Volodimir Zelenski
Foto: Alo/Shutterstock

Očekuje se da će dvanaest pilota biti spremno za letenje na F-16 ovog leta, nakon završetka obuke u Danskoj, Velikoj Britaniji i SAD. Ali do trenutka kada se piloti vrate u Ukrajinu, biće isporučeno samo šest od oko 45 aviona koje su Kijevu obećali evropski saveznici.

Obuka ukrajinskih pilota počela je prošlog avgusta u vazduhoplovnoj bazi Skridstrup u južnoj Danskoj, ali je obuka napredovala sporo jer piloti nisu dovoljno dobro poznavali engleski jezik i zapadne tehnike letenja. Bili su spremni za let tek u januaru. Danski ministar odbrane Troels Lund Poulsen rekao je za NIT da obuka dobro napreduje i da ukrajinski piloti već lete iznad danskog vazdušnog prostora, ali je dodao da će njihov napredak na kraju zavisiti od dužine obuke.

Od početka Putinove invazije na Ukrajinu, Kijev je od svojih zapadnih partnera tražio borbene avione. Administracija američkog predsednika Džoa Bajdena popustila je pred zahtevima Ukrajine tek prošle godine u avgustu. Američki zvaničnici su upozorili da avioni F-16 neće biti odlučujući faktor u ratu i istakli da će obuka trajati dugo. Ukrajinski zvaničnici su se složili da samo F-16 neće promeniti tok bitke, ali veruju da bi u kombinaciji sa dalekometnim raketama, artiljerijom i bespilotnim letelicama mogli biti ključni u ratu protiv Rusije. U julu je osnovana međunarodna koalicija zemalja za isporuku F-16 i obuku ukrajinskih pilota. Ali postoji mnogo neizvesnosti oko toga kada će svaka zemlja poslati svoje avione, koliko brzo se piloti mogu obučiti i da li ima dovoljno ljudi da pravilno održavaju lovce.

Danska, Holandija, Norveška i Belgija su se obavezale da će poslati oko 45 aviona u Ukrajinu, što je dovoljno za tri male eskadrile. Danska će poslati prvih šest aviona do leta, a još 13 bi trebalo da stigne do kraja ove ili tokom sledeće godine. Druge zemlje još nisu odredile datum isporuke za svoje F-16. Holandsko ministarstvo odbrane, koje je obećalo da će isporučiti 24 borbena aviona, reklo je da će ih zadržati dok Ukrajina ne bude spremna da ih prihvati.

Takođe postoji potreba za osobljem za održavanje borbenih aviona. Trenutno se u Danskoj obučava oko 50 ukrajinskih tehničara za održavanje i popravku aviona, kao i za rad sa sistemima naoružanja. F-16 su toliko složeni da je za održavanje jednog aviona potrebno osam do 14 ljudi. Zapadni odbrambeni ugovarači moraju da isprate avion u Ukrajinu i ostanu u zemlji dok se dovoljno ukrajinskog osoblja ne obuči za održavanje aviona, što je proces koji bi mogao da potraje godinama. Pored toga, potreba za popravkom zastarelih i ratom oštećenih vojnih pista u Ukrajini takođe može odložiti ulazak F-16 u borbu.

Još nije jasno kada bi tačno sledeća grupa ukrajinskih pilota trebalo da počne obuku u novootvorenom centru za obuku u vazduhoplovnoj bazi Fetešti na jugu Rumunije. „Zavisi od vlada i ugovora. Još uvek čekamo sva odobrenja“, rekao je pukovnik Bil Tomas, penzionisani oficir američkih vazduhoplovnih snaga koji nadgleda program obuke rumunskih pilota u bazi Fetešti.

Stvaranje centra u bazi Fetesti najavljeno je prošlog jula na samitu NATO-a, a u novembru su instruktori počeli da obučavaju rumunske pilote za novu eskadrilu F-16 u zemlji. Kao i ukrajinski piloti, rumunski piloti na obuci za F-16 su vešti u upravljanju avionima iz sovjetske ere, ali za razliku od Ukrajinaca, rumunski piloti su već govorili engleski i bili su upoznati sa operativnim standardima NATO-a.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading