Zimske gume
shutterstock
Zimske gume

shutterstock

Zimske gume, Foto: shutterstock

Vozači u Srbiji se iznova suočavaju sa istim dilemama, ali i zebnjama - od toga da li i kada treba da montiraju zimske gume na automobil, pa sve do straha da će ih sa prvim mrazevima izdati akumulator.

Od vozača se očekuje da ima bar neka minimalna znanja i svest o tome šta treba da uradi kako bi pripremio svoje vozilo za zimu.

Bez obzira na to što se zakoni o bezbednosti saobraćaja i pravilnici o upotrebi zimskih guma kod nas često menjaju, zdrav razum nam govori da po mrazu i snegu ne treba da vozimo bez odgovarajućih pneumatika, ali i da na temperaturama od 20-ak stepeni nije neophodno da imamo montirane zimske gume.

Šta kaže pravilnik?

Zahvaljujući pravilniku koji je stupio na snagu 2012, a počeo da se primenjuje od 2013. godine, naši vozači dobili su veću slobodu u odlučivanju ali je, sa druge strane, na njima i veća odgovornost.

Na prvi pogled, ova liberalna odredba ide na ruku vozačima, jer imaju više opcija u opticaju i ne moraju – kao ranije – da 1. novembra obavezno stave zimske gume. Ipak, da se kao vozač ne biste našli u problemu u narednih 5 meseci, ako nameravate da vozite automobil u zimskom periodu (zakonski od 1. novembra 2018, do 1. aprila 2019. godine), trebalo bi već ovih dana da razmislite i isplanirate kada i gde ćete zameniti gume, odnosno da ih nabavite, ako ih niste kupili neke od prethodnih zima ili ako su vam stare istrošene.

Početak "zimske sezone", a 20 stepeni u plusu

Pročitajte još:

Međutim, tako rizikuju da ih iznenadi naglo zahlađenje i snežne padavine, ali i da ih sačekaju gužve kod vulkanizera kada svi odjednom pohrle da montiraju zimske gume. Osim toga, u prilog preporuci da se već sada zamene letnje gume ide i činjenica da su u periodu koji je pred nama noćne i jutarnje temperature značajno niže od dnevnih i da se u planinskim krajevima zemlje spuštaju i blizu nule.

Prilikom donošenja odluke kada zameniti letnje gume zimskim treba imati u vidu da letnja guma već na plus osam stepeni Celzijusa gubi svoja svojstva pa slabije prijanja za podlogu što prouzrokuje i lošije vozne karakteristike (duži je zaustavni put). Ukoliko ipak ne želite da na 20 i više stepeni vozite na zimskim pneumaticima, svakako možete da odložite njihovo montiranje – zakon je tu fleksibilan – ali u tom slučaju se preporučuje da često konsultujete dugoročnu vremensku prognozu, kako vas mraz i sneg ne bi iznenadili.

Takođe imajte na umu da su, kada naglo zahladni i padne prvi sneg, moguće i veće gužve kod vulkanizera, jer će svi oni koji to nisu do tada uradili požuriti da što pre stave zimske gume. Osim toga, u slučaju da živite u višim planinskim predelima ili se zbog posla i drugih obaveza često vozite putevima kroz brdsko-planinska područja, gde su temperature vazduha znatno niže nego u gradu, verovatno nećete želeti da rizikujete vožnju na letnjim gumama.

Vozači koji imaju rezervni komplet felni na kojima su već montirani zimski pneumatici i "luksuz" da raspolažu garažom ili podrumom gde mogu da ih čuvaju, u boljoj su situaciji, jer praktično mogu da ih zamene i onog trenutka kad počnu da provejavaju prve pahulje. Dileme oko zamene pneumatika lišeni su oni koji na svojim automobilma imaju gume za sva godišnja doba. Ipak, treba da znaju da su takvi pneumatici kompromisno rešenje i da ne mogu imati potpuno iste karakteristike po snegu i veoma niskim temperaturama kao prave zimske gume.

Zimska oprfema Lanci za točkove zimske gume

Shutterstock

Zimska oprema, Lanci za točkove zimske gume, Foto: Shutterstock

Šta ako uopšte ne želim ili nemam mogućnosti da kupim i montiram zimske gume?

Aktuelni pravilnik omogućava svima onima koji iz ekonomskih ili bilo kojih drugih razloga nisu u prilici da nabave i montiraju nove zimske gume (namerno kažemo "nove", jer se kupovina polovnih nikako ne preporučuje), da svoj automobil potpuno legalno koriste tokom zime i sa odgovarajućim letnjim gumama - naravno, ako vremenski uslovi to dozvoljavaju.

Takođe, postoji i jedan broj vozača koji, možda zbog straha od eventualnog udesa, ne žele da voze svoj automobil tokom snežnih padavina, ali bi ga koristili zimi kada je viša temperatura i suv kolovoz. I oni zimu mogu da prođu sa letnjim gumama, pod uslovom da poštuju navedene odredbe pravilnika.

Mnogi vozači se žale na to da je kupovina zimskih guma dodatni udar na ionako istanjen budžet prosečnog srpskog vozača. Zaista, za ljude sa najnižim primanjima nije mala stvar izdvojiti odjednom 120-150 evra, koliko košta najjeftiniji set od 4 zimske gume. Ipak, treba imati u vidu da će vam, u zavisnosti od pređene zimske kilometraže, nove gume trajati više sezona, tako da se ovaj trošak realno raspoređuje na nekoliko godina.

Osim toga, čak i kada biste se zimi vozili na postojećim letnjim pneumaticima, i oni se habaju u tom periodu, pa ćete ranije morati da ih zamenite nego u slučaju da zimi koristiti zimske. Još jedan trošak koji ne možete da izbegnete je zamena guma kod vulkanizera, uz plaćane cene balansiranja (pod uslovom da nemate i rezervni set felni na kojima se već nalaze montirane zimske gume, i garažu ili podrum gde možete da ih čuvate preko leta). Ipak, kada se sve sabere, gume predstavljaju relativno mali trošak kada se uzme u obzir da od njih u velikoj meri zavisi vaša i bezbednost vaše porodice u vožnji tokom zime.