autobus
Foto: Shutterstock/Shuterstoock

Odlukom o linijskom saobraćaju nije obuhvaćen termin elektronska cigareta, pa nije propisana ni kaznena mera - a ono za šta ne postoji sankcija ljudi obično smataju i dozvoljenim

U vozilima gradskog prevoza, gde je pušenje zabranjeno, videti nekog sa zapaljenom cigaretom ravno je statističkoj grešci. Ali, u poslednje vreme sve češće se mogu videti putnici koji koriste elektronske cigarete. I to su isključivo mlađe osobe, srednjoškolci su najbrojniji i ima onih do dvadesetak godina. Mnogi putnici, posebno stariji, nenavikli na dim u gradskom prevozu uglavnom sa čuđenjem gledaju u one koji bez ikakvog obzira upotrebljavaju elektronsku cigaretu. Pojedini gunđaju, više za sebe, okreću se i prevrću očima ali ćute, poneko se osmeli da nešto i kaže i opomene, ali većina ne želi da ulazi u spor.

- Odlukom o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada propisana je kaznena odredba u iznosu 3.000 dinara ako vozač puši u vozilu. Prekršajni nalog u navedenom iznosu izdaje inspektor za javni linijski prevoz putnika. Kazna u iznosu 10.000 dinara za isti prekršaj propisana je i za putnike. Prekršajni nalog u navedenom iznosu izdaje komunalni milicioner. Navedenom odlukom nije obuhvaćen termin „elektronska cigareta”, pa posledično tome nije propisana kaznena mera za korišćenje elektronskih cigareta u vozilima javnog linijskog prevoza putnika – kažu u Sekretarijatu za inspekciju, nadzor i komunikaciju, piše Politika.

DA LI JE DOZVOLJENO PUŠITI ELEKTRONSKE CIGARETE U GRADSKOM PREVOZU? „Ne želim da me dok se vozim autobusom još i neko truje!“

unsplash.com

 

Među putnicima kojima korišćenje ovih cigareta ne smeta je Mija Milović (22). Ona smatra da elektronska cigareta može da se koristi u prevozu, ali kada je reč o dužim putovanjima.

– Smatram da u javnom gradskom prevozu ne bi trebalo da se koristi ova vrsta cigarete, jer je uglavnom reč o kratkim relacijama na kojima bez duvana može da se izdrži – kaže ona.

Njena drugarica Jelena Jagodić (22) misli da korišćenje ovih cigareta ne bi trebalo ograničavati u javnom gradskom prevozu.

- Postoji razlika između običnih i elektronskih cigareta. Miris elektronskih cigareta nije neprijatan, brzo ispari i ne zadržava se u prostoru. A pošto se nekada u prevozu zaglavimo i po sat vremena imamo potrebu i da pušimo, tako da nam korišćenje elektronske cigarete znači – kaže Jagodićeva, koji puši još od osnovne škole.

Protiv ovakvog ponašanja u prevozu je Dragana Jovanović (40).

– Elektronske cigarete su po mom mišljenju vrlo neprijatnog mirisa. Ne razumem tu potrebu da se puši čak i u gradskom prevozu. Kao nepušač osećam se ugroženo, jer ne želim da me dok se vozim autobusom još i neko truje. Dovoljno je to što u pojedinim autobusima smrdi na naftu, ima prašine, a leti je zagušljivo – ističe Jovanovićeva.

– Mirisi elektronskih cigareta su teški i mnogim putnicima smetaju. Sigurna sam sto odsto da većina devojčica i dečaka koji ih koriste, a uglavnom su tinejdžeri, nemaju potrebu da puše već to rade zato što su bahati. Ako neko ko ima pušački staž i četrdeset godina može da izdrži da ne puši pola sata, četrdesetak minuta, koliko je u prevozu, nije mi jasno kako baš oni ne mogu da istrpe da ne koriste tu elektronsku napravu. Ja sam počela da reagujem kada neko „zapali” elektronsku cigaretu kraj mene i spremna sam se da borim za svoje pravo. Ali primetila sam da većina ljudi ćuti i ne želi da me podrži, mada i njima sigurno smeta – ističe Dunjićeva.

Za upotrebu elektronske cigarete u prevozu nije ni Bogdan Arsić, koji smatra da je ona opasna po zdravlje.

– Elektronska cigareta je štetna po zdravlje kao i duvan, ako ne i više. O tome se ne govori mnogo, ali su to neki podaci o kojima se u svetu već uveliko priča. Ne znam da li je u razvijenim zemljama zabranjeno korišćenje elektronskih cigareta u prevozu, ali bih voleo da se ovo pitanje i kod nas reguliše propisima dok još uvek ova pojava nije uhvatila maha. Osim toga, u prevozu ima mnogo ljudi kojima ona i zbog zdravstvenih razloga ne odgovara, astmatičara, dece, starijih, bolesnih… – kaže Arsić.

Elektronske cigarete su se pojavile pre petnaestak godina u svetu kao način da se pušači „nateraju” da smanje korišćenje duvana. Određena istraživanja pokazuju da one ispuštaju nikotin brže nego obična cigareta, pa on još u jačoj dozi ulazi u krvotok.

U tečnosti koja se upotrebljava za rad elektronskih cigareta osim nikotina ulaze i neke kancerogene materije – benzen, toluen, aceton, diacetil...

BONUS VIDEO 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading