Moravski koridor
"Koridori Srbije"
Moravski koridor

"Koridori Srbije"

Moravski koridor, Foto:

Izgradnja moravskog koridora, koji će povezati Čačak, Mrčajevce, Adrane, Kraljevo, Vrnjačku banju, Trstenik, Stopanju, Kruševac, Ćićevac i Pojate, počinje danas u Kruševcu. Svečanom obeležavanju početka radova na izgradnji moravskog koridora prisustvovaće predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

Ceo moravski koridor, auto-put Pojate-Preljina, biće izgrađen za manje od pet godina. To će biti i prvi digitalni put u našoj zemlji, ali i dosad najširi auto-put u Srbiji, pošto će sam kolovoz biti širi za ukupno 1,6 metara, plus četiri metra razdelnog pojasa.

Prvi digitalni put u Srbiji

Izgradnjom moravskog koridora Srbija dobija prvi digitalni put.

- Cilj digitalnog koridora je omogućavanje brze i pouzdane razmene informacija. Svi digitalni uređaji na ovom auto-putu biće međusobno povezani, a to su portali, VMS znakovi, meteorološke stanice, kamere za nadzor auto-puta, brojači saobraćaja, naplatne rampe i drugo. To će znatno doprineti bezbednosti saobraćaja, što je od velike važnosti jer trećina od ukupnog broja nastradalih u saobraćajnim nesrećama u Srbiji nastrada upravo na tom potezu. Inače, izgradnja savremene telekomunikacione mreže, što podrazumeva izgradnju infrastrukture za 5G mrežu, omogućiće da saobraćaju i autonomna vozila vođena softverom, bez vozača, na čijem razvoju rade mnogi svetski brendovi u automobilskoj industriji - navodi Senić.

Deonica od Pojata do Kruševca, odnosno do Koševa, prva od ukupno tri, a čija izgradnja počinje danas, biće završena u toku 2022.

- Zajedno sa Gradom Kruševcem završili smo 95 odsto eksproprijacije zemljišta, a uskoro će biti završena u potpunosti. To je razlog zbog čega radove na izgradnji moravskog koridora počinjemo upravo od ovog grada. Očekujemo da za najviše dve i po godine povežemo Kruševac sa Koridorom 10, Kraljevo sa „Milošem Velikim“' za najviše četiri godine, a da za maksimalno pet godina čitav auto-put od Pojata do Preljine bude završen - kaže za „Alo!“ Aleksandar Senić, direktor sektora za izgradnju u „Koridorima Srbije“.

Moravski koridor spojiće i Kopaonik i druga okolna mesta, a Raška, Novi Pazar biće mnogo bliže Beogradu i drugim gradovima u zemlji. Od Beograda do Vrnjačke Banje stizaće se za sat i 20 minuta lagane vožnje, umesto za tri sata koliko je sada potrebno. Po izgradnji novog auto-puta od Čačka do Niša biće potrebno sat i 15 minuta, a do bugarske i makedonske granice oko dva sata.

Aleksandar Senić

Privatna arhiva

Aleksandar Senić, Foto: Privatna arhiva

Nastavkom gradnje Koridora 11 i Auto-puta „Miloš Veliki“, Čačanima će do granice sa Crnom Gorom i BiH biti potreban jedan sat.

- Pravimo najsavremeniji auto-put u Srbiji, po najnovijim svetskim standardima. Ogroman je značaj moravskog koridora. Povezaće zapadni sa istočnim delom centralne Srbije, koridore 10 i 11, ubrzaće razvoj privrede, a to će dopineti ostanku ljudi u ovom delu Srbije. Ova savremena saobraćajnica bez dileme predstavljaće, kako je već i rečeno, pravu žilu kucavicu centralne Srbije - priča Senić.

Jedan od sigurno najtežih izazova za graditelje na toj trasi, ističe Senić, biće regulacija Zapadne Morave.

- Ovaj auto-put prolaziće najvećim dolinom Zapadne Morave, ali i dolinom Velike Morave, što znači da je reč o ravničarskom koridoru i na ovoj trasi neće biti nijednog tunela. Značajan inženjerski zahvat predstavlja uređenje korita Zapadne Morave, a to podrazumeva regulaciju rečnog korita u ukupnoj dužini od 40 kilometara, ali i korekciju rečnog toka, kao i rekonstrukciju postojećih i izgradnju novih odbrambenih nasipa. Po završetku svih tih radova, na duži vremenski period biće rešen i problem zaštite od poplava, a što će imati veliki značaj i za stanovništvo i za privredu ovog područja - pojašnjava Senić.

Činjenice

- Komercijalni ugovor za izgradnju auto-puta E-761, od Pojata do Preljine (moravski koridor), potpisan je 5. decembra u Predsedništvu Srbije sa kompanijom „Behtel Enka UK Limited“, u prisustvu predsednika Aleksandra Vučića.

- Moravski koridor činiće tri deonice: Pojate-Kruševac (27,83 km), Kruševac-Adrani (53,88 km) i Adrani-Mrčajevci-Preljina (30,66 km).

- Auto-put Pojate-Preljina povezaće Koridor 10 i Auto-put „Miloš Veliki“ (Koridor 11) i sva veća mesta u delu centralne Srbije u kojem živi oko 500.000 ljudi

Moravski koridor u brojkama

112, 37 km biće dugačak moravski koridor

130 kilometara na sat biće maksimalna dozvoljena brzina na ovom auto-putu

745 miliona evra procenjena je vrednost radova na izgradnji novog auto-puta

11 petlji ukupno će biti izgrađeno na trasi Pojate- Preljina

71 most imaće novi auto-put

650 metara biće najduži most preko Zapadne Morave

23 nadvožnjaka i pet podvožnjaka imaće ovaj koridor

 

Komentari (2)

Kostadin

15.12.2019 08:31

Od ovog koridora će najveću korist imati seljaci koji će po višin cenama prodavati nekretnine koje se nalaze na trasi koridora.

Marija

15.12.2019 12:47

Moravski koridor cini brzi protok roba i putnika, ima zastitnu funkciju od poplava i izlivanja Morave, snazi privredu, ekonomiju i zivotni standard gradjana!