Josip Broz Tito
Arhiva Alo
Josip Broz Tito

Arhiva Alo

Josip Broz Tito, Foto: Arhiva Alo

 

Na današnji dan 26. januara 1972. pre tačno 48 godina došlo je do velike avio tragedije, kada se posle eksplozije podmetnute bombe, srušio putnički avion JAT "DC- 9" na liniji Stokholm - Beograd. U ovoj trećoj po redu avio nesreći koja je šokirala Jugoslaviju poginulo je 27 putnika i članova posade, a jedina preživela bila je stjuardesa Vesna Vulović.

Avion DC-9 (YU-AHT) na letu broj 367 iz Stokholma preko Kopenhagema za Zagreb do Beograda srušio se 26. januara 1972. kod Srpske Kamenice u Čehoslovačkoj. U ovoj nesreći poginulo je 27 putnika i članova posade. Jedina preživela bila je stjuardes Vesna Vulović, koja je u to vreme imala 22 godine, i nekim čudom preživela (u trenutku eksplozije nalazila se u repu aviona) je pad sa visine od 10.160 metara. Iako je imala frakturu lobanje, tri slomljena pršljena i bila privremeno paralizovana, oporavila se nakon 27 dana provedenih u komi i ponovo je prohodala. Mnogo kasnije biće upisana u Ginisovu knjigu kao osoba koja je preživela slobodan pad sa rekordne visine (sertifikat joj je predao Pol Makartni).

Jat, avion Vesna Vulović, pad

Printscreen Youtube

Jat, avion Vesna Vulović, pad, Foto: Printscreen Youtube

 

Dan nakon pada aviona u redakciju jednih švedskih novina stigla je anomnimna informacija da su avion oborili hrvatski nacionalisti. Niko se više nije javio sa željom da preuzme odgovornost za ovaj teroristički akt. Jugoslavija je kao počinioce zločina odmah označila ustašku emigraciju. Zvanična istraga Čehoslovačke i Jugoslavije zaključila je da se avion raspao u vazduhu usled eksplozije u prednjem delu prtljažnika koju je izazvala tempirana bomba.

 

Slučaj je ponovo otvoren 2009. godine kada je nemački "Tagesšau" objavio tekst u kome se spominje da je JAT-ov avion oboren greškom čehoslovačke protivvazdušne odbrane tokom pripreme za prinudno sletanje, na mnogo manjoj visini. Autori teksta navode izjave očevidaca koji su videli avion ispod nivoa oblaka u plamenu, ali još uvek čitav, kako pada prema zemlji. Navodi se i da je površina na kojoj je pronađen glavni deo olupine bila suviše mala ua pad delova aviona raznetog na visini od preko deset kilometara.

 

Međutim, Češke vlasti su oštro demantovale ove tvrdnje kao najobičniji medijski senzacionalizam. Pre svega vojska u takvoj situaciji ne bi koristila rakete već bi upotrebila lovačku avijaciju. Svaki lovački avion lako bi bio uočen radarima nemačke strane i da je Čehoslovačka pokušala da zataška pravi uzrok, Nemačka bi sigurno reagovala. Osim toga, da bi ova teorija zavere bila uspešna u nju je trebalo uvući preko 200 ljudi koliko ih je inicjalno znalo za nesreću. Naterati ih da više od četiri decenije čuvaju jednu tako strašnu tajnu bilo je praktično nemoguće.

 

Jugoslavija od Nemaca tražila izručenje ustaša

Jugoslovenske vlasti su Zapadnoj Nemačkoj uručile dokumentovane zahteve za izručenje osmorice terorista sa vođom organizacije Hrvatski narodni otpor Stjepanon Bilandžićem na čelu. Pokrajinski sud u Kelnu naložio je njegovo izručenje, ali su ga nemačke vlasti pustile iz zatvora... Posle raspada SSSR, u novembru 1990. Evropski parlament priznao je postojanje tajne operacije CIA pod imenom „Gladio“, u okviru koje su ultradesni teroristi, među njima i ustaše, bili angažovani za rušenje komunističkih vlada. A 2005. švajcarski istoričar Danijel Ganser iz Centra za bezbednosne studije u Cirihu objavio je knjigu „Tajne armije NATO: Operacija ‚Gladio‘ i terorizam u zapadnoj Evropi“. On iza Bilandžićevog oslobađanja vidi uticaj CIA. Američka agencija je, takođe, lansirala brojne netačne teorije o uzrocima pada, između ostalih i onu da je avion oborila čehoslovačka protivvazdušna odbrana.