SRBI, AKO VOZITE AUTOMATIK, OVO MORATE DA ZNATE: Evo šta zapravo znače slova na menjaču - može vam olakšati vožnju!
Slova i brojevi pored ručice menjanja brzina često izgledaju komplikovano, ali zapravo imaju logičan raspored i jasno značenje koje olakšava svaku vožnju.
Kako funkcioniše automatski menjač?
Kod automatskih vozila, menjač obavlja većinu posla umesto vozača. Nema potrebe za kvačilom, a dovoljno je da razumete osnovne oznake na automatskom menjaču – P, R, N, D, L, S, M – kao i numerisane stepene prenosa. Kada ih savladate, vožnja postaje jednostavnija, udobnija i bez stresa.
Značenje oznaka na automatskom menjaču
P – Park (Parking)
Koristi se kada zaustavite automobil. Menjač tada mehanički blokira pogon, pa se vozilo ne može kotrljati. Uvek pre gašenja motora ubacite u „P“, posebno kada se parkirate na nagibu. Ipak, ručna kočnica i dalje mora da se koristi.
R – Reverse (Rikverc)
Ova oznaka označava vožnju unazad. Koristi se pri parkiranju ili manevrisanju. Isti princip postoji i kod manuelnih menjača, pa vozačima nije nepoznat.
N – Neutral (Prazan hod)
Ova pozicija znači da nema prenosa snage na točkove, ali motor može da radi. Korisno je, recimo, kada kratko stojite, ali ne preporučuje se za duga stajanja umesto „P“.
D – Drive (Vožnja)
Najčešće korišćena oznaka na automatskom menjaču. Kada je ručica u „D“, automobil se kreće napred, a menjač automatski menja brzine u zavisnosti od brzine i opterećenja motora.
L – Low (Nizak stepen prenosa)
Koristi se pri spuštanju nizbrdo, vuči prikolice ili vožnji uzbrdo. U ovom režimu motor zadržava veći obrtni moment, što omogućava bolje kočenje i veću snagu. Ova oznaka nije prisutna kod svih modela vozila.
S – Sport (Sportski režim)
U ovom režimu menjač menja brzine pri višim obrtajima, što omogućava brže ubrzanje i dinamičniju vožnju. Ipak, sport mode povećava potrošnju goriva, pa ga treba koristiti selektivno.
M – Manual (Ručni režim)
Ovaj režim omogućava da vozač sam menja brzine pomoću ručice menjača ili “paddle” komandi na volanu. Radi se o poluautomatskom sistemu – bez kvačila, ali uz veću kontrolu nad automobilom.
Shuterstoock
1, 2, 3 – Ograničenje stepena prenosa
Kada vozilo nema poseban „L“ režim, brojevi označavaju maksimalni stepen brzine koji menjač može da koristi:
1 – samo prva brzina (za strme nizbrdice, jako motorno kočenje),
2 – koristi prvu i drugu brzinu,
3 – dozvoljava promenu do treće brzine.
Zašto je redosled P–R–N–D standardizovan?
Redosled oznaka na automatskom menjaču nije slučajan. On je osmišljen iz bezbednosnih razloga.
U prošlosti su različiti proizvođači koristili različite rasporede, što je dovodilo do zabune i saobraćajnih nezgoda.
Zbog toga je 1965. godine američka organizacija SAE (Society of Automotive Engineers) uvela jedinstveni raspored: P – R – N – D, koji se koristi i danas širom sveta.
Taj redosled sprečava slučajno prebacivanje iz „P“ direktno u „D“, jer između stoje „R“ i „N“, što zahteva svesnu akciju vozača.
Kako preći sa manuelnog na automatski menjač?
Ako prelazite sa manuelnog na automatik, nemate razloga za brigu.
Vožnja automatskog automobila je lakša, udobnija i manje stresna, jer više nema kvačila ni potrebe za ručnim menjanje brzina.
Već posle nekoliko dana vožnje, sve postaje potpuno prirodno.
Zato se mnogi vozači, nakon što probaju automatik, nikada više ne vraćaju na manuelni menjač.
BONUS VIDEO
PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)