Ruski avioni
EPA / Sergei Chirikov
Ruski avioni, Foto: EPA / Sergei Chirikov

Skoro tri decenije SAD su imale monopol nad slabo uočljivim borbenim vazduhoplovstvom. Upoznali su svet sa tajnošću kada su početkom 1980-ih predstavili "F-117A Najthok" i prvi su ušli u doba lovaca pete generacije davne 1997. godine, kada je poleteo "F-22A Raptor".

Kako je svet ušao u novi milenijum, SAD su udružile snage sa nekoliko ključnih saveznika kako bi razvile porodicu višenamenskih stelt boraca pete generacije, iz čega je nastao "F-35 Lajtning II". Dizajniran za izvođenje različitih misija u multi-domenskom bojnom prostoru, F-35 koristi napredne tehnologije kako bi ponudio niz mogućnosti pete generacije operaterima širom sveta.

Međutim, F-35 nije bio jedini inovativni borbeni avion koji je lansiran pri prelazu u novi milenijum. Kako su 2000-te napredovale, oči SAD-a i njihovih zapadnih saveznika gledale su na istok, dok se vojni teškaš Rusije približavao izbacivanju svog prvog domaće razvijenog stelt lovca pete generacije.

Početkom 2010ih, SAD su zvanično izgubile monopol kada je ruski "Suhoj T-50-1" (prvi prototip serijske proizvodnje Su-57) uzleteo u nebo za svoj prvi let 29. januara 2010.

ruski avioni, Foto: Shutterstock

Tokom poslednje decenije, proizvođači i operateri nastavili su da razvijaju sposobnosti F-35 i Su-57. Ovi borci su namenjeni da posluže kao snažna odbrana u ključnim regionima širom sveta, koji imaju sve veći značaj kako političke tenzije između Zapada i Istoka nastavljaju da rastu.

Kako članice NATO alijanse mejnaju svoje starije borbene avione u F-35, Rusija tiho počinje da uvodi u operativnu službu svoje prve serijske proizvodne Su-57. Pa, koja ima prednost?

Sposobnosti

Su-57 je prvenstveno borac za vazdušnu superiornost, sa sekundarnim fokusom na izvođenje udarnih misija, slično kao i F-22. Za razliku od Su-57, porodica F-35 dizajnirana je da bude čistokrvni višenamenski stelt lovac pete generacije koji može da izvodi razne misije u višedomenskom bojnom prostoru.

"Lajtning II" ima sposobnost da preduzme vazdušnu superiornost, blisku vazdušnu podršku, elektronski rat, obaveštajne podatke, nadzor i izviđanje, strateški napad i suzbijanje / uništavanje neprijateljskih misija vazdušne odbrane.

Trenutno postoji samo jedna serijska proizvodna varijanta Su-57 - iako je Rusija naglasila da bi mogao da se razvije veći broj različitih verzija osnovne platforme. Država je prvi put promovisala drugu varijantu, Su-57E, u martu 2019. godine, što bi bila oznaka data primercima lovca koji se izvoze međunarodnim kupcima.

Gde se mogu koristiti?

Ovde se F-35 veoma razlikuje, jer postoje tri njegove različite verzije kako bi se udovoljilo raznim zahtevima u multi-domenskom bojnom prostoru. Ove varijante sadrže F-35A za konvencionalno poletanje i sletanje; F-35B sa kratkim poletanjem i vertikalnim sletanjem; i F-35C, što je uobičajena varijanta.

Suhojev Su-57 deli istu zapošljivost kao i F-35A, s obzirom da obe platforme rade isključivo sa pripremljenih kopnenih pista. Međutim, ono što "Lajtning-u II" daje prednost je njegova sposobnost da se koristi sa nosača aviona i brodova-amfibija kroz verzije F-35B i F-35C.

Ove verzije platforme omogućavaju operaterima da projektuju borbu protiv vazdušne snage direktno u pomorski domen iz baze koja se može rasporediti u bilo koji kraj sveta.

Najuočljivija razlika između F-35 i Su-57 je u njihovom ukupnom dizajnu. Aerodinamični oblik većeg Su-57 u velikoj meri je optimizovan za postizanje visokog odnosa podizanja i vuče tokom letenja nadzvučnom brzinom, što ga čini bržim od F-35. Sa dva turboventilatorska motora sa dogorevanjem na F-35, motori Su-57 su takođe optimizovani tako da omogućavaju avionu da superkrstari (leti supersonično bez korišćenja dogorevača).

