Osaka Ekspo
Foto: Alo/Ivana Milenković

Piše: Ivana Milenković

Srpski paviljon na Svetskoj izložbi Ekspo 2025. u Osaki otvoren je u nedelju 13. aprila uz veliko interesovanje posetilaca, koji su po kiši čekali u redovima kako bi zakoračili u prostor u kome se susreću budućnost i tradicija, nauka i igra, kreativnost i poruke iz srca Srbije. Na svečanom otvaranju premijerno su predstavljene i maskote za predstojeći Ekspo 2027. u Beogradu.

- Maskote su otelotvorenje poruka koje želimo da pošaljemo. One komuniciraju ključne vrednosti Ekspa 2027. i simbolizuju temu - igru kao ljudsku supermoć, rekao je direktor Ekspa 2027. Beograd Dušan Borovčanin, i dodao da će dve osnovne maskote biti glavna lica Ekspa u Beogradu, a da će kroz naredne mesece dobiti i svoje „drugare“ koje će posetioci moći da sakupljaju - prave male junake domaće i svetske igre.

U Osaki posetioci imaju priliku da i sami postanu deo ove priče - koristeći hologramske stanice mogu da dizajniraju sopstvenu maskotu: biraju pol, jezik, boju očiju, oblik nosa, izraz lica (srećna, tužna, pospana...), odeću, tradicionalnu ili modernu, a biraju i koje će joj srpsko ime dati, pri čemu je uz svako objašnjeno značenje. Kreacije se mogu deliti na društvenim mrežama, a sve maskote kreirane u Osaki biće sačuvane i oživeće na Ekspu 2027. u Beogradu u svom fizičkom obliku, pa će posetioci moći da ih vide u paviljonima zemalja učesnica. Posebnu draž daju maskote izložene u paviljonu koje su osmislila deca iz Srbije, uzrasta od osam do 14 godina. Na izlazu iz paviljona, dve centralne maskote u narodnim nošnjama pozdravljaju posetioce i vode ih kroz viziju onoga što nas čeka u Beogradu - kroz interaktivne sadržaje.

Osaka Ekspo

Dragan Kujundžić

 

IGRA KAO SRŽ KONCEPTA SRPSKOG PAVILJONA

Srpski paviljon u Osaki ne samo da je zauzeo jednu od najatraktivnijih pozicija, već je i zaslužio titulu najzelenijeg, najbrže izgrađenog i najekonomičnijeg paviljona u okviru kompleksa. Kako je istakao generalni komesar Srbije za Ekspo 2025. Žarko Malinović, paviljon simbolično spaja Osaku i Beograd kroz univerzalnu temu - igru. Simbol igre kao teme ostvaren je kroz kliker, igračku koja pokreće čitavu naraciju - od dečje radosti, preko naučnih dostignuća, do poruka budućnosti.

Osaka Ekspo

Dragan Kujundžić

 

- Naši posetioci već u prvom kontaktu s izložbom ulaze u igru. Kliker pokreće kinetičku instalaciju, koja prelazi u digitalnu, objašnjavajući sve elemente igre. Kroz ovu igru posetioci ostavljaju i poruke - o tome šta igra znači za njih. Te poruke analiziraće veštačka inteligencija, a odabrani citati biće deo izložbe u Beogradu 2027. godine - objasnio je Malinović.

Zanimljivo je da su klikeri dostupni svim posetiocima - u okviru samog paviljona nigde nije istaknuto da je dozvoljeno da ih ponesu, ali ni da nije.

Osaka Ekspo

Dragan Kujundžić

 

- Cilj je bio da vidimo da li će se ljudi igrati tako što će ih poneti za uspomenu, a broj je ograničen jer želimo da promovišemo „sharing economy“ koncept, da je važno da razumemo da planeta ima ograničene resurse - rekao je Malinović.

Posebna pažnja posvećena je i velikim srpskim imenima koja su ostavila trag u Japanu - olimpijskoj šampionki Milici Mandić, umetniku Mišku Plavom i selektoru Draganu Stojkoviću Piksiju. Njihove audio-poruke govore o igri kao temeljnoj ljudskoj potrebi.

Osaka Ekspo

Dragan Kujundžić

 

SUSRETI S TESLOM I PUPINOM

Srpski paviljon svojim konceptom ističe i duboku povezanost igre i nauke. Kroz interaktivne prikaze, posetioci se susreću s Teslom, Pupinom i Milankovićem, koji su upravo kroz igru kao deca razvili osećaj za inovaciju. Ali namera je da posetioci ne gledaju samo u našu prošlost, nego i budućnost, pa su srpske naučnice Aleksandra Borać, Magdalena Đorđević i Mijana Rajlić-Stojanović objašnjavajući kako ih je igra oblikovala i inspirisala za naučni put takođe predstavljene posetiocima u Osaki.

Glavni arhitekta paviljona Jakša Nikodijević naglasio je da su inspiraciju pronašli u Velikom ratnom ostrvu - oazi prirode usred urbanog Beograda, što je odraz želje da priroda bude univerzalni jezik. Objašnjavajući posebnu zonu u okviru paviljona u kojoj posetioci mogu da uživaju u tišini i miru, inspirisanoj japanskim zen-principima, Milanović kaže da je ideja bila kontrast.

- Hteli smo da posetioci osete paviljon svim čulima - kroz boje, materijale, svetlo, i da se na kraju igre dodirnu sami sa sobom. Ideja je bila da ljudi osete objekat i spolja i iznutra svim čulima, i ta soba je dala priliku za mir, da emocije mogu da slegnu - rekao je Nikodijević za Alo!.

Osaka Ekspo

Dragan Kujundžić

 

Ali slike iz Osake su početak - priču koju Srbija želi da ispriča ceo svet tek počinje da sluša. Borovčanin zaključuje da je Ekspo u Osaki idealna prilika da se građanima Srbije približi koncept svetske izložbe.

- Mi smo istorijski prva zemlja Zapadnog Balkana koja organizuje Ekspo i potpuno je jasno i razumljivo da građani ne razumeju dovoljno čega smo mi to zapravo postali domaćini i šta ih očekuje 2027. godine. I naš zadatak jeste da im to približimo i objasnimo i mislim da će nam Ekspo 2025. mnogo značiti u tome. Nama tek predstoji rad sa zemljama učesnicama, kako bismo videli na koji će način odgovoriti na temu - kaže Borovčanin za Alo! i podseća da ih je zasad više od 90 potvrdilo učešće.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading