Ibarska magistrala, fića
profimedia
Ibarska magistrala, fića

profimedia

Ibarska magistrala, fića, Foto: profimedia

Ibarska magistrala je građena je u periodu od 1960. do 1965. godine sa ciljem da bude najkraća veza za automobilski saobraćaj između Srbije i Crne Gore i centralne Srbije i Kosova i Metohije. Oba kraka tog magistralnog puta koji se protežu prema granici sa Crnom Gorom i ka Kosovu i Metohiji, duga su 542 kilometra i na tom putnom pravcu je skocentrisana približno polovina stanovnika Srbije.

Ukupne dužine 298 kilometara, sa preko 18,000 vozila dnevno, jedan je od naprometnijih putnih pravaca u zemlji. Na deonici Beograd - Čačak, ide trasom evropskog puta E763, a na deonici Čačak - Kraljevo - evropskim putem E761.
Na južnom delu ide paralelno uz reku Ibar, po kojoj je dobio ime. Završava se na graničnom prelazu Mehov Krš sa Crnom Gorom. Put dalje vodi ka Rožajama u Crnoj Gori, a postoji i isključenje ka Kosovskoj Mitrovici u autonomnoj pokrajini.
Ukupne dužine je 298 kilometara, sa preko 18.000 vozila dnevno, jedan je od najprometnijih pravaca putnih u državi. Na deonici Beograd - Čačak ide trasom evropskog puta E763, a na deonici Čačak - Kraljevo evropskim putem E761. Republika Srbija spada u države sa dobro razvijenom mrežom puteva, ukupne dužine 40.845 kilometara.

Kafanski raj pored puta

Najveći broj prsića i jagnjića koji se iznad žara okreću oko svoje ose upravo je u kafanama pored Ibarske magistrale. Poznata je po enormnom broju kamiona i nesreća koje se događaju što zbog neprilagođene brzine, što zbog vožnje u alkoholisanom stanju. Možda su za ovo drugo zaslužne i kafane, koja svaka na svoj način privlači mušterije. Jedne služe dobru jagnjetinu, druge prasetinu, treće roštilj, četvrte nadaleko poznatu „komplet lepinju“, a neke, po starinskom običaju, uz kafu i rakiju služe ratluk i kiselu vodu.

Od Kraljeva, Ibarska magistrala ima pogodnu vezu sa poznatim lečilištima kao što su Mataruška, Vrnjačka i Ribarska banja, ali i planinskim i skijaškim centrima Goč, Kopaonik i Jastrebac. Blizu su i kulturno istorijski spomenici Studenica, Žiča, Ljubostinja i Lazarica.

Ovaj put je nazvan, nazvan „crnom magistralom“ zbog velikog broja saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom, predstavlja najopasniji putni pravac u zemlji sa nekoliko stotina saobraćajnih nezgoda na godišnjem nivou. Kompletna rekonstrukcija Ibarske magistrale do sada nikad nije obavljena, usled nedostatka novca i drugih razloga, a stručnjaci su odavno procenili da je pravo rešenje samo izgradnja savremenog autoputa na kome se danas i radi.

Pročitajte još