, Srpska akademija nauka i umetnosti, Beograd, 2017; Superohm, Galerija Kapelica, Ljubljana, 2011; Supermono 2/3, Galerija Kapelica, Ljubljana, 2008; Dinamo, Cankarjev dom, Mala Galerija, Ljubljana, 2005; Hardbody, Galerija savremene umetnosti, Celje, 2003; Variola Vera / X projekt, Muzej grada Skoplja, Skoplje, 2001; Deadlock, Kunstfabrik BBK, Wuppertal, 1999; Edgeward, Galerija Kulturni centar Beograda, Beograd, 2001.

Tanja Vujinović: Antropomorfne i apstraktne mašine
Artlab, Zadužbina Ilije M. Kolarca
Studentski trg 5, 11000 Beorad
Produkcija izložbe: Ultramono i Artlab, Zadužbina Ilije M. Kolarca, 2018.

Više o njenom radu: http://www.ultramono.org/