Prestanite ili ćemo svi propasti!
Eventualni odlazak „Fijata” iz Srbije, koji se pominje kao mogućnost zbog štrajka radnika, značio bi veliki gubitak za obe strane - i za našu državu, i za tu italijansku kompaniju, smatraju stručnjaci.
Nebojša Raus
Oni napominju da „Fijat” ni u jednoj drugoj zemlji ne bi mogao da dobije tako izdašne i povoljne uslove kakve mu je dala Srbija, ali i da bi njegovi kooperanti u našoj zemlji pretrpeli velike gubitke, kao i zaposleni.
Pojedini kooperanti „Fijata” u Srbiji već su izrazili zabrinutost zbog trenutnog zastoja u radu u toj firmi, pa se tako juče Industrijski sindikat kompanije „Drekslmajer Automotive” iz Zrenjanina obratio Ministarstvu privrede.
- Zabrinuti smo samom dužinom trajanja štrajka i mogućim posledicama po okončanju štrajka, a koje mogu biti pogubne za sve, ne samo za zaposlene u „Fijatu” već i za kooperante poput nas. Podržavamo mere i napore Vlade Srbije o čuvanju radnih mesta u auto-industriji, te se zalažemo za zajednički cilj, koji će dovesti do dolaska novih investitora i proširenja ove grane industrije. Ovim putem molimo da se nađe rešenje za prekid štrajka i pristupi pregovorima u što kraćem roku - naveli su u toj kompaniji.
Da bi i radnici i poslovodstvo „Fijata” trebalo da malo popuste, smatra ekonomista Ljubomir Madžar.
- Nejasno je da poslovodstvo „Fijata” toliko zateže, a dobija debele subvencije od države. Ipak, ni zaposleni mi nisu jasni, u zemlji u kojoj je nezaposlenost velika i rad jeftin njihove plate su ipak iznad republičkog proseka. Traže više nego što tržišna situacija diktira i dozvoljava. No verujem da su obe strane zainteresovane da taj projekat opstane ovde jer, s jedne strane, „Fijat” u Poljskoj, recimo, ne bi dobio bolje uslove nego što ima ovde, a i u slučaju odlaska te firme prava katastrofa bi mogla zadesiti Kragujevac - ističe Madžar za „Alo”.
Ekonomista Mlađan Kovačević napominje da je „Fijat” u ozbiljnoj krizi.
- Sam „Fijat” je u vrlo ozbiljnoj krizi. Naime, kada su se spojili sa „Krajslerom”, očito se nisu usrećili, a takođe su bili tromi u pravljenju novog automobila. Rezultat toga je i ova situacija u Kragujevcu, iako je naša država uradila sve da on ostane - napominje za „Alo!” Kovačević.
Istovremeno, dodaje, izvesno je da bi eventualni odlazak „Fijata” iz Srbije imao negativne posledice.
- Dosta kooperanata će stradati ako „Fijat” ode, očito će se naći u velikim nevoljama - zaključuje Kovačević. Prema procenama, samo logistika i špedicija mogle bi imati godišnji gubitak od oko 30 miliona evra.
Sindikat EPS-a: Mi smo u rudniku, pa se ne žalimo
Predsednik sindikata radnika EPS-a Milan Đorđević apelovao je juče na kolege u „Fijatu” da prekinu štrajk i započnu pregovore sa rukovodstvom. - Situacija nije nimalo naivna, te apelujem da kolege iz „Fijata” hitno sednu za sto. Istovremeno, neprimereno je to što rukovodstvo „Fijata” neće da pregovara dok je štrajk u toku, ali takođe je i štrajk od već skoro 20 dana ipak previše - poručio je on, te podsetio da radnici na podzemnoj eksploataciji, koje njegov sindikat predstavlja, rade najteži - rudarski posao po 365 dana u godini, na temperaturama koje su dostizale i do 64 stepeni na ugljenim etažama, ali se, kaže, ne žale.