Zbogom, šalteri, zbogom, formulari

D. Briza/Alo!
Jedan od velikih projekata Kancelarije je i „Bebo, dobro došla na svet“, koji roditeljima omogućava da još u porodilištu, i to bez dreždanja u šalter-salama, za svega desetak minuta prijave novorođenče. Dosad je na taj način prijavljeno čak 140.000 novorođene dece, odnosno oko 80 odsto roditelja opredelilo se da na taj način prijavi dete.
Plaćanje poreza onlajn od februara
- Potrebno je samo da pokažu ličnu kartu, a sve ostalo se završi kroz informacioni sistem. Obaveštavaju se SMS-om da je dete upisano u Matičnu knjigu rođenih, a na kućnu adresu stiže izvod iz Matične knjige rođenih i zdravstvena kartica. Takođe, roditeljima stiže i SMS da su dobili roditeljski dodatak. Takvu uslugu nema nijedna zemlja u Evropi - kaže na početku razgovora za „Alo!“ Mihailo Jovanović, direktor Kancelarije za IT i e-Upravu.
Drugi veliki i značajan projekat Kancelarije, a koji se tiče svih građana, jeste informacioni sistem koji omogućava razmenu podataka po službenoj dužnosti. Naime, građani ne treba da idu od šaltera do šaltera kako bi pribavili i potom priložili svoja dokumenta, već službe razmenjuju podatke koje imaju.
- Reč je o informacionom sistemu e-ZUP, koji je počeo sa radom pre više od godinu dana, a kroz koji je dosad izvršeno čak milion usluga. Osim podataka iz matičnih knjiga rođenih, venčanih i umrlih, od 1. januara ove godine i uverenje o državljanstvu dostupno je kroz e-ZUP - ističe Jovanović.
Ukinut pečat, a neki ga i dalje traže
Jedan od projekata koji je završen u 2018. je i ukidanje korišćenja pečata za privredu od 1. oktobra.
Kako bi pomogli privrednicima da na terenu nemaju prepreka, Kancelarija je otvorila mejl „ukidanje.pecata@gov.rs“, na koji svi oni koji imaju problem mogu da upute svoje pritužbe i obrate za pomoć.
- Uglavnom se žale na poštu, telekomunikacione operatore i banke koji su u poslovanju sporadično nastavili da traže pečat privrednim subjektima. Veoma smo brzo reagovali. Pritužbe koje su nam stigle mejlom već sutradan su završile kod generalnog direktora „Pošte“, „Telekoma“ i banaka da bi se regulisalo stanje na terenu - navodi Jovanović.
On naglašava da je, iako je obezbeđeno da sve opštine rade u sistemu e-ZUP, otpor administracije ogroman.
- Imamo opštine koje su uključene u sistem, ali i dalje šalju građane po dokumentaciju. Jednostavno, postoje oni koji neće da koriste taj sistem. Tako imamo i opštine sa nula transakcija, a to su gradske opštine Pantelej u Nišu i Petrovaradin u Novom Sadu, ali i požarevački Kostolac - objašnjava direktor Kancelarije za IT i e-Upravu.
Jovanović navodi da iako veliki broj građana kao ogromnu prednost vidi to što se podaci nalaze na jednom mestu, ima i onih građana koji time nisu oduševljeni, jer strahuju od zloupotreba. Međutim, on ističe da mesta strahu nema.
- Sada, kada imamo uvezane digitalne sisteme, možemo i da vidimo kad je i ko gledao podatke, a ranije, kad su, recimo, matične knjige bile na papiru, svako je mogao da ih vidi, a da ne znamo ko ih i kad gleda. Digitalizacijom dobijamo kontrolu, jer imamo logove u sistemu, pa vidimo da li je neko gledao nečije podatke. Ono što ćemo uraditi do maja ili juna jeste da ćemo građanima, kada se uloguju na portal e-Uprave, omogućiti da vide ko im je sve gledao podatke. Na taj način će se i kontrolisali šta rade državni službenici. Radićemo na tome i da građaninu i na mejl stiže obaveštenje kad neko pristupi njegovim podacima - navodi Jovanović.
Inspektori sa laptopovima
Jovanović navodi da je od nove godine počinje primena novog informacionog sistema „e-Inspektor“. Za sada, uvid u rad inspektora imaće njihovi nadređeni, a ideja je i da se u nekom trenutku i građanima omogući uvid u određene predmete, pa tako i u rad inspektora. Jovanović navodi da od 1. januara počinju četiri pilot-inspekcije u sistemu „e-Inspektor“ - sanitarna, tržišna, inspekcija rada i upravna inspekcija. On navodi da je cilj da se do maja u ovaj sistem uvede još 32 inspekcije, dok će preostalih pet biti uvedeno do kraja ove godine.
- Savremeni inspektor na teren neće odlaziti sa papirom i olovkom, nego sa laptopom, mobilnim internetom i kvalifikovanim elektronskim sertifikatom - objašnjava Jovanović.
- Pitanja koje građani postavljaju Vladi prosleđuju se ministarstvima i prate kroz informacioni sistem. Ako građanin ne dobije odgovor za 72 sata, pali se crvena lampica i izveštaji se dostavljaju ministrima i predsednici Vlade, što je dobar način da nateramo one koji rade u ministarstvima da na pitanja građana i odgovore. Dosad je stiglo više od 1.000 različitih pitanja, a procenat odgovora je veći od 90 odsto - priča Jovanović.
On navodi da Kancelarija uveliko radi na najvećem strateškom infrastrukturnom projektu, a to je izgradnja velikog data centra u Kragujevcu, čiji bi kamen temeljac trebalo da bude položen na leto, dok se izgradnja očekuje do 2020. godine. Vrednost investicije je 30 miliona dolara. Jovanović ističe i da će Kancelarija u aprilu biti domaćin „Digital vestern Balkans samita“.
