KOJE SE VIŠE ISPLATE? Vreme je za promenu guma: Možete uštedeti na univerzalnim, ali da li su zaista bolje?!
Shutterstock

Ipak, ostaje pitanje jesu li, zaista, adekvatna opcija? Svakako da imaju svoje prednosti, ali tu su i mane.

Zanimljivo je da su na tržište došle 1977. godine od strane američke kompanije Goodyear Tire & Rubber Company, a danas, kao i tada, predstavljaju jednostavnije rešenje kada nastupe sezonske promene.

Kupovina guma, kao i procena kvaliteta, još uvek je izazov s obzirom na raznovrsnu ponudu, ali i u odnosu na geografske uslove i one na koje nailazimo na putevima, piše RTL. Recimo, ako živite u toplijim krajevima - verovatno neće biti potrebe da kupujete zimske gume. S druge strane, neki vozači od jeseni već planiraju i lance za sneg.

Prednosti

Na prvom mestu je svakako isplativost, odnosno ekonomičan faktor pogodnosti. Po pravilu, univerzalne gume bi trebalo da posluže u većini uslova tokom cele godine. Dobar deo vozača ih praktikuje zbog uštede - kako novca, tako i vremena.

Osim toga, novi modeli pokazuju sve bolje rezultate. Nemački "Auto Bild Allrad" kaže da je u 2020. testirano deset celogodišnjih guma u dimenziji 215/65 R17, koje koriste SUV-ovi srednje veličine s nižim nivoom opreme. Što se tiče letnjih i zimskih uslova, performans all-season guma dao je zadovoljavajuće rezultate, pri čemu su se na mokrim putevima neki od testiranih modela čak bolje pokazali od modela zimskih i letnjih guma, korišćenih za poređenje.

Takođe, univerzalne gume su dobar izbor za gradsku vožnju: ako imate kraće, ustaljene rute ili auto vozite povremeno, izbegavate snežne uslove itd. Shodno svemu tome, prilikom odabira guma veoma je važno uzeti u obzir navike vozača i uslove pod kojima živi.

Mane

Iako univerzalni modeli pokazuju odlične rezultate, mnogi stručnjaci i dalje predlažu upotrebu sezonskih guma, zavisno od uslova na putu. Zimske gume su, ipak, zimske. U radikalnim uslovima, one pokazuju bolji efekat, posebno što se tiče skretanja, kočenja na snegu ili ponašanja volana.

Ako želite da se osećate sigurnije, "ne izlazite" iz kola i živite u hladnijim predelima, zimske gume su svakako bolji izbor. Ipak, treba pomenuti da je pobednik testa Hankook Kinergy 4S2 X, prema "Auto Bild Allard", dao izvrsne rezultate na snegu, poput pravih zimskih guma.

Nevezano za to, univerzalne gume su i kraćeg veka od "standardnih". Tačnije, kritika je usmerena na to da se brže troše. S obzirom na promene u klimatskim uslovima, naša leta i zime zime više nisu ono što su bili, tako da ekstremne vrućine ili padavine mogu veoma uticati na rok trajanja guma.

Isto tako, putujete li svakodnevno na dužim relacijama, gume će se brže istrošiti.

Ne postoji jedinstveni recept za univerzalne gume, i to je još jedna njihova mana. Po pravilu, letnji modeli bi trebalo da podnose temperaturu od 7 stepeni Celzijusa, a zime - ispod tog nivoa. Univerzalne gume bi, pak, trebalo da pokriju širi spektar temperatura (za obe opcije), što znatno utiče na njihov gazeći sloj. Neravnomerno trošenje može uticati na vožnju, te pripazite i sami kojim tempom se troše.

Ušteda ili rizik?

Ako se odlučite za univerzalne gume, obratite pažnju na svoje potrebe, navike i, uopšteno, na uslove na putevima po kojima planirate da vozite. S finansijske strane, univerzalne gume su praktičnije i isplativije, ali ne treba štedeti na sigurnosti, posebno u ekstremnijim situacijama. Ako vozite manji auto, na kraćim relacijama - univerzalne gume su bolja investicija, ali ako vozite veći automobil na dužim rutama - onda je bolje da razmislite o letnjim/zimskim modelima.

BONUS VIDEO

Komentari (1)

Loading
Vuk

24.10.2021 18:16

Ni slučajno, univerzalne su slabe, troše se KAO LUDE, naročito preko LETA.