Ministarstvo rasipa novac građana
U Ministarstvu zaštite životne sredine, na čijem je čelu Goran Trivan, poznat po tome što se uopšte ne meša u svoj posao, toliko su sposobni da ni najobičniji događaj ne mogu da organizuju, već za to moraju da angažuju druge. Za 20 miliona dinara, koliko su platili drugoj firmi za organizaciju događaja, mogli su, recimo, da kupe tri tornja za prečišćavanje vazduha

Alo / Vladimir Marković
Naime, Trivan i njegovi saradnici nisu hteli prošle godine da se bakću pripremom scenarija i scenografskih rešenja za šest događaja, među kojima je i tematska izložba, već su za taj posao angažovali drugu firmu. Kako se vidi iz zaključenog ugovora o javnoj nabavci, dostupnog na sajtu ovog ministarstva, za organizovanje događaja za potrebe ministarstva dato je 20 miliona dinara, što je oko 170.000 evra novca svih građana Srbije, koji se ovih dana ugušiše zbog zagađenog vazduha.
Da bi sprečila zagađenja vazduha, država uvodi sledeće mere:
1. Ubrzanje gasifikacije
2. Rigorozna kontrola vozila „na kanalu“
3. Subvencije za električne automobile (vozila stara između 10 i 20 godina utiču na zagađenje vazduha do 25 odsto)
4. Zamena filtera na termoelektranama
5. Pojačano pošumljavanje
6. Biomasa kao energent
Novcem srpskih poreskih obveznika Trivan je prošle godine platio organizovanje događaja povodom Svetskog dana bio-diverziteta, Svetskog dana životne sredine, Svetskog dana borbe protiv isušivanja i poplava, Svetskog dana bez automobila, Evropske nedelje smanjenja otpada, ali i tematsku izložbu o Kulturi zaštite životne sredine u Republici Srbiji.
Inače, ovo je samo jedna od besmislenih troškova koji se plaćaju novcem svih građana Srbije. Trivan državne pare nije štedeo ni za nabavku novih klima-uređaja, koje je platio 648.900 dinara, a odrešio je kesu i za foto-aparate i blutut uređaje koji su plaćeni nešto manje od 1.500.000 dinara.
Ministar Trivan, po svemu sudeći, ne haje mnogo za zdravlje građana, ali vrlo brine o svojim zaposlenima pa je tako, tokom prošle godine, izdvojio preko 2.000.000 za preglede inspektora zaposlenih u ovom ministarstvu.
Međutim, samo od novca bačenog za organizovanje događaja mogla su da se kupe tri tronja ili kule za prečišćavanje vazduha (Smog Free Tower).

studioroosegaarde
Ovaj prečišćivač osmislio je „Studio Roosegaarde“ iz Holandije, koji je posle Roterdama primenjen u indijskom Mumbaju i kineskom Pekingu, dok uskoro treba da stigne i u poljski Krakov. „Kula bez smoga“ visoka sedam metara, a širine 3,5 metara, radi na principu usisivača, uvlači smog kroz vrh, prečišćava ga i emituje čist vazduh na šest strana. Njeni kreatori tvrde da za sat kula može da prečisti čak 30.000 kubnih metara vazduha, ne trošeći pritom više struje od prosečnog bojlera. Cena je 54.000 dolara, a namenjena je čišćenju parkova i drugih javnih površina.
Pored toga, od kompresovanih čestica smoga koje kula usisa pravi se moderan nakit. Naime, prašina uklonjena iz 1.000 kubnih metara vazduha se kompresuje u kocku i zatvara unutar strukture napravljene od smole. Kocka se zatim koristi kao dekorativni detalj na prstenju ili manžetnama. Od smoga koji se prikupi u toku samo jednog dana može da se napravi 3.500 manžetni, bedževa ili prstenja, prigodno nazvanih „Smog Free Cubes“ (Kocke bez smoga).

Tanjug/Jaroslav Pap
Ministarstvo prosvete uputilo preporuke
Ministarstvo prosvete uputilo je juče preporuku predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama da prate informacije o zagađenosti vazduha i da rad organizuju na najbolji način i u interesu očuvanja bezbednosti i zdravlja dece, učenika i zaposlenih. U dopisu obrazovnim ustanovama navodi se da je potrebno posebno voditi računa o vremenu i dužini boravka na otvorenom prostoru, pre svega, u ranim jutarnjim i večernjim časovima.
Kako se drugi bore protiv zagađenosti vazduha
- Peking - uvedena je mera smanjenja proizvodnje čelika. Takođe, da bi zamenili ugalj, investira u solarnu i vetro-energiju.
- Meksiko je 1989. postao prvi grad na svetu koji je nametnuo kontrolu korišćenje automobila.
- Nju Delhi, prestonica Indije, uveo je šemu „racionalne upotrebe“ automobila. Drugi indijski grad Bangalore smanjio je zagađenje za oko 20 odsto za nekoliko godina tako što je 6.000 gradskih autobusa konvertovao u vozila na prirodni gas.
- Sarajevo je zabranilo dizel vozila u centru grada, a lokalne vlasti apelovale su i na nošenje maski. Vikendom su smanjili cenu karata za žičaru koja vodi na Trebević, kako bi ljudi što više vremena provodili na planini.
- Pariz je zabranio vožnju automobila vikendom u mnogim istorijski značajnim distriktima.
- Holandija želi da u potpunosti do 2025. zabrani prodaju automobila na dizel i benzin te dozvoli prodaju isključivo električnih i vozila sa pogonom na vodonik.
