Završen najveći eksperiment u istoriji nemačkog javnog prevoza
Foto: Shutterstock

Sve je bilo devet evra

Ovog leta sistem prodaje karata bio je veoma jednostavan. Umesto da se muče kroz džunglu sa više od 60 tarifnih i transportnih mreža u Nemačkoj, od 1. juna do 31. avgusta, ljudi su mogli da putuju širom zemlje svim lokalnim i regionalnim autobusima i vozovima za 9 evra mesečno koristeći jednu kartu. Ali tromesečni eksperiment je završen.

Mera, koju je nemački magazin Der Spiegel nazvao „najvećim eksperimentom koji je Nemačka ikada preduzela u sistemu javnog prevoza“, uvedena je u relativno kratkom roku kao deo paketa pomoći savezne vlade za pomoć potrošačima. Čak su i transportne kompanije bile iznenađene ovom merom i imale su vrlo malo vremena da se pripreme.

Sada, na kraju eksperimenta, postavlja se pitanje: da li je jeftina karta za nacionalni prevoz uspela?

Velike uštede za putnike, smanjena inflacija

Prema podacima Udruženja nemačkih transportnih kompanija (VDV), više od 52 miliona ljudi kupilo je kartu - više od 60 odsto stanovništva zemlje. Još deset miliona ljudi automatski dobija popust kroz postojeću godišnju pretplatu na lokalnu ili regionalnu transportnu mrežu.

Prema ADAC-u, najvećem nemačkom automobilskom klubu, takve pretplate koštaju oko 80 evra mesečno u većim nemačkim gradovima. Tokom tri letnja meseca ti putnici su automatski uštedeli preko 200 evra.

Stopa inflacije u Nemačkoj je takođe blago pala tokom eksperimenta, što Savezni zavod za statistiku pripisuje, između ostalog, niskoj ceni putovanja u javnom prevozu. Ponuda je privukla i mnogo novih putnika. Prema istraživanju VDV-a, 15 odsto korisnika karata od 9 evra reklo je da bez ove jeftine karte ne bi putovali toliko – koliko su putovali.

- Milionima ljudi koji primaju socijalnu pomoć ili sa niskim platama to obično bude uskraćeno. I biće im to ponovo uskraćeno nakon što ova jeftina karta istekne - piše Ulrih Šnajder, generalni direktor socijalnog udruženja Deutscher Paritätischer Gesamtverband.

- Da li je nacionalna karta od 9 evra bila uspešna zavisi od cilja. Ako je reč o finansijskom rasterećenju građana, rekao bih da je bilo uspešno. Da je cilj bio promocija javnog prevoza, rekao bih da nije - rekao je za DW Džonatan Lazer iz konsultantske kompanije specijalizovane za upravljanje u javnom sektoru.

Ogromna potražnja otkrila je slabosti sistema

Još uvek nije jasno da li bi novi klijenti dugoročno prešli (trajno) na javni prevoz. Društvenim mrežama ovog leta svakodnevno su kružile priče o pretrpanim vozovima, pokvarenim klima uređajima i kašnjenjima od sat (ili više).

Razlog tome je činjenica da se u Nemačkoj mnogo ulaže u drumski, a manje u železnički saobraćaj, na šta se zagovornici javnog prevoza žale godinama. I pre karte od 9 evra, putnici su bili suočeni sa bezbrojnim kašnjenjima i pretrpanim vozovima.

Savezna vlada je stavila na raspolaganje dodatnih 2,5 milijardi evra za 16 nemačkih saveznih država - da nadoknadi gubitak u prodaji karata po "normalnoj" stopi. Međutim, nije bilo dodatnih sredstava za dodatne kapacitete, osoblje i održavanje da bi se zadovoljila povećana potražnja.

- Karta od 9 evra učinila je da problemi u regionalnom saobraćaju budu vidljivi svima. Nema dovoljno osoblja, a posebno nema dovoljno vozila da odgovori na povećanje broja putnika u budućnosti - rekao je Ralf Damde, prvi čovek Radničkog veća u DB Regio, nemačkoj železničkoj kompaniji zaduženoj za regionalni transport.

Kartica je istekla - diskusija je u toku

Ali šta dalje? Kritičari jeftinih karata kažu da bi novac bio bolje uložen u infrastrukturu. Međutim, uprkos neprijatnim uslovima putovanja, mnogi traže da se jeftina tarifa produži, pogotovo što Nemačka u poslednje vreme nije uspela da ostvari svoje ciljeve zaštite klime. Neki žele oboje:

- Rešenje očigledno nije da se javni prevoz ponovo učini manje atraktivnim (sa skupim kartama), već da se popravi/izgradi neophodna infrastruktura - kaže se u diskusiji na društvenoj platformi Reddit.

Iako je eksperiment – karta od 9 evra za celu Nemačku – završen 31. avgusta, političari se i dalje raspravljaju da li bi trebalo uvesti slične karte i koliko bi trebalo da koštaju.

Džonatan Lejzer kaže da je cena samo deo ove priče. Eksperiment je takođe pokazao vrednost modernizovanog sistema prodaje karata.

- Možemo da pričamo o ceni, ali treba da razgovaramo i o tome koliko je komplikovano kupiti kartu. Moramo li da imamo toliko različitih sistema? Ili možemo da ih pojednostavimo? - pitao je Džonatan.

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading