Penzioneri
Alo!/ Rajko Ristić
Penzioneri

Alo!/ Rajko Ristić

Penzioneri, Foto: Alo!/ Rajko Ristić

Gotovo da ne prođe dan da barem jedanput ne zazvoni fiksni telefon, a s druge strane žice se čuje glas nadasve ljubaznih prodavaca, koji neretko raspolažu imenom, prezimenom i adresom građana koje pozivaju. Najčešća meta telemarketinga su stariji, jer su najlakši plen za prodaju raznih proizvoda ili usluga po navodno pristupačnim i akcijskim cenama. Međutim, kako niko nema prava da bilo koga uznemirava, kao ni da koristi bilo čije podatke bez saglasnosti te osobe, zakon omogućava da građani prijave nasrtljivce.

Pročitajte još:

Spisak robe koju nude je poduži. Između ostalog, prodaju jastuke, prekrivače, masažere, čak i medicinske preparate. Međutim, u želji da doskoče penzionerima, anonimni telefonski prodavci su rešili da odu i korak dalje.

- Zvali su me iz privatne beogradske firme i najavili se da će u toku dana doći njihovi predstavnici da izmere zračenja u mojoj kući. Tvrdili su da imaju dozvole od države i da je to besplatno. Pretpostavljam da su imali nameru da mi prodaju neki proizvod. Uz to, znali su da sam penzioner, oslovljavali su me po imenu, iako se telefonski broj vodi na mog pokojnog supruga - priča za „Alo!“ meštanka Bečeja.

Telemarketinške agencije se najčešće služe podacima iz „belih strana”, a reč je o javnom telefonskom imeniku, koji se dostupan i na internetu. Takav način komunikacije, tvrde sagovornici „Alo!“, predstavlja kršenje Zakona o oglašavanju i Zakona o zaštiti potrošača, jer ne postoji prethodna saglasnost građana, te zato oni mogu podneti prijavu tržišnoj inspekciji.

- Kako bi se potrošači zaštitili od ovakvog vida nasrtljive poslovne prakse, potrebno je da se, kada trgovac kontaktira s njima telefonom, odmah izjasne da ne žele da kupe njegov proizvod i da nisu saglasni da trgovac ubuduće kontaktira s njima kako bi im nudio svoje proizvode. Ukoliko trgovac i pored toga nastavi da uznemirava potrošača telefonom, nudeći mu svoje proizvode, potrošač može zapisati podatke trgovca i uputiti prijavu tržišnoj inspekciji - kaže za „Alo!“ Višnja Rakić, pomoćnica ministra trgovine, turizma i telekomunikacija zadužena za zaštitu potrošača.

Penzioneri

Alo!/ Masanori Jošida

Penzioneri, Foto: Alo!/ Masanori Jošida

Zbog zloupotrebe ličnih podataka, žalba se može podneti i kancelariji poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.

- Ukoliko firma koja poziva telefonom raspolaže i drugim ličnim podacima o vama, kao što su datum rođenja ili JMBG, možete se obratiti toj kompaniji i zatražiti da vas obaveste na koji su način došli do tih podataka. Ukoliko vam ne odgovore u zakonskom roku - možete podneti žalbu povereniku, u skladu sa Zakonom o zaštiti podataka o ličnosti - ističe Zlatko Petrović, pomoćnik generalnog sekretara u Sektoru za nadzor kancelarije Poverenika. Z. Bogdanović.

Šta kaže zakon?

* Trgovac na početku razgovora mora da predoči svoj identitet i naglasi da je poziv komercijalne svrhe
* Zabranjeno je neposredno oglašavanje telefonom, faksom ili elektronskom poštom, bez prethodnog pristanka potrošača
* Višestruko obraćanje potrošaču protivno njegovoj volji smatra se oblikom nasrtljive poslovne prakse
* Zbog nasrtljive poslovne prakse trgovcima može biti izrečena novčana kazna u iznosu od 300.000 do 2.000.000 dinara

Lažno predstavljanje