ZVEZDA SRPSKOG TOP GANA Pakleni lovac gospodari našim nebom, nema mu ravnog u vazdušnom boju (FOTO/VIDEO)
Foto: Printscreen

MiG-29 je ruski lovački avion četvrte generacije. Koncipiran je i namenjen za suprotstavljanje američkim avionima F-16 "Fighting Falcon" i F-15 "Eagle", za prevlast u vazdušnom prostoru.

Svoja borbena dejstva imao je u ratovima na prostoru bivšeg Sovjetskog saveza, bivše SFR Jugoslavije, Afrike, Iraka, kao i tokom NATO agresije na SR Jugoslaviju 1999. godine.

U Vojsci Srbije, lovac "MiG-29" (vojna oznaka L-18 za MiG-29" i NL-18 za MiG-29" UB) namenjen je za lovačka i vatrena dejstva u sekundarnoj nameni, danju i noću, u povoljnim i složenim meteorološkim uslovima.

Razvoj

Lovac MiG-29 razvijen je sedamdesetih godina 20. veka, a uveden je u operativnu upotrebu u sovjetsko naoružanje i u još 25 drugih država, u 1983. godini.

Paralelno je razvijan sa avionom Su-27. Razlog je bila potreba za medjusovnim dopunjavanjem u zajedničkom izvršavanju zadataka.

Razvoj teškog lovca, poveren je Suhoju, što je dovelo do aviona Su-27, dok je razvoj lakog lovca poveren Mikojanu, čega je rezultat masovni lovac MiG-29.

Mikojanov koncept lovca, ušao je u planove Crvene armije, na mala vrata, ali je ubrzo izbio na čelo prioriteta.

MiG-29 je konkurentan na svetskom tržištu borbenih aviona četvrte generacije, a u toku je više ugovorenih isporuka.

Karakteristike

  • Posada: 1
  • Dužina: 17,32 m
  • Raspon krila: 11,36 m 
  • Visina: 4,73 m
  • Površina krila: 38 m2 
  • Prazna težina: 11.000 kg
  • Bruto težina: 14.900 kg
  • Maksimalna težina pri poletanju: 18.000 kg
  • Kapacitet goriva: 3.500 kg unutrašnji
  • Pogon: 2 × Klimov RD-33 turboventilatorska motora sa naknadnim sagorevanjem, potiska 49,42 kN svaki suvi, 81,58 kN sa naknadnim sagorevanjem

Kao deo svog aktivnog ratnog vazduhoplovstva koriste ga mnoge države u svetu. Neke od njih su Rusija, Indija, Poljska, Sudan, Kuba, Belorusija, Alžir, Bangladeš, Ukrajina i Srbija.

Prvi ruski avion u službi NATO-a

MiG-29 je prvi ruski borbeni avion, koji je uveden u NATO naoružanje, preko nemačkih varijanti MiG-29G/MiG-29GT.

Nemački piloti su do poslednje upotrebe 2003. godine napravili preko 30.000 sati leta na avionima MiG-29G/GT.

U martu 1991. godine jedan MiG-29 je upućen u Ameriku, jedan MiG-29 je uništen 25. juna 1996. godine, zbog greške pilota.

Preostala 22 MiG-29 su prodata Poljskoj, septembra 2003. godine.

Ratna eskadrila JNA

Jugoslavija je sredinom osamdesetih godina 20. veka kupila 14 aviona MiG-29B i 2 MiG-29UB za potrebe ratnog vazduhoplovstva JNA.

Tada je procenjeno da treba, u međuvremenu izvršiti interventnu nabavku ograničenog broja lovačkih aviona, za ispomoć postojećim i zastarelim MiG-21.

Na osnovu te odluke izvršena je nabavka 14 jednoseda MiG-29B i dva dvoseda (nastavna) MiG-29UB od Sovjetskog Saveza 1987. godine.

Cena jednog MiG-29 bez naoružanja bila je 15,9 miliona dolara. 

Posle raspada SFRJ, ovi avioni su ušli u sastav ratnog vazduhoplovstva SRJ.

Modernizacija

Iskustveno je dokazano da je avion MiG-29 veoma fleksibilan i isplativ za prihvat novih tehnologija kroz modernizaciju i modifikacije.

Modernizacija je obuhvatala to da se avion osposobi za precizna dejstva po ciljevima na zemlji, da se nabave nove rakete V-V i V-Z, te da se poboljša radar i deo avionike.

Rusija i Belorusija su Srbiji donirale ukupno 10 aviona Srbiji. Međutim, Srbija je platila njihov remont, doradu, modernizaciju, nabavku rezervnih delova, remont motora, nabavku vazduhoplovnih ubojnih sredstava i transport. 

Kada govorimo o borbi u vazduhu, ono što "srpske migove" čini najmoćnijim u regionu i ono što je njihovo glavno unapređenje jesu ruske rakete vazduh-vazduh RVV-AE, čiji je realni domet 90 kilometara. 

Dok nekoliko zemalja u regionu poseduje američke rakete AIM-120 iste namene, njihov realni domet je manji od 90 kilometara.

Vojska Srbije

Vojska Srbije trenutno raspolaže sa 14 aviona MiG-29 koji se svrstavaju u jedne od najsavremenijih aviona na svetu.

Foto: EPA/KOCA SULEJMANOVIC

 

Dva "MiG-a 29", koja su remontovana u Srbiji, od 2018. su u sastavu Ratnog vazduhoplovstva Srbije.

Na vojni aerodromu "Pukovnik-pilot Milenko Pavlović" u Batajnici, predsednik Srbije Aleksandar Vučić obratio se tada javnosti.

Vučić je, govoreći o naoružanju Vojske Srbije i borbenoj gotovosti naše zemlje, rekao da stanje danas u odnosu na prethodni period nije za poređenje, i da je ta razlika ogromna.

To je sada nebo i zemlja - rekao je predsednik Vučić.

Podsetio je da smo ove avione dobili od Rusije, a da su njihov remont i nadgradnja plaćeni i urađeni u Srbiji.

Legendarni srpski novinar i vojno-politički komentator Miroslav Lazanski komentarisao je dopremanje MiG-ova 29 iz Belorusije i Rusije.

- Ovi avioni imaju radar koji je akvizicije ciljeva 120 kilometara, nova verzija. Ne zaboravimo da je MiG-21 imao radar 12 kilometara i u suštini je bio vezan za vođenje sa zemlje. A MiG-29 ima radar koji prati deset ciljeva i može istovremeno da napada avion i četiri cilja istovremeno, Bitna je elektronika, a platforma aviona može da bude i starija. Ovi avioni će po avionici biti vrh u Evropi. - tada je rekao Lazanski.

Foto: Printscreen

 

Jedan od uslova za normalno funkcionisanje vazdušnog saobraćaja jeste sposobnost Ratnog vazduhoplovstva i PVO da obezbedi nesmetan prelet civilnih vazduhoplova preko teritorije naše države, te se u skladu s tim avioni MiG-29 koriste i u sastavu dežurne jedinice kojom se obezbeđuje konstantna kontrola vazdušnog prostora 24 časa, 365 dana u godini.

Uz modernizaciju ovi vazduhoplovi će se koristiti do sredine naredne decenije.

 

Komentari (0)

Loading