Auto
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

Alternator, poznat i kao generator, jedna je od ključnih komponenti automobila. Njegov zadatak je da puni akumulator tokom vožnje i napaja električne sisteme u vozilu. Pokreće ga motor pomoću kaiša, pretvarajući mehaničku u električnu energiju.

Kako objašnjava tehnički savetnik AMSS-a Marin Morava, prvi znak kvara alternatora je često crvena lampica u obliku baterije na instrument tabli. To znači da akumulator više ne prima struju i da se vozilo oslanja samo na preostalu energiju iz baterije. U tom trenutku neophodno je što pre zaustaviti vozilo na bezbednom mestu i isključiti sve nepotrebne potrošače – radio, klimu, svetla – kako bi se baterija što duže održala.

Ali problem ne mora uvek da se najavi lampicom. Ponekad ćete prvo primetiti gašenje radija, slabo osvetljenje puta, treperenje farova ili aktivaciju drugih lampica (ABS, ESP, vazdušni jastuci). Svi ovi simptomi ukazuju na pad napona i mogu nagovestiti iznenadno gašenje motora – što može biti posebno opasno u vožnji.

Šta da radite ako sumnjate na kvar?

Ako se vozilo ugasi ili se pojave simptomi, podignite haubu i proverite stanje kaiša. Osetite da li ima mirisa paljevine. Ako niste sigurni u ono što vidite – ne rizikujte. Pozovite pomoć na putu (AMSS – 1987). Nastavak vožnje može dovesti do potpunog otkazivanja sistema, pa čak i nemogućnosti da uključite sva četiri migavca.

Ako uspete da ponovo upalite motor, a lampica akumulatora i dalje svetli (ili čak i ne svetli, ali simptomi traju), to ne znači da je kvar nestao – samo da baterija još nije potpuno prazna. Imaćete otprilike 30 minuta vožnje, ali to zavisi od broja uključenih potrošača. U svakom slučaju – nastavak vožnje je rizičan i nepredvidiv.

Moderni automobili i kvarovi alternatora

Zbog složenih elektronskih sistema, današnji automobili se retko mogu popraviti pored puta. Zimi je situacija još komplikovanija jer su uključeni grejači i brojni sistemi koji dodatno opterećuju alternator. Kod novijih vozila postoji i sistem koji automatski isključuje potrošače da bi zaštitio alternator.

Kvar alternatora najčešće se događa između 180.000 i 300.000 kilometara, ali to zavisi od načina vožnje i stanja vozila.

Nije uvek kriv samo alternator

U servisu je važno analizirati uzrok kvara. Ponekad problem izazivaju stara baterija, loši kontakti ili učestale kratke vožnje koje ne omogućavaju dovoljno punjenje.

Popravka alternatora može uključivati zamenu regulatora napona, četkica, prstenova, ležajeva, diodnog mosta, pa čak i kaiša. Ako su kućište i kontakti u dobrom stanju, popravka se isplati više nego kupovina novog dela. Ponekad je dovoljno zameniti samo jedan deo, što dodatno štedi novac.

Ako se odlučite za nov alternator, izbegavajte najjeftinije opcije – one često kratko traju. Sama zamena traje jedan dan, osim u komplikovanim slučajevima.

Kako da sami proverite alternator?

Koristite voltmetar: spojite ga na bateriju, povećajte obrtaje motora na oko 2000 o/min i očitajte napon. On bi trebalo da bude između 13,7 i 14,7 V. Ako je preko 16 V – alternator prekomerno puni bateriju, što može oštetiti električni sistem vozila.

Ne radite ovo!

Nikada nemojte skidati kleme sa baterije dok motor radi! Ta zastarela metoda može ozbiljno oštetiti elektroniku modernih automobila. Ako sumnjate na kvar, idite u servis koji će dijagnostičkim alatima precizno utvrditi šta nije u redu.

Kod automobila sa start-stop sistemom, kvar alternatora se ponekad prepoznaje i bez alata – ako se motor odbija ugasiti kad bi trebalo, verovatno postoji kvar koji sistem pokušava da neutrališe.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading