Prodavnica
Alo!/Dejan Briza
Veš mašina mašina za pranje veša Bela tehnika

Shutterstock

Bela tehnika, Foto: Shutterstock

Naime, nove mere EU koje podrazumevaju da proizvođači bele tehnike moraju da osiguraju rezervne delove za kućne uređaje i 10 godina nakon proizvodnje aparata već su izazvale negodovanje velikih kompanija, koje su morale da povećaju troškove proizvodnje robe sa dugom garancijom. Međutim, proizvođači koji kubure sa zalihama tehničke robe će, prema rečima predstavnika udruženja potrošača, usled pritiska nove regulative EU manje kvalitetne frižidere, šporete, veš-mašine i male kućne aparate, kao što su i ranije praktikovali, poslati u zemlje istočne Evrope i Bliskog istoka.

Bela tehnika neće poskupeti!

U Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija navode za „Alo!“ da ne očekuju eventualno poskupljenje tehničkih uređaja usled novog pravila EU.

- Ova mera ne produžava rok odgovornosti trgovca za saobraznost proizvoda, niti garantni rok u kojem trgovci besplatno otklanjaju nedostatke, već se samo obezbeđuje veća dostupnost rezervnih delova čiju kupovinu i ugradnju plaćaju sami potrošači nakon isteka navedenih rokova. Dakle, troškovi proizvodnje rezervnih delova se ne prevaljuju na trgovca, osim u slučaju otklanjanja nesaobraznosti u garantnom roku - kažu u Ministarstvu.

Kako za „Alo!“ navodi Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije, takav scenario se uveliko priprema, a naša zemlja bi što pre morala da jasno izrazi spremnost da odbrani tržište od robe koju u EU više niko ne želi.

- Siguran sam da će biti pokušaja da se bela tehnika koja se više neće prodavati u EU prebaci na naše podneblje. Naš pokret će zvanično tražiti da se država pridržava sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju EU, odnosno da u našoj zemlji takođe važi novo pravilo o proizvodnji bele tehnike - navodi Bogosavljević.

Naš sagovornik ističe da se i ranije dešavalo da potrošači u Srbiji plaćaju kućni aparat lošijeg kvaliteta po istoj ceni, a ponekad i višoj od one koja je istaknuta u prodavnicama bele tehnike u zapadnoj Evropi. Upravo zbog takvih situacija, Bogosavljević ističe da naša zemlja mnogim poznatim proizvođačima tehnike deluje kao idealno mesto za deponovanje bezvredne tehničke robe.

- Ne smemo da zažmurimo na jedno oko i dopustimo da kod nas ne važe ista pravila kao u EU. Međutim, ukoliko ovakva pravila budu zaživela i u našoj zemlji, potrošači mogu da budu sigurni da će umesto što stalno zamenjuju neispravnu belu tehniku novac moći da usmere na druge stvari - kaže Bogosavljević.

Besplatni rezervni delovi dok traje garancija

Prema važećem zakonu o zaštiti potrošača, garancija, ukoliko je predviđena, izdaje se za rok od dve ili više godina isključivo u pisanoj ili elektronskoj formi. U tom periodu je trgovac dužan da obezbedi rezervne delove.

U Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija za „Alo!“ navode da se novi propisi EU neće direktno primenjivati na proizvođače tehničkih proizvoda u Republici Srbiji. Međutim, imajući u vidu činjenicu da se značajan procenat tehničkih uređaja koji se prodaju na tržištu Republike Srbije uvozi iz država članica EU, u tom ministarstvu očekuju da puna primena novih pravila doprinese poboljšanju položaja potrošača i u našoj zemlji.

- Trgovac je dužan da pre zaključenja ugovora o prodaji tehničke robe učini dostupnim potrošaču sve informacije kako bi potrošačima bilo omogućeno da donesu ekonomski racionalnu odluku o kupovini određenog proizvoda - kažu u Ministarstvu.

5.545 reklamacija za tehniku je ove godine registrovano u Nacionalnom registru potrošačkih prigovora

Prava kupaca bele tehnike:

- Pravo da se predomisle nakon kupovine imaju samo kupci koji su robu naručili putem interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji ili od prodavca koji se pojavio na vratima, a rok je 14 dana.

- Garancija je zaštita samo u slučaju da je uređaj neispravan ili oštećen, a drugi uređaj se ne možete dobiti ako uočite da je tehnička roba lošeg kvaliteta.

- Pravo na popravku i zamenu robe ili usluge potrošač ima dve godine i ako nema garanciju.

- Trgovac ima rok od osam dana da odgovori na reklamaciju, a 15 dana je rok za rešavanje žalbe.