Most kod Beške
Shutterstock
Most kod Beške

Shutterstock

Foto: Shutterstock

Dunav kod Beške premošćen je 1975. godine mostom koji je istog trenutka postao rekorder - najduži na ovoj velikoj evropskoj reci. Godine 2011. ova građevina dobila je svog blizanca.

U okviru projekta auto-puta Beograd - Novi Sad - Subotica bilo je neophodno izgraditi most koji će premostiti Dunav na nimalo lakom mestu - kod Beške. Prema projektu čuvenog arhitekte Branka Žeželja, izgrađeno je čudo od dva i po kilometra, a radove je za četiri godine izvela „Mostogradnja“. Nažalost, most je oštećen tokom NATO bombardovanja Savezne Republike Jugoslavije, pa je nakon popravki skraćen na 2.205 metara, ali i dalje je rekorder. Da ironija bude veća, NATO je istog dana, 21. aprila 1999. godine, pogodio i drugi most istog arhitekte, čuveni Žeželjev most u Novom Sadu.

Što se starijeg blizanca tiče, glavna konstrukcija izvedena je konzolnim postupkom sa lakom pokretnom skelom za prijem težine samo donje ploče segmenta dužine šest metara. Temeljenje dva srednja stuba izvedeno je kesonskim postupkom, a ostalih na Franki i bušenim šipovima. Gornji stroj prilaznih konstrukcija izgrađen je od prednapregnutih nosača dužine 45 metara.

Most kod Beške

Shutterstock

Foto: Shutterstock

Na svega pet metara od starog 2011. godine izgrađen je novi most, njegov blizanac, čime je posle 20 godina konačno završen auto-put Beograd - Novi Sad - Subotica.

Most je takođe dugačak 2.205 metara, a širok 14,4 metra. Ima tri trake za drumski saobraćaj, kao i dve pešačke staze široke 1,7 metara. Tokom srednjeg vodostaja uzdiže se 51 metar iznad Dunava. Centralni raspon širok je 210 metara, odnosno isto koliko i dve „Beograđanke“. Interesantno je da je i po pitanju dužine tog raspona ovaj most bio evropski rekorder među grednim mostovima od armiranog i prednapregnutog betona.

Most kod Beške

EPA

Foto: EPA

U most je ugrađeno oko 67.000 kubika betona, skoro 9.700 tona armature, oko 14.000 metara šipova i 47,6 kilometara kablova. Izvođač radova bila je austrijska „Alpina“, gradnja mosta počela je 2008. i paralelno su građeni pristupni putevi u dužini od oko tri kilometra, među kojima je i novi most preko kanala Arkanj, dugačak oko 100 metara, a širok 14,8 metara.

Interesantno je da je tokom izgradnje novog mosta kod Beške korišćena najnovija tehnologija, na primer obeležavanje svih šipova u reci GPS sistemom, a urađeno je modelsko ispitivanje temelja u reci na Institutu „Jaroslav Černi“. Takođe, korišćene su i dve najnovije skele za gradnju i satelitski snimci radara za utvrđivanje razmera klizišta.

Problem tokom izgradnje predstavljali su blizina prvog mosta, ali i aktivno klizište koje je moralo da bude sanirano kako ne bi došlo do neželjenih posledica.