Konačno se ostvaruje višedecenijski san građana

Alo!/M.K. | vesti 2019-12-14 16:06:11 2019-12-14 16:06:11

Višedecenijski san građana da auto-putem bude spojen zapadni sa istočnim delom centralne Srbije, konačno počinje da se realizuje.

"Koridori Srbije"

Izgradnja moravskog koridora, koji će povezati Čačak, Mrčajevce, Adrane, Kraljevo, Vrnjačku banju, Trstenik, Stopanju, Kruševac, Ćićevac i Pojate, počinje danas u Kruševcu. Svečanom obeležavanju početka radova na izgradnji moravskog koridora prisustvovaće predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

Ceo moravski koridor, auto-put Pojate-Preljina, biće izgrađen za manje od pet godina. To će biti i prvi digitalni put u našoj zemlji, ali i dosad najširi auto-put u Srbiji, pošto će sam kolovoz biti širi za ukupno 1,6 metara, plus četiri metra razdelnog pojasa.

Prvi digitalni put u Srbiji

Izgradnjom moravskog koridora Srbija dobija prvi digitalni put.

- Cilj digitalnog koridora je omogućavanje brze i pouzdane razmene informacija. Svi digitalni uređaji na ovom auto-putu biće međusobno povezani, a to su portali, VMS znakovi, meteorološke stanice, kamere za nadzor auto-puta, brojači saobraćaja, naplatne rampe i drugo. To će znatno doprineti bezbednosti saobraćaja, što je od velike važnosti jer trećina od ukupnog broja nastradalih u saobraćajnim nesrećama u Srbiji nastrada upravo na tom potezu. Inače, izgradnja savremene telekomunikacione mreže, što podrazumeva izgradnju infrastrukture za 5G mrežu, omogućiće da saobraćaju i autonomna vozila vođena softverom, bez vozača, na čijem razvoju rade mnogi svetski brendovi u automobilskoj industriji - navodi Senić.

Deonica od Pojata do Kruševca, odnosno do Koševa, prva od ukupno tri, a čija izgradnja počinje danas, biće završena u toku 2022.

- Zajedno sa Gradom Kruševcem završili smo 95 odsto eksproprijacije zemljišta, a uskoro će biti završena u potpunosti. To je razlog zbog čega radove na izgradnji moravskog koridora počinjemo upravo od ovog grada. Očekujemo da za najviše dve i po godine povežemo Kruševac sa Koridorom 10, Kraljevo sa „Milošem Velikim“' za najviše četiri godine, a da za maksimalno pet godina čitav auto-put od Pojata do Preljine bude završen - kaže za „Alo!“ Aleksandar Senić, direktor sektora za izgradnju u „Koridorima Srbije“.

Moravski koridor spojiće i Kopaonik i druga okolna mesta, a Raška, Novi Pazar biće mnogo bliže Beogradu i drugim gradovima u zemlji. Od Beograda do Vrnjačke Banje stizaće se za sat i 20 minuta lagane vožnje, umesto za tri sata koliko je sada potrebno. Po izgradnji novog auto-puta od Čačka do Niša biće potrebno sat i 15 minuta, a do bugarske i makedonske granice oko dva sata.

Nastavkom gradnje Koridora 11 i Auto-puta „Miloš Veliki“, Čačanima će do granice sa Crnom Gorom i BiH biti potreban jedan sat.

- Pravimo najsavremeniji auto-put u Srbiji, po najnovijim svetskim standardima. Ogroman je značaj moravskog koridora. Povezaće zapadni sa istočnim delom centralne Srbije, koridore 10 i 11, ubrzaće razvoj privrede, a to će dopineti ostanku ljudi u ovom delu Srbije. Ova savremena saobraćajnica bez dileme predstavljaće, kako je već i rečeno, pravu žilu kucavicu centralne Srbije - priča Senić.

Jedan od sigurno najtežih izazova za graditelje na toj trasi, ističe Senić, biće regulacija Zapadne Morave.

- Ovaj auto-put prolaziće najvećim dolinom Zapadne Morave, ali i dolinom Velike Morave, što znači da je reč o ravničarskom koridoru i na ovoj trasi neće biti nijednog tunela. Značajan inženjerski zahvat predstavlja uređenje korita Zapadne Morave, a to podrazumeva regulaciju rečnog korita u ukupnoj dužini od 40 kilometara, ali i korekciju rečnog toka, kao i rekonstrukciju postojećih i izgradnju novih odbrambenih nasipa. Po završetku svih tih radova, na duži vremenski period biće rešen i problem zaštite od poplava, a što će imati veliki značaj i za stanovništvo i za privredu ovog područja - pojašnjava Senić.

Činjenice

- Komercijalni ugovor za izgradnju auto-puta E-761, od Pojata do Preljine (moravski koridor), potpisan je 5. decembra u Predsedništvu Srbije sa kompanijom „Behtel Enka UK Limited“, u prisustvu predsednika Aleksandra Vučića.

- Moravski koridor činiće tri deonice: Pojate-Kruševac (27,83 km), Kruševac-Adrani (53,88 km) i Adrani-Mrčajevci-Preljina (30,66 km).

- Auto-put Pojate-Preljina povezaće Koridor 10 i Auto-put „Miloš Veliki“ (Koridor 11) i sva veća mesta u delu centralne Srbije u kojem živi oko 500.000 ljudi

Moravski koridor u brojkama

112, 37 km biće dugačak moravski koridor

130 kilometara na sat biće maksimalna dozvoljena brzina na ovom auto-putu

745 miliona evra procenjena je vrednost radova na izgradnji novog auto-puta

11 petlji ukupno će biti izgrađeno na trasi Pojate- Preljina

71 most imaće novi auto-put

650 metara biće najduži most preko Zapadne Morave

23 nadvožnjaka i pet podvožnjaka imaće ovaj koridor

 

Expand player
Pogledajte više