Nakon što je Vučić reagovao na problem zagađenog vazduha, oglasio se i Trivan
Posle reakcije predsednika Srbije Aleksandra Vučića, oglasio se MInistar za zaštitu životne sredine Goran Trivan.
Trivan je rekao da se problemom aerozagađenja njegovo resorno Ministarstvo bavi već godinu i po dana, i da se time moraju pozabaviti i druga ministarstva čiju reakciju očekuje, ali i opštine.
Očekivanja Trivana ispunila je predsednica Vlade Republike Srbije, koja je sazvala hitan sastanak u vezi sa kvalitetom vazduha i merama koje se preduzimaju.
Ministar smatra da je veliki problem u nedostatku kapaciteta i nerazumevanja koliko je problem aerozagađenja ozbiljna tema, jer se Srbija prvi put susreće sa značajem kvaliteta vazduha.
- Važno je da lokalne samouprave poštuju zakon, a kazna koja postoji je dovoljna da bi razumele da su kažnjene zbog nečega što nisu uradile, dok visina kazne u tom kontekstu, što se mene tiče, naročito kada su planovi u cilju smanjenja zagađenja u pitanju, nema neki naročit značaj.
Trivan je kao glavne krivce za aerozagađenje naveo zagađivače u prvom redu poput toplana, automobila i individualnih ložišta, a zatim i lokalne samouprave koje u skladu sa Zakonom o zaštiti vazduha imaju nadležnost u izradi planova kvaliteta vazduha i njihovom sprovođenju. Prema njegovim rečima, zadatak Ministarstva je da njihove planove odobravaju i proveravaju da li ih sprovode.
- Opštine koje moraju da urade planove po pitanju smanjenja aerozagađenja su one u kojima je kvalitet vazduha treće kategorije i gori od toga - istakao je Trivan.
- Sve te opštine ćemo sada proveriti, a inspekcija je već dobila nalog da ih poseti. Naravno, da bismo mogli da znamo u kojoj je kategoriji vazduh u tim opštinama, one ta merenja moraju da izvrše. Problem je u tome što se veliki broj opština nije setio da izvrši ta merenja - naglasio je Trivan.
Ministar smatra da opštine ne mogu da odluče da li će usvajati planove u borbi protiv aerozagađenja, ukoliko prethodno nisu izvršile merenja kvaliteta vazduha. Prema njegovim podacima — od 145 opština koje je Ministarstvo kontaktiralo, i 66 dobijenih odgovora, dvadeset i jedna se izjasnila da ne vrši merenja kvaliteta vazduha niti planira izradu odgovarajućih planova.
Na pitanje zašto se nadležnost o ovako važnom pitanju ne prebaci sa lokalnog na republički nivo ministar je objasnio:
- Svaka opština ima svoj kvalitet vazduha, svaka opština ima posebne uslove i zato one moraju da se bave time. Kada uzmemo prosek kvaliteta vazduha u Srbiji, on je dobar, ali nama su problem gradovi, i zato ne možemo sa nivoa Republike da se bavimo time, već svaka samouprava pojedinačno.
O konkretnim rešenjima Trivan je istakao da Ministarstvo radi i van svojih nadležnosti.
- Gašenje individualnih kotlarnica, promena energenata, ugradnja filtera u termokapacitete, zabrana uvoza automobila sa "Euro 3" motorima, redukcija i reorganizacija saobraćaja, uvoz vozila na čistiji pogon, uključujući neke olakšice, tehnički pregledi vozila izduvnih gasova — sve su to predlozi koje dajemo i za koje bi bilo dobro da se primene u svim lokalnim samoupravama, ali to ništa, zapravo, nije u našoj ingerenciji. Naravno, to ne znači ništa, jer ja o tome pričam već godinu i po dana, ali ostala ministarstva moraju da se uključe da to sprovedu, ali mislim da to više nije sporno zbog svega što se sada dešava - kaže Ministar za zaštitu životne sredine.
Pošumljavanje je takođe naveo kao jednu od važnih dugoročnih mera u borbi sa aerozagađenjem i istakao da je Ministarstvo u toku 2018. godine pošumilo oko 150 hektara zemlje, a u toku 2019. godine oko 131 hektar.
Komentari (4)
Zaki
15.01.2020 18:19
Istina je da je prethodnih dana veće zagađenje u Srbiji u odnosu na prosek. Međutim, toplane, kao jedan od glavnih zagađivača životne sredine je nemoguće eliminisati, naročito u ovom periodu godine.
Marija
15.01.2020 18:35
Ako sami ne zastitimo zivotnu sredinu odnosno zagadjenje vazduha i nas nece biti.
Savo
15.01.2020 19:14
Trivana mora predsednik da opominje da bi on radio svoj posao.
Dragan
16.01.2020 04:35
Zasto iz ministarstva ne stimulisu ljude da se prebace na ekoloski najcistije gorivo a to je plin odnosno TNG. Sva ta kola sa euro 3 i 4 motorom bi preko noci postala ekoloski cista vozila ako bi se dale subvencije za ugradnju plina i ukunule akcize na isti. Jeftiniji TNG bi sam po sebi bio stimulans da se ljudi prebace na tu vrstu goriva. Ovako imamo najskuplji TNG u okruzenju. Najlakse je reci sve sto sam mogao uradio sam a nisi uradio nista.