Što se tiče mogućnosti stelta, postoji dugogodišnja rasprava o tome koliko je Su-57 zapravo nevidljiv, mada su se ranija izdanja s njegovim slabo uočljivim potpisom naizgled poboljšala kako proizvodnja počinje da raste.

U međuvremenu, uprkos tome što F-35 ima koristi od duge istorije Lokhid Martin-a u razvoju stelt tehnologija, on ima svojih problema. Varijante F-35B i C rizikuju da pretrpe strukturna oštećenja i izgube slabo uočljiv potpis ako lete nadzvučno duže vreme.

Jedna od najvažnijih karakteristika F-35 je njegovo korišćenje napredne avionike i tehnologija fuzije senzora, zajedno sa sposobnošću umrežavanja i razmene informacija sa drugim sredstvima u vazduhu, zemlji i mornarici. Ipak, Su-57 je takođe dizajniran s istim mogućnostima na umu.

Poput F-35, ruski lovac je sposoban za umrežavanje i razmenu podataka sa drugim sredstvima u bojnom prostoru. Oboje imaju otvorene arhitektonske dizajne koji im omogućavaju prilagođavanje novim tehnologijama u nastojanju da odgovore na nove i buduće pretnje.

Što se tiče njihovog naoružanja, obe letelice mogu biti opremljene nizom municije, koja se sastoji od raznih raketa vazduh-vazduh / vazduh-zemlja, protivbrodskih raketa i bombi, iako F-35 ima širi izbor oružja na izbor. Da bi zadržali svoje slabo uočljive karakteristike, oba lovca imaju unutrašnje odeljke za oružje. Svaka od njih ima spoljne tvrde tačke u kojima se municija i rezervoari za gorivo mogu nositi na štetu stelta. Su-57 se može pohvaliti sa 12 čvrstih bodova na deset F-35.

Koje druge zemlje ih koriste?

Iako su obe platforme od početka razvijene kako bi bile dostupne kupcima na izvoznom tržištu, nema sumnje da je F-35 u ovom području briljirao u odnosu na Su-57 - čemu je pomogla činjenica da je proizvod multinacionalnog razvojnog programa. Su-57 je domaće razvijen, uprkos naporima Rusije da zajedno sa Indijom razvije novu varijantu.

Od februara 2020. ni ruska vlada ni Suhoj nisu potvrdili nijednu izvoznu porudžbinu za Su-57E, iako su nepotvrđeni izveštaji identifikovali Alžir i Vijetnam kao potencijalne kupce. Turska je takođe primetila svoj interes nakon izbacivanja iz programa F-35 2019. godine, nakon što je od Rusije dobila svoj prvi raketni sistem zemlja-vazduh S-400.

Ali, 12 država je zvanično naložilo F-35 da zameni starije flote i očekuje se da će još država doneti istu odluku, dok SAD planiraju da nabave ukupno 2.443 F-35 u sve tri varijante za opremanje vazduhoplovstva, marinaca i mornarice.

Sve zajedno, ovo će odvesti broj F-35 u funkciji do preko 3.000. Bilo bi gotovo nemoguće da Su-57 dostigne ovoliki uspeh u izvozu.

Zaključak

Obe platforme imaju svoje prednosti i nedostatke i blistaju u različitim oblastima. Su-57 je i dalje usmeren na ratovanje vazduh-vazduh, dok je F-35 razvijen za nekoliko uloga. Ima prednost nad Su-57 kada je u pitanju stelt i takođe ima širi izbor oružja, iako Su-57 tokom borbe može biti opremljen sa više municije. Ali, svojim brzim mogućnostima i supermanovnim kvalitetima, ruski lovac je bolji od F-35 kada je reč o upravljanju.

Ipak, F-35 zaista pobeđuje ukada je reč o brojkama i uspehu u izvozu. Budući da će više od 3.000 biti dostavljeno operaterima širom sveta, biće prava borba da se F-35 skine sa trona bilo gde.

BONUS VIDEO:

PROČITAJTE JOŠ: