Sniženja
Tanjug/Sava Radovanović
Sniženja

Tanjug/Sava Radovanović

Sniženja, Foto: Tanjug/Sava Radovanović

Međutim, kako se mnogi trgovci služe raznim trikovima ne bi li što više novca stavili u kasu, dobro povedite računa kada se latite nekog komada da li će vam cena na kasi biti ista kao i ona na rafu.

Ali ako planirate da kupujete garderobu poput majica na bretele, haljinica i suknjica iz letnje ili prolećne kolekcije, odmah zaboravite, jer snižene cene jedino mogu da imaju stvari iz zimske kolekcije.

Sniženja

Alo.rs/Masanori Jošida

Sniženja, Foto: Alo.rs/Masanori Jošida

Inače, po novom zakonu o trgovini, koji je stupio na snagu 30. jula ove godine, predviđeno je da se sezonska sniženja započinju 25. decembra i 10. januara, kao i 1. i 15. jula, i da najviše mogu da traju do 60 dana. Takođe, novim zakonom je ograničeno trajanje akcijske prodaje na najduže 31 dan od dana početka akcije.

- Kada je reč o sezonskim sniženjima, moraju se primenjivati u poštovati rokovi koji su predviđeni Zakonom o trgovini. Kada je reč o zimskom sniženju, u tom periodu je na sniženju samo zimska roba, kao što je leti na sniženju samo letnja - napominju u Nacionalnoj organizaciji potrošača Srbije (NOPS).

Činjenice

- Izbegavajte da kupujete robu koja je na sniženju, a kojoj rok trajanja ističe.

- Ako posumnjate u kvalitet prehrambenog proizvoda, potrebno je da uputi prigovor nadležnoj inspekciji, u zavisnosti od toga kojeg je porekla proizvod (sanitarna, poljoprivredna…).

- Ako kao potrošač primetite bilo kakav propust trgovca u vezi sa cenom, deklaracijom ili iznosom popusta, odmah se obratite nadležnoj tržišnoj inspekciji, koja može da kazni trgovca novčano.

Kada je reč o odeći, obavezno proverite kvalitet proizvoda, to jest deklaraciju, da li je jedna cena na rafu, a druga na kasi, da li je naznačeno sniženje zaista u visini popusta koji je definisan.

Naime, zabranjeno je neistinito prikazivanje ranije cene i neistinito prikazivanje obima sniženja. Takođe, ukoliko akcijska prodaja traje duže od tri dana, trgovac je dužan da istakne sniženu i prethodnu cenu, a za akcije koje traju kraće od tri dana trgovac je dužan da istakne jasno određenje procenta sniženja.

Takođe, oglašavanje ponude po ceni pre sniženja ne sme biti u zanemarljivo kratkom periodu, a što se tiče obima sniženja cena, najveći procenat sniženja može da se navede ukoliko se odnosi na najmanje jednu petinu robe u asortimanu u okviru prodajnog mesta na koji se prodajni podsticaj odnosi.

Drugim rečima, ako u najavi stoji da će cene biti i do 80 odsto niže i trgovac oglasi „sniženje do 80 odsto“, onda po Zakonu o trgovini mora postojati najmanje jedna petina robe u asortimanu u prodajnom objektu sa cenom sniženom 80 odsto.

Sniženja

Alo.rs/Masanori Jošida

Sniženja, Foto: Alo.rs/Masanori Jošida

Nije isto sniženje i rasprodaja

Važno je da napravite razliku između sniženja i rasprodaje. Naime, termin „rasprodaja“ se može koristiti jedino u slučaju kada trgovac zatvara prodavnicu ili kada prestaje da se bavi tom delatnošću.

Podignu cenu pre sniženja

Trgovci veoma često varaju potrošače tako što pre samog sniženja podignu cenu, pa onda, kad počne sezonsko sniženje, zapravo vrate prvobitnu cenu. Takve i slične prekršaje utvrđuje i potom sankcioniše tržišna inspekcija tako što obavi kontrolu nad poslovnim knjigama trgovca i utvrdi u kojem periodu je cena promenjena.