Cene
Foto: Shutterstock/Foto: Shutterstock

U jeku jula, kada bi Crnogorsko primorje moralo da bude prepuno turista, situacija na terenu govori sasvim suprotno – plaže, hoteli i apartmani su zabrinjavajuće prazni, a iz turističkog sektora sve češće dolaze reči razočaranja i strepnje: „Nikad slabije nije bilo.“

Prema saznanjima lista Pobjeda, stanje je jednako loše i u hotelskom i u privatnom smeštaju, gde vlasnici otvoreno izražavaju nezadovoljstvo zbog slabog odziva gostiju. Iako je leto u punom zamahu, rezervacija gotovo da nema, a očekivanja i najave su potpuno podbacile.

Nikola Pejović, predsednik Udruženja hotela Crne Gore, u razgovoru za Pobjedu bez uvijanja iznosi razloge za ovogodišnji kolaps sezone: nepouzdan avio-saobraćaj, brojne otkazane ture iz Istočne Evrope, loša infrastruktura i – što je možda najvažnije – izostanak bilo kakve ozbiljne strategije za razvoj turizma.

„Prošle godine u ovo vreme bilo je sve puno. Danas imamo 50 do 60 odsto popunjenosti, i to u najboljem slučaju. I hoteli i privatni smeštaj daleko su ispod svojih kapaciteta“, kaže Pejović.

On ističe da se situacija pogoršava iz dana u dan. Jedan od ključnih problema jeste nestabilan i neorganizovan avio-prevoz, posebno iz Istočne Evrope i Azije. Ratovi u Ukrajini i Gazi, kao i tenzije na Bliskom istoku, dodatno su doprineli neizvesnosti i otkazivanjima.

„Rusi sad dolaze preko Azerbejdžana, letom Baku–Podgorica–Beograd. Ali, mnogo letova se otkazuje. Ljudi se plaše. Dovoljan je jedan incident da se čitav let otkaže, a hotel ostane bez gostiju“, upozorava on.

Takve situacije dodatno urušavaju poslovanje, jer se često gubi pravo na naplatu unapred ugovorenih aranžmana. Ako hotel pokuša da naplati penale, može izgubiti partnera – a partneri su ključ opstanka, ističe Pejović.

Alarmantne brojke sa Slovenske plaže

Najporazniji primer je hotel „Slovenska plaža“ u Budvi, nekada ponos crnogorskog turizma, koji sada beleži samo 700 gostiju na 3.000 kreveta.

„To je više nego alarmantno. A istovremeno, šalju se poruke kako je sezona uspešna“, komentariše Pejović. Dodaje da je stanje jednako loše i u privatnom sektoru.

Pored niske posete, Pejović skreće pažnju na haotičan sistem prijave i evidencije gostiju, gde svaka institucija – od turističkih organizacija do policije i lokalnih vlasti – koristi različite softvere, pa niko ne zna tačan broj turista ni gde su smešteni.

„Nema reda, nema sistema. Svako barata svojim brojkama, a stvarno stanje niko ne zna“, kaže on.

Ni region više ne spašava sezonu

Pejović ističe da ni tradicionalno tržište regiona više nije oslonac. Ove godine je, doduše, bilo više turista iz Srbije u prvih šest meseci u poređenju sa prošlom, ali u julu su rupe ogromne. Turista iz Bosne ima vrlo malo, a gosti iz Evrope dolaze samo na kratke boravke od jedne do tri noći.

„Crna Gora im je zanimljiva, ali nismo destinacija za duži boravak. Dolaze, obiđu i – pitanje je da li se vraćaju.“

U Kotoru je stanje nešto bolje, ali i tu je bilo otkazivanja grupnih dolazaka, posebno iz Izraela i Turske. Jedna izraelska grupa je, prema njegovim rečima, otkazala bukvalno veče pred dolazak.

„Obećali su da će pokušati da reaktiviraju rezervaciju, ali sve je neizvesno. Na klimavim nogama.“

Pejović naglašava da je teško objasniti šta se tačno dešava – nema velikih incidenata, ali sve stagnira. Postoji opšti osećaj da stvari ne funkcionišu, iako nije jasno zašto.

„Svaka godina ima svoje izazove, ali ovakva sezona… Ovo je baš loše“, kaže on.

Bez sistemske promene – nema boljitka

Ipak, među turističkim radnicima još postoji tračak optimizma, ali samo ako se hitno nešto promeni.

„Ako ne promenimo pristup i ne stisnemo redove, ništa neće biti bolje – ni sledeće godine, ni one tamo. Moramo završiti infrastrukturu, srediti avio-veze i organizovati se konačno. Jer ako nastavimo ovako, ad hok sezona će postati naša trajna stvarnost“, zaključuje Pejović.

(Pobjeda)

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading