Andrej Plenković, Hrvatska
Tanjug/AP
Andrej Plenković, Hrvatska

Tanjug/AP

Andrej Plenković, Hrvatska, Foto: Tanjug/AP

Projekat nabavke višenamenskih borbenih aviona (VBA) koji je u toku u Hrvatskoj i koji bi trebalo da bude završen do kraja ove godine odabirom ponuđača i potpisivanjem ugovora, mogao bi Hrvatskoj ukinuti vize i dvostruko oporezivanje sa Sjedinjenim Američkim Državama, ali i ostaviti je izvan evozone i Šengena, piše hrvatski portal Poslovni dnevnik. Ali, možda bi moglo da bude i obrnuto.

Da li će se poražena strana osvetiti Hrvatskoj?

 

Naime, iako se nakon propasti prošlogodišnjeg naricanja, a onda i dolaskom korona krize činilo da od nove eskadrile neće biti ništa, u samo nekoliko meseci situacija se potpuno promenila te je sada gotovo sigurno da će Hrvatska nabaviti borbene avione, o čemu je postignut konsenzus ključnih političkih snaga u zemlji, a s time je saglasna i većina hrvatske javnosti.

Sam izbor vojnog aviona mogao bi, osim neizbežnog finansijskog opterećenja, doneti i niz drugih neželjenih političkih, a posledično i privrednih posledica.

Kako piše Poslovni dnevnik, "razni vojni stručnjaci i entuzijasti bave se aspektima hrvatske nabavke lovaca, što je poprimilo razmere polemike oko fudbala gde svako ima stav kako bi trebala izgledati i igrati hrvatska reprezentacija".

Majk Pompeo Andrej Plenković

AP Photo/Darko Bandic

Majk Pompeo Andrej Plenković, Foto: AP Photo/Darko Bandic

Predlog odabira bi trebalo da donese međuresorno povereništvo, ali činjenica je da je ono postojalo i u prethodnom naticanju, ali su njihovi stavovi bili podređeni već unapred donesenoj odluci o Baraku u vrhu MORH-a.

Za očekivati je i da će i ova odluka biti politička, a ne stručna. Zapravo, struka tu može i malo reći jer je reč o avionima koji zadovoljavaju tehničko-taktičke potrebe Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) za mnogo godina.

A sada ko ima veće ubrzanje, veći okretni moment i doseg rezervoara je manje bitno jer je tu reč o platformama čija će opremljenost i funkcionalnost zavisiti od finansijskih mogućnosti i političkih usliva.

F-16 imaju SAD i Izrael kao i Tajvan i Južna Koreja, Jordan, Pakistan i Venecuela, ali se u svakom pojedinačnom slučaju radi o potpuno drugom avionu, po svim kriterijumima.

Politička, a ne stručna odluka

Bez obzira šta Hrvatska naruči, gotovo sigurno neće biti reč o istom paketu opreme i naoružanja kakav imaju matična vazduhoplovstva SAD-a, Francuske, Švedske i Izraela, nego o nekom prilagođenom CRO modelu. Naravno da nije svejedno je li reč o novom, 10 ili 40 godina staroj letelici ali puno su bitnije strateške, političke i privredne implikacije, piše Poslovni dnevnik.

F-16

EPA

F-16, Foto: EPA

Kupovina vojne opreme ove vrednosti, koja se meri u milijardama dolara, nikad nije samo kupovina oružja nego i prvorazredna politička odluka o strateškom partneru za više decenija.

"Koliko nam Izrael može biti politički, privredni i vojni strateški partner za narednih 40 godina teško je reći. Većina bi rekla da s njima treba graditi korektne odnose, i to je to. S druge strane, među ponuđačima su neke zemlje koje nam stvarno jesu, ili bi mogle postati strateški partneri u dugom razdoblju", piše Poslovni dnevnik.

O SAD-u ne treba trošiti reči jer je svima jasno da je reč o najmoćnijoj privrednoj, političkoj i vojnoj sili bez koje se malo toga u svetu može rešiti. Oni nude svima poznati F-16, jedan od najmoćnijih i najraširenijih borbenih lovaca današnjice.

"Amerikanci su sada puno ozbiljnije zagrizli za hrvatski tender, a na stolu je ukidanje viza, kao i izbegavanje dvostrukog oporezivanja, što mnogim hrvatskim, posebno ICT poduzetnicima, stvara glavobolje. Taj model je SAD lani primenio i na Poljsku koja je naručila F-35. Bezvizni režim i usklađeni porezni sistem su svakako benefit za poduzetnike, a i za turizam u oba smera".

Novi Rafali preskupi

S druge strane. tu je Francuska koja je nakon Bregzita postala najmoćnija zemlja EU, a koja je iznenađujuće Hrvatskoj ponudila svoje Rafale i to polovne. Ovo je prvi put da Francuzi nude svoje polovne lovce, a nove nisu ponudili zbog njihove cene od oko 220 miliona evra po avionu. Izvesno je reč o avionu koji je po svim karakteristikama u rangu najnovijeg F-16, a neki analitičari tvrde da je bolji, te čak bliži F-35.

Rafal

EPA

Rafal, Foto: EPA

Francuska bi mogla biti prevaga, ili pak uteg, za hrvatske ambicije za ulazak u Šengen , a onda i u evrozonu. Hoće li se Francuska “osvetiti” Hrvatskoj ako ne odabere Rafale? Možda.

Tu je i Švedska koja nije moćna kao SAD i Francuska, ali je privredno vrlo snažna zemlja i uticajna članica EU te privredno može ponuditi puno i kroz "offset" i kasnije kroz EU.

Iako mnogi "stručnjaci" njihove Gripene smatraju inferiornima ostalim ponuđenim avionima HRZ izvesno ne bi imao nikakvih problema s njima. Ali, Švedska se često spominje kao politički nepouzdana saveznica jer zbog svojih visokih kriterijumima za demokratiju i ljudska prava često drugima deli lekcije.

Činjenica je da u međunarodnoj areni postoje interesi, a ne prijateljstva, te se situacija stalno menja.

Tako da je danas vrlo teško i nezahvalno procemiti kakve će biti okolnosti u međunarodnoj politici za 10 ili 30 godina i koja će biti Hrvatska pozicija u regiji, Evropi i svetu.