isus, isusovo raspeće
Shutterstock
isus, isusovo raspeće

Shutterstock

isus, isusovo raspeće, Foto: Shutterstock

Egipatski tekst star 1.200 godina, govori o Isusovom raspeću sa apokrifnim zapletima, od kojih neki nikada ranije nisu viđeni. Napisan na koptskom jeziku, drevni tekst govori o Pontiju Pilatu, sudiji koji je odobrio Isusovo raspeće, večerajući sa Isusom pre njegovog raspeća i prinoseći žrtvu vlastitog sina umesto Isusa. Takođe objašnjava zašto je Juda, naročito, poljubac, izdao Isusa - jer je Isus, prema tekstu, imao sposobnost da menja oblik - i stavlja dan Isusovog hapšenja u utorak uveče, a ne u četvrtak uveče, nešto što je u suprotnosti uskršnji vremenski sled.

Hristos pred Pilatom, Mihali Munkacsi

Otkriće teksta ne znači da su se ti događaji desili, već da izgleda da su neki ljudi koji su tada živeli verovali u njih, rekao je Roelof van den Broek sa holandskog univerziteta Utrešt, koji je prevod objavio u knjizi „Pseudo -Kiril Jerusalimski o životu i strastima Hristovim “(2013).

Kopije teksta nalaze se u dva rukopisa, jednom u biblioteci i muzeju Morgan u Njujorku, a drugom u muzeju Univerziteta u Pensilvaniji. Većina prevoda potiče iz njujorškog teksta, jer je relevantan tekst iz Pensilvanije uglavnom nečitljiv.

Pontije Pilat večera sa Isusom

Iako su apokrifne priče o Pilatu poznate od davnina, van den Broek je u e-poruci napisao da ovu nikada pre nije video, a Pilat je ponudio da žrtvuje sopstvenog sina umesto Isusa.

"Bez daljeg odlaganja Pilat je pripremio trpezu i jeo s Isusom petog dana u nedelji. A Isus je blagoslovio Pilata i celu njegovu kuću ", stoji u delu teksta u prevodu. Pilat kasnije kaže Isusu, "pa dobro, evo, noć je došla, ustani i povuci se, a kad dođe jutro i oni će me optuže zbog tebe, daću im jedinog sina kojeg imam kako bi ga mogli ubiti umesto tebe. "

U tekstu ga Isus teši govoreći: "O Pilate, ti si smatran dostojnim velike blagodati jer si mi pokazao naklonost". Isus je takođe pokazao Pilatu da može da pobegne ako to odluči. "Pilat je, zatim, pogledao Isusa i, evo, postao je bestelesan: Dugo ga nije video ...", pisalo je u tekstu.

isus, isusovo raspeće

Shutterstock

isus, isusovo raspeće, Foto: Shutterstock

Pilat i njegova supruga te noći imaju vizije na kojima se vidi kako je orao (koji predstavlja Isusa) ubijen. U koptskoj i etiopskoj crkvi Pilat se smatra svetim, što objašnjava simpatično prikazivanje u tekstu, piše van den Broek.

Razlog za to što je Juda upotrebio poljubac, Juda je izdao Isusa poljupcem Karavađa, 1602.
U kanonskoj Bibliji apostol Juda izdaje Isusa u zamenu za novac tako što ga poljupcem identifikuje što dovodi do Isusovog hapšenja. Ova apokrifna priča objašnjava da je razlog zašto je Juda koristio poljubac taj što je Isus imao sposobnost da menja oblik.

"Tada su Jevreji rekli Judi: Kako da ga uhapsimo (Isusa), jer on nema jedan oblik? Ponekad je crnac, ponekad je belac, ponekad je crven, ponekad je boje pšenice, ponekad je bledi poput podvižnika, ponekad je mladić, ponekad starac ... "To navodi Judu da predloži da poljubac bude znak da ga identifikuje. Da je Juda uhapšenicima dao Isusov opis, mogao bi promeniti oblik. Ljubeći Isusa, Juda kaže ljudima tačno ko je on.

Ovo razumevanje Judinog poljupca seže unazad. "Ovo objašnjenje Judinog poljupca prvi put se nalazi kod Origena (teologa koji je živeo od 185-254. N. E.)", Piše van den Broek. U svom delu „Kontra Celsum“, drevni pisac Origen je izjavio da "onima koji su ga videli (Isusa) nije izgledao svima isto".

Pontije Pilat

promo

Pontije Pilat, Foto: promo

Predstavljanje svetog Kirila

Tekst je napisan u ime svetog Kirila Jerusalimskog koji je živeo tokom četvrtog veka. U priči, Kiril priča uskršnju priču kao deo homilije (vrsta propovedi). Veliki broj tekstova u davnim vremenima tvrdi da su to svete propovedi svetog Kirila, a svetitelj ih verovatno nije dao u stvarnom životu, objasnio je van den Broek u svojoj knjizi.

Na početku teksta, Kiril ili osoba koja piše u njegovo ime, tvrdi da je u Jerusalimu pronađena knjiga koja prikazuje apostolske zapise o Isusovom životu i raspeću. "Slušajte me, o moja poštovana deco, i dozvolite mi da vam kažem nešto od onoga što smo našli zapisano u Marijinoj kući ...", stoji u delu teksta.

Opet, malo je verovatno da je takva knjiga pronađena u stvarnom životu. Van den Broek je rekao da bi pisac ovakvu tvrdnju iskoristio "da bi povećao verodostojnost posebnih stavova i nekanonskih činjenica koje će izneti pripisujući ih apostolskom izvoru", dodajući da primeri ovog zapleta mogu mogu se naći "često" u koptskoj literaturi.

Hapšenje u utorak

Van den Broek kaže da je iznenađen što je pisac teksta pomerio datum Isusove poslednje večere, sa apostolima, i hapšenje na utorak. U stvari, u ovom tekstu izgleda da je Isusova stvarna Tajna večera bila sa Pontijem Pilatom. Između njegovog hapšenja i večere sa Pilatom, izveden je pred Kajfu i Iroda.

U kanonskim tekstovima, poslednja večera i hapšenje Isusovo događaju se u četvrtak uveče, a današnji hrišćani obeležavaju ovaj događaj službama Velikog četvrtka. "Misterija ostaje da Pseudo-Kiril povezuje priču o Isusovom hapšenju u utorak uveče kao da kanonska priča o njegovom hapšenju u četvrtak uveče (koja se svake godine obeležavala u službama Svete nedelje) nije postojala!“ van den Broek je napisao u e-pošti.

Ko je verovao u to?

Van den Broek u e-poruci piše da je "u Egiptu Biblija već postala kanonizovana u četvrtom / petom veku, ali apokrifne priče i knjige i dalje su popularne među egipatskim hrišćanima, posebno među monasima".

Dok bi ljudi manastira verovali u novoprevedeni tekst, "naročito jednostavniji monasi", on nije uveren da je pisac teksta verovao u sve što je zapisao, rekao je van den Broek.

"Teško mi je da poverujem da je zaista to učinio, ali za neke detalje, na primer obrok s Isusom, možda je verovao da se zaista dogodio", piše van den Broek. "Ljudi tog doba, čak i ako su bili dobro obrazovani, nisu imali kritički istorijski stav. Čuda su bila sasvim moguća, a zašto stara priča ne bi bila istinita? "