Neprijatno i često strašno iskustvo: Kako izbeći paralizu sna?
Foto: Shutterstock

Gotovo svake nedelje dr Žan-Kristof Terilon se budi i oseća prisustvo pretećeg, zlog bića kraj svog kreveta. Pokušava da se pomakne i pozove u pomoć, ali je paralizovan, nemoćan da podigne ruku ili ispusti glas. Ponekad oseća da ga nešto izvlači iz tela ili vuče kroz tunel.

Sopstvena zastrašujuća iskustva podstakla su ga da se bavi istraživanjem paralize sna, koja postaje sve češći fenomen.

Nove studije pokazuju da oko polovine ljudi u životu barem jednom iskusi epizodu paralize sna, a za pet odsto ona je sastavni deo svakodnevnice. Nažalost, mnogi ta iskustva čuvaju za sebe smatrajući da gube razum, ali ona nije znak mentalnog poremećaja već nesklada između sna i jave.

Tokom normalnog sna, svi ljudi su paralizovani. To je prirodni mehanizam koji ih sprečava da u snu skoče iz kreveta, izađu kroz vrata ili prozor i povrede se. Kod paralize sna, taj mehanizam potraje nekoliko sekundi duže ili čak i minuta nakon buđenja.

Iako je vrlo neprijatna, paraliza sna je potpuno bezopasna.

Ako se pogrešno protumači, može izazvati teskobu ili nesanicu jer se ljudi plaše spavanja kako ne bi morali da se suočavaju sa bićima iz svojih budnih snova, koji im mogu izgledati poput demona ili utvara.

Šta tačno dovodi do paralize sna?

Tragajući za stvarnim uzrocima, istraživači su došli i do sledećih pretpostavki, koje mogu da utiču na ovu pojavu:

  •  nedovoljno kvalitetnog sna
  •  neredovno spavanje (u različitim terminima – kod onih koji rade po smenama uključujući i noćni rad) 
  •  spavanje na leđima

Nedostatak zdravog sna i izloženost velikom stresu mogu da nas učine posebno izloženim ovom stanju. Paraliza spavanja takođe može biti simptom narkolepsije, poremećaja spavanja koji uzrokuje tešku i jaku dnevnu pospanost. Ona takođe može biti znak da imate i slip apneju, kao i periodični poremećaj pokreta udova, kod kojih vam se noge trzaju tokom spavanja. Ostali faktori koji mogu da doprinesu paralizi spavanja su konzumacija alkohola pre spavanja, uzimanje određenih lekova, koji potiskuju REM san poput antidepresiva ili onih koji utiču na bolje raspoloženje, kao što je litijum.

Paraliza sna je česta i kod muškaraca i kod žena, a najčešća je kod tinejdžera, možda zato što su oni najčešće neispavani, a nedostatak sna može doprineti češćem javljanju paralize sna.

Higijena spavanja najbolja prevencija, ali i lek

Doktori tvrde da je najbolji savet za izbegavanje paralize sna osigurati dovoljno vremena za kvalitetan san. Intenzivan tempo života to često ne dozvoljava, i zato je nedovoljno sna čest problem u svim starosnim grupama. Većini odraslih prosečno je potrebno osam sati noćnog, kontinuiranog sna, koji bi trebalo imati svake noći i bez prekida. Pokušaj izbegavanja stresa i smanjenje uticaja na svakodnevno funkcionisanje takođe u startu pomažu.

Komentari (0)

Loading