Posle 35 godina, u Černobilu su nastavljene nuklearne reakcije: Naučnici ne isključuju novu eksploziju!
Tanjug/Ap

Trenutno su u potrazi stručnjaci za nuklearnu energiju. Senzori koji beleže aktivnost uranijumskog goriva u Černobilu upozoravaju na opasnu aktivnost radioaktivnog materijala. Istraživači stoga pokušavaju da utvrde uzrok aktivnosti u reaktorima i dogovaraju se o koracima koje treba preduzeti kako bi se izbegao rizik od nove nezgode.

Stručnjaci koji nadgledaju nuklearnu elektranu u Černobilu kažu da nuklearna energija ponovo "curi" u ostatke reaktorske hale. Prema naučnicima, proces "curenja" odvija se u jednoj od nepristupačnih prostorija u elektrani.

Iako nivoi neutrona u uranijumskom gorivu polako rastu, naučnici pokušavaju da utvrde uzrok ove fisije kako bi sprečili curenje zračenja iz elektrane. Maksim Saveliev, istraživač u Institutu za bezbednosne probleme nuklearnih elektrana u Kijevu, rekao je da postoji "mnogo neizvesnosti" u pogledu situacije u ostacima reaktorske jedinice i dodao da ne može da isključi mogućnost da opet dođe do nesreće.

Procenjuje se da je oko 95% goriva iz reaktora oticalo u podrumske prostorije elektrane nakon katastrofe u aprilu 1986 . Ovo gorivo je tako stvorilo takozvano podzemlje. FCM materijal, odnosno supstanca koja sadrži gorivo. Godinu dana nakon eksplozije, kućište betona i čelika postavljeno je na vrh ostataka reaktora da apsorbuje FCM zračenje. U 2016. godini ovo pokriće je poboljšano za 1,5 milijardi evra.

Od tada se broj neutrona stabilizovao u većini delova elektrane.U intervjuu za magazin , hemičar za nuklearne materijale Neil Hiatt opisao je situaciju u reaktorskoj hali "kao ugalj u roštilju".

Ukrajina istražuje načine uklanjanja FCM materijala pre nego što dostignu kritični nivo već nekoliko godina, a kasnije planira da objavi predloge za njihovo uklanjanje kasnije ove godine. Trenutni nivoi zračenja sugerišu da je previše opasno za ljude da stabilizuju ove materijale .

Ukrajina želi da Černobil uvrsti na listu Uneska. Nada se da će privući turiste

Iako je katastrofa slična onoj iz 1986. malo verovatna, Hajat tvrdi da eksponencijalno povećanje fisije može prouzrokovati nekontrolisano oslobađanje nuklearne energije. Stručnjaci strahuju da bi eksplozija mogla dovesti do delimičnog oštećenja pokrivača radioaktivne prašine.

Nova otkrića pokazuju da čak i više od četiri decenije nakon najgore nuklearne katastrofe na svetu, Černobil nastavlja da stvara nove probleme koje naučnici pokušavaju da reše.

Još zanimljivosti možete pročitati OVDE!