"Fijat" pravi tri nova vozila, a jedno je HIBRID
alo.rs
Kompanija Fijat
Kompanija Fijat, Foto: Printscreen/YoutTube

Predstavnici italijanskog „Fijata”, kako se nezvanično saznaje, dolazili su u kragujevačku fabriku s planom da sa traka u ovoj godini krene hibridni model 500L, a u sledećoj nova „đardinijera”, kao i terenac „panda kros”.

Tome se nadaju i zaposleni u šumadijskoj fabrici vozila, koji od utorka rade punom parom posle zimskog odmora, dnevno izbacujući 400 komada 500L. Korona je usporila sve, pa i odluke velikih prooizvođača automobila, ali hibridna i električna vozila su trenutno hit u svetu, i neće zaobići ni Srbiju. Nadležni očekuju da i naši vozači polako prelaze na ovu vrstu automobila, jer su ekološki prihvatljivija, ne zagađuju životnu sredinu.

Zbog toga od prošle godine Vlada Srbije izdvaja sredstva za subvenciju upravo za hibridna i električna vozila. Zasad je prodaja vrlo mala, kreće se od 0,25 za kola na struju do 0,45 za hibride u odnosu na ukupan broj prodatih vozila.

Jeftiniji od 250 do 5.000 evra

Vlada Srbije je usvojila Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane kupovine novih vozila koja imaju isključivo električni pogon, kao i vozila s hibridnim pogonom. Državne subvencije kretaće se od 250 evra za električne mopede i lake tricikle do 5.000 evra za potpuno električna putnička vozila sa do devet sedišta i laka teretna vozila. Za putnička vozila sa do devet mesta i laka teretna koja imaju takozvani plag-in hibridni pogon (kod kojih se baterije, osim radom benzinskog/dizel motora, mogu puniti i na strujnoj utičnici/elektropunjaču), kao i električna vozila s produženom autonomijom kretanja (vozila koja pored elektromotora imaju i mali benzinski motor, koji služi isključivo kao generator električne energije), subvencija je 3.500 evra.

fijat tipo

alo.rs

fijat tipo, Foto: alo.rs

Niža cena mami kupce

Pravo na subvencionisanu kupovinu vozila, prema Uredbi, imaju firme, preduzetnici i građani, osim onih koji su ostvarili pravo na subvencionisanu nabavku putničkih vozila za potrebe obnove voznog parka, taksi prevoza, kao i javnog prevoza. Cena pojedinih hibridnih putničkih, ali i električnih dostavnih automobila sada pada ispod 20.000 evra.

Primera radi, s državnom subvencijom od 2.500 evra hibridna „tojota jaris” košta 17.750 evra, pošto joj je puna cena 20.250. Takođe, cena novih električnih dostavnih vozila sada je gotovo za četvrtinu niža pošto, recimo, najpovoljniji „reno kangu” sa PDV košta 25.500 evra, ali kad mu se oduzme taj porez od 20 odsto i uračuna subvencija od 5.000, može se kupiti za 15.100 evra.

Stiže električni SUV

Na hibride i električna vozila prelaze svi svetski proizvođači.

– Za 2021. godinu planiramo i aktivnije prisustvo na tržištu hibridnih i električnih automobila u Srbiji, pa ćemo tržištu ponuditi i model e-Niro, potpuno električni SUV s dometom baterija do 455 kilometara. Naravno, prodajne brojke ovih električnih automobila zavise i od državnih subvencija, ali i izgradnje infrastrukture i mnogo većeg broja javnih električnih punjača nego što je to sada slučaj. Što se tiče modela masovne prodaje, izvojio bih „Rio”, „Stonic” i „Sportage” za 2021, koji su već stigli u Srbiju, i očekujemo da će oni biti nosioci naše prodaje, uz nezaobilaznu gamu aktuelnih „Ceed” modela – kaže Milan Derbogosijan, direktor marketinga „Kije”.

Pročitajte još: