Pentagon
AP/Charles Dharapak
Pentagon

AP/Charles Dharapak

Pentagon, Foto: AP/Charles Dharapak

Pentagon je odabrao F-35, ali se sada mnogi pitaju da li ja napravljena greška?

Istorija

Na kraju hladnog rata, Pentagon je predložio zajednički borbeni projekat u nadi da će skratiti logistički rep terenskih snaga, kao i da će smanjiti troškove razvoja. Svaka od tri borbene službe trebala je zameniti avione četvrte generacije u svom inventaru; F-15 i F-16 u slučaju Ratnog vazduhoplovstva, F-A-18 i AV-8B Harijer u slučaju Ratne mornarice i Mornaričkog korpusa. Novi avion morao je da ima potrebne konvencionalne konfiguracije, mogućnost upotrebe sa nosača aviona i STOVL (kratko poletanje i vertikalno sletanje).
Ukratko, ovo je bio najveći posao na horizontu odbrambene industrije posle hladnog rata. Boing i Lokhed Martin dobili su ugovore o razvoju dva prototipa.

Sposobnosti

Izgrađeni po istim specifikacijama, X-32 i F-35 imali su relativno slične parametre performansi. Odlučujući da se takmiči u ceni, Boing je X-32 dizajnirao oko jednodelnog delta krila koje će odgovarati za sve tri varijante. X-32 je nedostajalo turbo ventilatorovo dizanje F-35, a umesto njega koristi isti sistem vektorisanja potiska kao i AV-8 Harijer. Sistem X-32 bio je manje napredan od modela F-35, ali i manje složen.

Pročitajte i:

X-32 je dizajniran tako da dostigne brzinu od 1.6 maha tokom uobičajenog leta. U unutrašnjem ležištu oružja mogao je da nosi šest AMRAAM-a ili dve rakete i dve bombe. Karakteristike dometa i nevidljivosti su uglavnom slične onima koje se očekuju od F-35, a telo aviona je moglo primiti veći deo napredne elektronske opreme koju F-35 sada nosi.

Odluka

Jedno je sigurno; X-32 je bio smešno ružan avion. F-35 takođe nije lepotan, nedostaju mu glatke, opasne linije F-22, ali X-32 je u poređenju s F-35 izgledao neprivlačno. Koliko bi ovo trebalo da znaci? Nimalo. Koliko je to bilo važno? Dobro pitanje. Piloti lovaca ne vole da lete avionima koji izgledaju kao brod.

Na konkretnijim osnovama, Boingova strategija verovatno je ugrozila njegove šanse. Umesto da izgradi prototip koji bi mogao da ispuni zahteve sve tri usluge, Boing se bazirao na dve; jedan je sposoban za konvencionalni nadzvučni let, a drugi za vertikalno poletanje i sletanje. Prototip Lokheda mogao je oba. Pentagonu se takođe svidela inovativna (i rizična) priroda turbo-dizala F-35.

Zaključak

Izabran 2001. godine, F-35 je postao najveći projekat nabavke Pentagona svih vremena i jedan od najvećih problema. X-32 je izbegao sve najznačajnije izazove za F-35. X-32 se nikada nije suočio sa decenijama testiranja i redizajna; nikad nije došlo do ogromnih prekoračenja troškova; nikada nije bio podvrgnut beskonačnom nizu članaka o tome kako nije mogao nadmašiti borbu protiv F-16A.

Pročitajte još: