Trajanov most
Shutterstock
Trajanov most

Shutterstock

Ostaci Trajanovog mosta, Foto: Shutterstock

U Srbiji, verovali ili ne, nekada se nalazio najduži most na svetu. Čudesno zdanje je ovu titulu nosilo oko hiljadu godina.

U vreme Rimskog carstva na prostoru današnje Srbije izgrađen je velelepni most čije podizanje je naredio car Marko Ulpije Nerva Trajan, poznatiji kao car Trajan.

Ova monumentalna građevina premošćavala je Dunav kod Đerdapske klisure, spajajući Gornju Meziju i Dakiju, odnosno današnje Srbiju i Rumuniju. Most je svečano otvoren 105. godine, tokom Trajanovog drugog pohoda na Dačane.

Neverovatna građevina bila je dugačka tada čudesnih 1.097,5 metara, čime je ponela titulu najdužeg mosta na svetu.

Trajanov most

Shutterstock

Trajanov most, Foto: Shutterstock

Most se protezao od sela Kostol kod Kladova sa srpske do Turnu Severina sa rumunske strane. Pošto je car Trajan zahtevao monumentalnu građevinu, posao projektovanja bio je poveren najvećem arhitekti tog vremena, čuvenom Apolodoru iz Damaska. Ipak, smatra se da je most osmislio sam Trajan, a da je Apolodor obavio poslove oko projektovanja i izgradnje.

Jedan od povoda za izgradnju mosta nalazi se i u čuvenoj Trajanovoj izjavi nakon što je preuzeo vlast 98. godine: „Biću poštovan kada Dakiju učinim rimskom provincijom i kada Dunav i Eufrat pređem preko mosta.“

Kako to obično i biva kod izgradnje mostova, prvo je pažljivo izabrano mesto na kojem je trebalo premostiti Dunav. Odabrana je lokacija na kojoj je reka plića, dno peskovito, a Dunav mirniji. Tehnički gledano, jedna od genijalnih ideja bila je i da se iskoristi blizina ostrva Šimijan, koje je poslužilo graditeljima da pomoću njega pregrade Dunav prvo u jedan, a potom u drugi rukavac, i tako jednostavnije naprave ovu neverovatnu građevinu. Većina stubova je samim tim izgrađena na suvom.

Trajanov most

Shutterstock

Foto: Shutterstock

Most je izgrađen od kamena, imao je lukove visoko iznad vode i 20 stubova i portale na pristupu sa obe strane. Koliko je bila impozantna ta građevina, možda najbolje ilustruje podatak da su stubovi imali dimenzije od 18-19 sa 33-34 metra, a pride su bili i napravljeni sa oštrim uglovima kako bi se smanjio pritisak ogromne količine vode na most. Širina mosta iznosila je 14,5, a razmak između stubova 55 metara.

Most je podignut u roku koji bi i današnjim mostograditeljima predstavljao veliki problem - za samo dve godine.
Nažalost, Trajanov most porušen je u pokušaju da se spreči najezda varvarskih hordi na Rimsko carstvo. Njegovi ostaci i danas se mogu videti na obalama

Dunava, kao uspomena na jednu od najneverovatnijih građevina svih vremena.